Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Maszyny dla wymagających

parkach maszynowych, działających w Polsce przedsiębiorstw budowlanych znaczący udział mają koparki gąsienicowe.

Producenci zgodnie komunikują, że nowe modele są uniwersalnymi maszynami, o większej wydajności niż koparki poprzednich generacji. Współczesne tendencje jeśli chodzi o maszyny budowlane są dość oczywiste, mają zużywać coraz mniej paliwa, jak najmniej zanieczyszczać środowisko i – co ostatnio szczególnie ważne – zapewniać możliwie wysoki komfort obsługi operatorom. To dotyczy równeż koparek gąsienicowych średniej wielkości, segmentu maszyn, w którym sporo się dzieje, a który pozostaje od lat jedną z najważniejszych, jeśli nie najważniejszą częścią rynku maszyn budowlanych.

 

Sztuka odpowiedniego wyboru

Pracownicy firmy Amago (koparki Hyundai) podkreślają, że na koparkę gąsienicową warto zdecydować się wówczas, gdy w grę wchodzi praca w trudnych warunkach terenowych. Wynika to w głównej mierze z wysokiej stabilności maszyny, a także mniejszego nacisku na podłoże niż ma to miejsce w przypadku koparek kołowych. Jeśli chodzi o konkretny model koparki, decydować musi charakter prac i warunki terenowe, mobilność maszyny, wydajność układu, udźwig, spalanie i normy emisji, ale również np. rozmiar w pozycji transportowej.

Podobne argumenty przytaczają specjaliści firmy Atlas Poland dodając, że jeżeli maszyna będzie używana w trudnych warunkach terenowych (np. błoto, skały, nierówności), koparka gąsienicowa będzie lepszym wyborem niż kołowa. Należy też zastanowić się, jakiego rodzaju prace będą wykonywane najczęściej – jeśli potrzebna jest maszyna do kopania na dużych głębokościach lub do przenoszenia ciężkich materiałów, konieczne jest zwrócenie uwagi na takie parametry jak siła zrywania, pojemność łyżki oraz zasięg kopania. Akcentują również znaczenie kosztów eksploatacyjnych (zużycie paliwa, częstotliwość serwisowania oraz dostępność części zamiennych).

Wśród przykładowych sytuacji, w których warto rozważyć wybór koparki gąsienicowej, dostawcy maszyn Atlas wymieniają nie tylko prace w trudnym terenie (gąsienice zapewniają lepszą przyczepność i stabilność w miejscach, gdzie standardowe maszyny na kołach mogłyby mieć trudności z utrzymaniem stabilności; nierówne nawierzchnie, grząski grunt lub błoto nie stanowią przeszkody dla maszyn gąsienicowych); ale też prace ziemne prowadzone są na dużą skalę (gdy w grę wchodzi usuwanie dużych ilości ziemi lub innych materiałów) oraz budowę dróg i mostów (przy pracy nad infrastrukturą, gdzie podłoże może być niestabilne lub wymaga kopania na dużą głębokość) oraz prace w terenie leśnym (korzenie, skały czy błoto mogą stanowić wyzwanie dla innych maszyn budowlanych).

– Gąsienice zapewniają lepszą trakcję i stabilność, co pozwala na sprawne poruszanie się maszyny w warunkach, w których koparki kołowe mogą mieć problemy z przyczepnością. Tego rodzaju maszyny są również rekomendowane przy pracach ziemnych wymagających dużej siły, takich jak kopanie głębokich wykopów czy prace wyburzeniowe – potwierdzają dostawcy maszyn Liebherr. Poza dotychczas akcentowanymi cechami, inżynierowie Liebherra wspominają również o znaczeniu nowoczesnych rozwiązan technologicznych. – Nowoczesne systemy sterowania, takie jak Litronic w koparkach Liebherr, mogą zwiększyć precyzję pracy i komfort użytkowania – podsumowują.

 

Atlas

Dostawcy koparki Atlas 165 LC podkreślają, że to wszechstronna koparka gąsienicowa, która sprawdzi się w różnorodnych warunkach terenowych. Dostawca zapewnia, że jej wybór będzie optymalny w przypadku prac na trudnych nawierzchniach, w projektach wymagających dużej siły zrywania oraz precyzyjnego kopania (warto przed zakupem dokładnie przeanalizować specyfikę terenu oraz wymagań projektu, aby optymalnie dobrać parametry techniczne maszyny do indywidualnych potrzeb). Zwraca również uwagę na poszczególne rozwiązania konstrukcyjne. Jeśli chodzi o gąsienice, to akcentuje ich wytrzymałość i przyczepność nawet na niestabilnych i grząskich nawierzchniach. Walorem maszyny Atlas 165 LC jest również nowoczesny system hydrauliczny, który odpowiada za optymalne rozdzielanie mocy przy minimalnych stratach energii.

