Siła i mobilność
Żurawie teleskopowe, zarówno te samojezdne, jak i te do zabudowy na pojazdach mają opinię rozwiązań bardzo ekonomicznych.
Mogą łatwo przemieszczać się z jednego miejsca pracy na drugie, a przygotowanie ich do pracy nie wymaga skomplikowanych zabiegów. Producenci oferują konstrukcje na wieloosiowych podwoziach, dysponujące nie tylko dużym udźwigiem i zasięgiem, ale przede wszystkim możliwością poruszania się w trudnym terenie.
Ożywienie na rynku żurawi teleskopowych nastąpiło kilka lat temu. Pojawia się szereg nowych modeli. Dla użytkowników żurawi niezmiennie najważniejsze są parametry techniczne, a w szczególności odpowiedni udźwig, długi wysięgnik. Istotne są gabaryty samego pojazdu, chodzi o możliwość wykorzystania żurawia także w miejscach, gdzie przestrzeń jest mocno ograniczona.
Wybór ma znaczenie
Wybór optymalnej dla realizacji konkretnych zadań maszyny to kwestia pierwszorzędna. Artur Heiduk, kierownik działu żurawi samojezdnych w firmie Liebherr Polska akcentuje np. to, że podejmując decyzję o wyborze żurawia warto zwrócić uwagę na dostępność serwisu, jak i części zamiennych do tej maszyny. – Żurawie Liebherr wyróżniają się wsparciem ze strony autoryzowanego serwisu z własnymi dedykowanymi jedynie żurawiom samojezdnym serwisantami i z kilkoma oddziałami serwisowymi w całej Polsce. Klienci mogą liczyć na szybki czas reakcji naszego serwisu jak i dostępność części zamiennych. Zakup żurawia samojednego Liebherr to dobra inwestycja, utrzymują one swoją wartość rynkową na wysokim poziomie ze względu na duże zapotrzebowanie w skali światowej. Wybór konkretnego modelu żurawia uwarunkowany jest głównie od potrzebnej mocy udźwigu. Nasi doradcy handlowi zawsze dopasują odpowiedni model do potrzeb i możliwości finansowych klientów – zaznacza A.Heiduk wspominając również o dostępnej na platformie MyLiebherr bezpłatnej wyszukiwarce żurawi Liebherr Crane Finder. To narzędzie do wyboru najlepszego żurawia do podniesienia danego ładunku. Po szybkim i łatwym wprowadzeniu kilku szczegółów, takich jak ładunek, wymagana wysokość i promień, Crane Finder wyświetli całą gamę możliwych żurawi do wykonania danego zadania.
Marcin Mazurkiewicz, dyrektor sprzedaży Grove (Zeppelin Polska) zaleca też by zwrócić uwagę na producenta konkretnego sprzętu i jego reputację. – Firma Grove, założona w 1974 roku, jest jednym z czołowych producentów mobilnych żurawi samojezdnych na świecie. Dostarcza rozwiązania, które charakteryzują się najlepszą w swojej klasie wydajnością i przełomową technologią. Żurawie, produkowane w fabryce w Wilhelmshaven w Niemczech, spełniają surowe normy jakości ISO9001, co świadczy o ich niezawodności i trwałości – mówi M. Mazurkiewicz dodając, że Zeppelin Polska, jako wyłączny dystrybutor maszyn Grove, oferuje kompleksowe wsparcie techniczne, autoryzowany serwis oraz stały dostęp do oryginalnych części zamiennych. To gwarantuje, że usługi posprzedażowe będą przeprowadzone zgodnie z najwyższymi standardami, co przekłada się na długowieczność i niezawodność maszyn. Radzi, aby nie zapomnieć też o profesjonalnych szkoleniach dla operatorów, które organizuje/zapewnia producent, a odbywają się one w fabryce. Dzięki temu operatorzy zyskują nie tylko lepszą znajomość sprzętu, ale także zwiększa się bezpieczeństwo i efektywność ich pracy. – Żurawie Grove są wyposażone w unikatowe funkcje, takie jak hydrauliczne hamulce tarczowe czy system sterowania dźwigiem (CCS) firmy Manitowoc z trybem ECO. Te innowacje prowadzą do niższych kosztów eksploatacji i konserwacji, zapewniając jednocześnie najlepszy możliwy zwrot z inwestycji – dodaje M.Mazurkiewicz.
Liebherr – mocna nowość
W 2022 r. Liebherr rozszerzył swoją ofertę dźwigów terenowych o kolejną 300-tonową maszynę – LTM 1300-6.3. Został zaprojektowany do stosowania jako żuraw szybkiego montażu, o dużym udźwigu przy dużych wysokościach podnoszenia i dużym kącie wysięgnika. Dzięki temu nadaje się do montażu żurawi wieżowych i anten, a także do prac konserwacyjnych turbin wiatrowych. W ubr. na paryskich targach Intermat zaprezentowano natomiast LTM 1300-6.4, maszynę o podobnych do LTM 1300-6.3 parametrach, ale zmodyfikowanym systemie sterowania. Maksymalna nośność wynosi 300 t – przy wysięgu 3 m oraz 1,1 t przy maksymalnym wysięgu 94 m. Moment obciążenia wynosi 8.590 kNm. Dźwig znajduje się na sześcioosiowym podwoziu napędzanym ośmiocylindrową jednostką wysokoprężną o mocy 455 kW (619 KM). Producentem silnika jest Liebherr. Standardowe ogumienie ma rozmiary 385/95 R25. Podpory rozstawiane są na niemal 9,5-metrową szerokość. W maszynie zastosowano system sterowania LICCON (Liebherr Computed Control) kolejnej, trzeciej już generacji. Opiera się na sprawdzonym działaniu, ale z zupełnie nowym oprogramowaniem i językiem programowania oraz szybszą magistralą danych, znacznie większą pamięcią i większą mocą obliczeniową. – Operatorzy, którzy znają poprzedni system sterowania, szybko i łatwo zapoznają się z nową wersją, ponieważ wartość rozpoznawalności jest bardzo wysoka. Zastosowano sprawdzone komponenty sprzętowe, takie jak mobilna jednostka sterująca i wyświetlająca BTT. Funkcja ekranu dotykowego na dużym nowym wyświetlaczu w kabinie nadbudowy oznacza, że sterowanie jest teraz jeszcze łatwiejsze i wygodniejsze – podkreśla dostawca zaznaczając też, że zmieniono i uproszczono sposób przedstawiania informacji. Ponadto żurawie w standardzie przygotowano do telemetrii i zarządzania flotą. W przyszłości użykownicy będą mogli przeglądać i oceniać wszystkie istotne dane za pomocą portalu klienta MyLiebherr. Zastosowano cały szereg ulepszeń dla operatora. Należą do nich: nowa wielofunkcyjna kierownica, boczna roleta na drzwiach kierowcy, ulepszone wskaźniki i moduły oraz nowe wyświetlacze. Dodatkową wygodę zapewniają opcje, takie jak zamek centralny ze zdalnym kluczykiem oraz funkcja „Coming and Leaving Home”. Całkowicie nowy, nowoczesny system automatycznego ogrzewania i klimatyzacji zarówno w kabinie kierowcy, jak i w kabinie operatora odpowiada za wysoki komfort. Czujnik słońca wykrywa silne nasłonecznienie i automatycznie dostosowuje ustawienia ogrzewania. Zmodyfikowano pakiety oświetlenia kabiny żurawia, nadbudówki, tyłu pojazdu, przednich reflektorów i wysięgnika teleskopowego, a także wysięgnika kratowego. Można je obsługiwać za pomocą diod LED (dłuższa żywotność i wyższa wydajność świetlna).
W ofercie pozostaje też m.in. LTM 1400-6.1, który – co zaznacza producent – jest aktualnie najpotężniejszym 6-osiowym żurawiem samojezdnym na świecie. Posiada 70-metrowy wysięgnik teleskopowy i wyróżnia się prostymi oraz pomysłowymi procesami konfiguracji. Ramę stanowi zoptymalizowana pod względem masy i odporna na skręcanie konstrukcja skrzynkowa ze stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie.Zastosowano 4-punktowy system podparcia, hydraulicznie teleskopowany w kierunku poziomym i pionowym. Poziomowanie dźwigu następuje automatycznie, zastosowano elektroniczny wskaźnik nachylenia. Do napędu stosowana jest taka sama jednostka jak w LTM 1300-6.4. Napęd przenoszony jest przez automatyczną przekładnię z przemiennikiem momentu obrotowego i intarderem (ZF), operator ma do dyspozycji 2 biegi do przodu i 2 biegi wsteczne. Zbiornik paliwa ma poj. 810 l. Zastosowano aktywne sterowanie prędkością w zależności od tylnej osi, specjalne programy kierowania dla różnych sytuacji na drodze. Walorem jest też odchylana o 20 st. do tyłu kabina. Wysięgnik teleskopowy składa się z sekcji podstawowej i pięciu wysuwanych. Wszystkie sekcje teleskopowe można indywidualnie rozciągać za pomocą szybkiego systemu Telematik.