– Komfort pracy operatora został szczegółowo przemyślany. Kabina jest przestronna i klimatyzowana, a jej ergonomia minimalizkoparki4uje zmęczenie podczas długich godzin pracy. Zastosowane systemy sterowania są intuicyjne, co ułatwia kontrolę nad maszyną nawet w trudnych warunkach terenowych – zapewniają w Atlas Poland.

Atlas 165 LC ma masę całkowitą ok. 18,5 t, a do napędu służy silnik wysokoprężny Deutz TCD 4.1 L4 o 4-litrowej pojemności. Jednostka generuje moc maksymalną 115 kW (157 KM). Pojemność łyżki: do 0,73 m sześc., a maksymalna siła zrywania wynosi 64 kN.

 

CAT

Elementem standardowego wyposażenia koparki Cat 326 są m.in. układy: Cat Grade 2D, GradeAssist i Payload, które – zdaniem producenta – są w stanie zwiększyć produktywność operatora nawet o 45 proc. Producent zapewnia też, że dzięki połączeniu tych funkcji z nową kabiną, wydłużonymi okresami międzyobsługowymi, niższymi o 20 proc. kosztami konserwacji oraz układem zasilania ograniczającym zużycie paliwa nawet o 10 proc. koparka sprawdzi się w średnich i trudnych warunkach.

Do napędu służy silnik Cat C7.1 (moc 151 kW/205 KM). Maksymalny przepływ oleju w układzie hydraulicznym to 481 l/min. Dostawca zwraca uwagę na dodatkowe obniżenie zużycia paliwa (o 5 proc.) bez ograniczenia wydajności, w przypadku korzystania z trybu Smart, który automatycznie dopasowuje moc silnika i układu hydraulicznego do warunków kopania. Z kolei o 12 proc. wyższy moment obrotowy układu obracania ułatwia pracę na pochyłościach. Funkcja SmartBoom umożliwia swobodne przemieszczanie wysięgnika w górę i w dół bez używania przepływu pompy, więc operatorzy mogą skoncentrować się na pracy ramieniem i łyżką.

System Cat Payload pomaga osiągnąć zakładane cele załadunkowe, tak aby cały proces był maksymalnie efektywny. Po nabraniu materiału łyżką z chwytakiem, chwytakiem dwuszczękowym lub łyżką dwuczęściową układ momentalnie oszacuje jego masę bez wykonywania obrotu.

 

koparki1

Develon

Develon DX225LC-7X Smart promowana jest jako pierwsza inteligentna koparka w gamie tej marki. Posiada wiele funkcji, w tym: wbudowany system sterowania maszynami 2D, który pomaga operatorowi skuteczniej dotrzeć do celu (sterowanie maszynami bazuje na czujnikach, które rozpoznają w czasie rzeczywistym położenie każdego urządzenia roboczego i sterują pracą z przodu – regulują ją, aby zgodnie z planem osiągnąć cel; gdy operator używa ramienia, łyżka i wysięgnik automatycznie podążają za linią docelową); wbudowane sterowanie maszynami 2D za pomocą częściowo zautomatyzowanych ruchów (operator steruje ramieniem, a maszyna sama steruje wysięgnikiem i łyżką), jak również wbudowany system ważący, aby uniknąć przeładowania ciężarówki. Dostawca zwraca również uwagę na E-Fence – wirtualną barierę zapobiegającą wypadkom (maszyna zatrzymuje swój ruch, aby nie przekroczyć zdefiniowanego limitu), a także na odbiornik laserowy do zastosowań 2D, odbierający ciągłe informacje o linii odniesienia. Dzięki odbiornikowi laserowemu system zawsze otrzymuje punkt odniesienia, nawet gdy maszyna zmienia położenie. Operator nie musi więc resetować punktu odniesienia za każdym razem, gdy maszyna się poruszy.

Dostępne są trzy główne funkcje sterowania pracą koparki, które można aktywować, naciskając odpowiedni przycisk: wspomaganie – wspomaganie niwelacji i wspomaganie pracy łyżki; sterowanie obrotem – wspomaganie obrotu i limit obrotu; wirtualna ściana – sufit/podłoże/ściana/obrót/omijanie kabiny/omijanie gąsienic/omijanie spycharki. Włączanie/wyłączanie trybu wspomagania niwelacji następuje za pomocą panelu przyrządów i dżojstika. Aktywowanie funkcji wspomagania łyżki powoduje zapamiętanie aktualnego kąta jej ustawienia. Gdy kierowca operuje dżojstikiem łyżki, zapamiętywana jest ostatnia wartość po zatrzymaniu operacji. System ważenia i funkcja wspomagania podnoszenia mierzy i podaje aktualną masę łyżki podczas załadunku materiałów i ostrzega operatora, gdy łączna masa załadunku przekracza wartość docelową. Silnik Develon jest 6-cylindrową jednostką. Zapewnia moc 129 kW (174 KM) przy 1.800 obr./min.

 

Hidromek

Hidromek HK 230 LC H4 to maszyna napędzana silnikiem Isuzu, sześciocylindrowym, 5,2-litrowym motorem o mocy 128 kW (172KM). Konstruktorzy Hidromek, w maszynach serii H4 zminimalizowali tzw. martwe punkty stosując kamery boczne i tylne. Pracę ułatwia 8-calowy, dotykowy panel sterowania. Z jego pomocą można kontrolować funkcje koparki i uzyskiwać dostęp do potrzebnych informacji. Panel sterowania oferuje opcję wielojęzyczną, umożliwia operatorowi regulację przepływu wymaganego dla osprzętu bez wychodzenia z kabiny, wyboru linii dwustronnego lub jednostronnego działania. Siedzisko operatora jest podgrzewane, amortyzowane, a kąt oparcia regulowany w zakresie 35 st. Kabinę maszyny umieszczono na sześciu amortyzatorach tłumiących drgania. Koparka może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 23 st.

W maszynach Hidromek serii H4 automatyczny system pomaga konfigurować czasy biegu jałowego. Pozwala zatrzymać silnik, gdy maszyna jest właśnie na tym biegu. Technologia zwiększania mocy jest aktywowana automatycznie w sytuacji, gdy maszyna tego potrzebuje. Na oszczędności paliwa wpływa m.in. odpowiedni dobór mocy i trybów pracy, jak również możliwość kontroli parametrów pracy w czasie rzeczywistym (ciśnienie, temperatura, obciążenie silnika). Zastosowano centralny układ smarowania odpowiadający za smarowanie wszystkich trudno dostępnych elementów, takich jak wysięgnik i ramię. Hydraulika bazuje na pompie tłokowej o podwójnym, zmiennym wydatku. Przepływ sięga 2 x 233 l/min.

Podwozie koparki opiera się na ramie typu X. Sprężyny gąsienic napinane są hydraulicznie. Maszyny Hidromek mają tuleje z brązu i grafitu (stosowane w wysięgniku punkty połączenia ramienia i wysięgnika z ramą), co ma wydłużyć okres smarowania i znacznie zapobiec zużyciu kluczowego elementu. Interfejs operatora (potocznie nazwany Operą) umożliwia kontrolę obrotów silnika, daje dostęp do menu panelu sterowania, automatycznie kontroluje zatrzymanie silnika (oszczędność paliwa podczas niskiego biegu jałowego).

 

Hyundai

Amago oferuje modele koparek gąsienicowych HX210AL i HX210ANL, które wchodzą w skład innowacyjnej serii A marki Hyundai. Zasilane silnikiem Cummins, wykorzystują zintegrowany układ oczyszczania spalin, który ogranicza emisję oraz konserwację, jednocześnie zapewniając odpowiednia moc niezbędną do najbardziej wymagających zadań.

Koparki HX210AL i HX210ANL zaopatrzono w innowacyjny system elektronicznego sterowania wydajnością pompy (EPFC). Pozwala operatorom na precyzyjne zarządzanie mocą i oszczędnościami paliwowymi. Automatyczne wyłączanie silnika po ustawionym czasie działania na wolnych obrotach ma przynieść także redukcję emisji spalin. Ważnym elementem są raporty, eko – system monitoruje zużycie paliwa i wydajność.

Koparki tej serii zaprojektowano z myślą o długowieczności i niezawodności, co ma minimalizować ilość przestojów i ograniczać koszty konserwacji. Wzmocniono konstrukcję górnej i dolnej ramy, tak aby maszyna radziła sobie w realizacji zadań w najtrudniejszych warunkach. Uproszczony układ oczyszczania spalin i brak systemu EGR zmniejszają wymagania konserwacyjne, co dodatkowo przyczynia się do dłuższej żywotności maszyn. Tryb podnoszenia z redukcją obrotów umożliwia zwiększenie udźwigu i precyzji podnoszenia, a amortyzacja sterowania obrotem to płynne ruchy podczas pracy.