Grove – siła technologii
Grove produkuje mobilne żurawie hydrauliczne w Shady Grove, Pennsylvania i Wilhelmshaven w Niemczech. Jako producent ma na swym koncie szereg sukcesów, m.in. wprowadził pierwszy na świecie żuraw z pochyłym układem jezdnym (1968 r.), jak również pierwszy na świecie trap w wersji trapezoidalnej (1970 r.). Firma była pierwszym międzynarodowym producentem żurawi wielotorowych, który uzyskał certyfikat jakości ISO 9001 (1994 r.). Na świecie pracuje ponad 55 tys. żurawi Grove.
Dystrybucję żurawi Grove w naszym kraju prowadzi Zeppelin Polska, firma z ponad 25-letnim doświadczeniem. Linia żurawi teleskopowych Grove oferuje swym zakresem maszyny o udźwigu od 8 do 450 t, z opatentowanymi technologiami.
Żurawie szosowo-terenowe mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie trwają duże projekty budowlane. Produkowane są w fabryce w Wilhelmshaven, w Niemczech. Łączą takie walory jak: wydajność podnoszenia, mobilność w terenie i wysokie prędkości na drodze. Rodzina obejmuje m.in. model GMK6400-1, najmocniejszy na rynku 6-osiowy żuraw do dużych obciążeń z samonapinającym się MegaWingLift (czas montażu nie przekracza 20 min). Producent podkreśla, że żuraw o udźwigu 400 t jest zdolny do wykonywania prac, które zazwyczaj wymagają modelu siedmio- lub ośmioosiowego. Wyposażony został w ulepszony układ hydrauliczny o szybszym przepływie (większa prędkość robocza i płynne ruchy). Wdrożono system CCS (Manitowoc), mający optymalizować wydajność, jak również podnieść poziom obsługi. Dzięki zastosowaniu zmiennego pozycjonowania wysięgnika MAXbase, zwiększony został udźwig wysięgnika głównego (400 t). Całkowita masa pojazdu to 72 t, a głowny wysięgnik ma 60 m długości. Maksymalna wysokość to 136 m.
Żurawie terenowe Grove zaprojektowano z myślą o pracy w najtrudniejszych warunkach, a ich udźwig wynosi od 30 do 150 t. Producent zwraca uwagę m.in. na takie cechy jak: hydrauliczne hamulce tarczowe, większy uciąg oraz system sterowania żurawiem (CCS – przyjazny dla użytkownika system operacyjny z w pełni regulowanymi wyświetlaczami i zamontowanymi w podłokietniku pokrętłami do sterowania żurawiem) z trybem ECO, mające wpływ na koszty operacyjne i konserwacyjne. Przykładem jest maszyna GRT8120, żuraw terenowy z siedmiosekcyjnym wysięgnikirm MegaForm o długości od 11,3 do 60 m. Posiada system mocowania wysięgnika Twin-Lock. Taka długość głównego wysięgnika jest zazwyczaj zarezerwowana dla żurawi do pracy w ciężkim terenie w klasie 135-150 t. W zestawieniu z kompaktowym transporterem o wymiarach żurawi w klasie 70-90 t sprawia, że GRT8120 jest żurawiem uniwersalnym. System Boom Configurator zwiększa wydajność i upraszcza operację wysuwania teleskopowego. Ręczne lub hydrauliczne składanie bi-fold z przesunięciem do 45 st. zwiększa możliwości sięgania nad przeszkodami i wszechstronność miejsca pracy. Bezprzewodowy pilot do montażu podnośnika umożliwia szybką i wygodną konfigurację. Kabina ma możliwość odchylenia o 20 st. Tryb ECO wspomaga inteligentne zarządzanie mocą i zmniejsza zużycie paliwa. Cztery tryby sterowania zwiększają manewrowość w miejscu pracy i ułatwiają pozycjonowanie żurawia. Kompaktowe wymiary z samonapinającą się przeciwwagą ułatwiają transport z jednego miejsca pracy na drugie.
T&M nr 7-8/2024
Tekst: Michał Jurczak
Add comment