Obsługę ułatwia 8-calowy ekran dotykowy – centralne monitorowanie stanu maszyny. Dzięki systemowi kamer (360 st.) oraz zaawansowanej diagnostyce, koparki HX210AL i HX210ANL mają zwiększać bezpieczeństwo operatora oraz pracowników na placu budowy. Automatyczne wyłączanie silnika, system raportów eko i tryb podnoszenia – to tylko niektóre z funkcji, których zadaniem jest poprawa efektywności. Do napędu służy 4,5-litrowy silnik Cummins B4.5 generujący moc maksymalną 129 kW/175 KM. Waga robocza maszyn to 22,1-23,2 t.

 

JCB

Dostawcy maszyn JCB podkreślają, że każdy model koparki gąsienicowej serii X jest nową konstrukcją (względem poprzedniej serii JS), nie inaczej jest w przypadku 210X. Na nowo zaprojektowano cały układ hydrauliczny, który jest zasilany najnowszej generacji pompami Kawasaki, które współpracują z rozdzielaczami Kayaba. Główne zawory sterujące są – zdaniem producenta o 14 proc. większe od poprzedników, większe są również newralgiczne przewody hydrauliczne. Zbiornik hydrauliczny ma specjalną konstrukcję, z grodziami, co wraz z wysokiej klasy filtrem hydrauliki i powiększoną o 15 proc. chłodnicą ma wydłużać żywotność oleju. Modernizacji poddano również blok chłodzenia silnika, zastosowano większy wentylator o mniejszej szybkości obrotowej, zastosowano też większą o ponad jedną trzecią chłodnicę szerokokanałową typu „single face”.

koparki3Wszystkie koparki serii X mają większą szerokość niż poprzednia generacja. Dodatkowa przestrzeń nadwozia umożliwiła zamontowanie wysięgnika na środku maszyny. Zmniejsza to obciążenia mechanizmu obrotu i pozwala na stosowanie większych łyżek, a operator jest w stanie wykonywać wykopy z większą dokładnością. Taki układ zaowocował również możliwością zastosowania większej kabiny (o ok. 15 proc.).

Kabinę CommandPlus umieszczono na czterech hydraulicznych mocowaniach. Jej konstrukcja posiada zintegrowaną ramę bezpieczeństwa ROPS, a płaskie szyby można łatwo wymienić. Hałas wewnątrz kabiny został mocno zredukowany w porównaniu z poprzednimi modelami, do poziomu 67 dB(A).

Dostawca zachwala również nowy, 7-calowy monitor z intuicyjnym menu w języku polskim, którego opcje mogą być przełączane za pomocą jednego pokrętła, dobrze znanego z branży motoryzacyjnej. Sama kabina dodatkowo jest wyposażona w cztery rolety przeciwsłoneczne, przedłużony daszek przeciwdeszczowy, klimatyzowany schowek na napoje i żywność, a za fotelem znajduje się przedział na bagaż lub ubrania robocze bądź dodatkowe urządzenia. Napęd koparki stanowi 4-cylindrowy, 4,8-litrowy turbodiesel o mocy 120 kW/173 KM.

koparki2

Liebherr

Liebherr R 922 Litronic G8 to maszyna o masie 22,95 t. Długość transportowa wynosi 9,9 m, przy szerokości 2,5 m i i wysokości 3,06 m. Do napędu służy fabryczny diesel o mocy 120 kW (163 KM). Producent podkreśla, że to ekologiczny silnik spełniający normy emisji spalin Stage V, co pozwala na zmniejszenie emisji CO2 i redukcję zużycia paliwa.

Wzmocniona konstrukcja podwozia i masywny system gąsienicowy sprawiają, że koparka ma odpowiednio radzić sobie w trudnych warunkach terenowych. Za zapewnienie precyzyjnej kontroli nad maszyną odpowiada zaawansowany system sterowania Litronic. To on pozwala na automatyczne dostosowywanie parametrów pracy do aktualnych warunków, co ma skutkować zwiększeniem efektywności i oszczędnością energii. To kolejna z maszyn Liebherr z tego rodzaju systemem. Litronic to w istocie jednopoziomowy interfejs między dźwigiem a kierowcą. Poszczególne narzędzia analityczne dostarczają istotnych informacji na temat działania. System umożliwia kierowcy wydajne sterowanie koparką i optymalizację obrotu.

Układ hydrauliczny posiada funkcję oszczędzania energii. – Zapewnia płynne i szybkie operacje, co pozwala na skrócenie czasu wykonywania zadań – podkreślają w Liebherr Polska. Kabinę zaprojektowano z myślą o komforcie operatora. Posiada regulowany fotel, zwraca uwagę relatywnie duża powierzchnia szyb oraz z intuicyjny panel sterowania. Maszyna może pracować z łyżką o poj. 0,55-1,5 msześc. Maksymalny zasięg to 15 m.

 

T&M nr 9/2024

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE