Koparki gąsienicowe
Uniwersalne średniaki.
Najnowsze modele średnich koparek gąsienicowych (18-25 t) to maszyny o wszechstronnym zastosowaniu, zwiększonej wydajności, zużywające mniej paliwa, mniej zanieczyszczające środowisko i zapewniające wysoki komfort obsługi.
Według zapewnień producentów, mają być też bardziej trwałe. W większości spełniają już warunki normy emisji spalin Stage IV. Wśród maszyn nowej generacji pojawiły się ostatnio na rynku m.in. koparki CASE, CAT, Doosan, Hyundai, JCB, Komatsu, LiuGong, XCMG i Volvo.
CASE – priorytetem jest produktywność
Przedstawiciele marki Case zwracają przede wszystkim uwagę na parametry kopania oraz wysokie udźwigi koparki gąsienicowych tej marki. Inteligentny System Hydrauliczny zawiera pięć funkcji oszczędzania energii, które przyczyniają się do znacznego ograniczenia kosztów eksploatacji przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności. Przestronna kabina zapewnia najwyższej klasy środowisko pracy dla operatora z dobrą widocznością dookoła całej maszyny, niezwykle niskim poziomem hałasu wewnątrz i prostym w użyciu monitorem w kabinie.
W interesującym nas segmencie Case proponuje model CX210D o masie 22,4 t, napędzany silnikiem Isuzu - Tier 4 final / EU Stage IV, bez filtra cząstek stałych (DPF), o mocy 119.3 kW/160 KM. Ta jednostka napędowa zużywa o 8 proc. mniej paliwa w porównaniu z koparką serii C. To maszyna o maksymalnym zasięgu 9,9 m i głębokości kopania 6.65 m. Kabina spełnia normy ROPS / FOPS
CAT – wszechstronne pracusie
Producent koparek CAT średniej wielkości wśród głównych ich zalet wymienia wszechstronność, niskie zużycie paliwa i wysoką wydajność podczas prac przy średniej wielkości projektach. Jedna z najnowszych średnich koparek CAT, model 320 E, oferowany jest w dwóch wersjach – L/LN o masie eksploatacyjnej 21,9 t i LRR o masie 23,6 t. Zastosowany w modelu 320E silnik C6.6 ACERT spełnia wymogi normy emisji spalin Stage IIIB. Jest wyposażony w filtry przepływowy i katalityczny, które działają automatycznie podczas pracy maszyny. W skład układu chłodzenia wchodzi chłodnica powietrza doładowującego oraz skraplacz układu klimatyzacji, które można odchylać, dzięki czemu obsługa serwisowa jest znacznie łatwiejsza. Wentylator automatycznie dostosowuje szybkość obrotów do temperatury otoczenia, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i poziomu hałasu. Model 320E jest wyposażony w wysokociśnieniowy układ hydrauliczny pozwalający szybko wykonać nawet najtrudniejsze prace. Główny zawór sterujący typu back-to-back wyróżnia się dużą sprawnością i prostotą, obniża zużycie paliwa i zwiększa niezawodność maszyny. Dodatkową zaletą jest większa wszechstronność osprzętu roboczego. Firma Caterpillar oferuje szeroką gamę wysięgników i ramion do modelu 320E. Wszystkie wersje wysięgników i ramion są wyposażone w przegrody wewnętrzne, które zwiększają trwałość konstrukcji. Wszystkie przechodzą też kontrolę ultradźwiękową pozwalającą zweryfikować jakość i niezawodność spawów.
Doosan – więcej siły i sprawności
Doosan przedstawił nową, 25-tonową koparkę gąsienicową DX255LC-5 Stage IV. Ta maszyna charakteryzuje się większą sterownością i komfortem. Posiada także szereg nowych cech zapewniających dłuższy czas eksploatacji, większą moc i trwałość oraz lepszą zwrotność. Nowa koparka jest fabrycznie wyposażana w najnowocześniejszy bezprzewodowy system zarządzania flotą CoreTMS. System dostarcza poprzez satelitę i sieci GSM, obszernych informacji na temat wydajności maszyny. Sercem nowej koparki jest znany 6-cylindrowy silnik Diesla Doosan DL06P z turbodoładowaniem, spełniający wymagania Stage IV, bez filtra cząstek stałych. W przestronnej kabinie wprowadzono dodatkowe ulepszenia mające na celu zwiększenie komfortu operatora i wygodę obsługi. Nowy system pozwala precyzyjnie sterować osprzętem za pomocą joysticka lub pedału dwukierunkowego.
Doosan DX255LC-5 sprawdza się w wielu zastosowaniach – od karczowania drzew w ramach przygotowywania placu budowy, kopania pod fundamenty czy kopania rowów po roboty ziemne, utrzymanie autostrad, inżynierię lądową czy inne projekty konstrukcyjne. Mimo że zbliżona wymiarami do poprzedniego modelu - DX255LC-3, nowa koparka DX255LC-5 Stage IV o większej o 500 kg masie roboczej posiada większą od niej moc, co przekłada się na większy o 17% udźwig z przodu i z boku przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu hałasu o 1 dBA.
Hyundai – nowa nomenklatura w nowych maszynach
Koreańska firma na Targach Intermat 2015 w Paryżu zaprezentowała nową serię koparek - HX. w roku 2015. Zmieniony sposób nazewnictwa modeli ułatwia identyfikację maszyn nowej gamy. Nazwa każdego modelu rozpoczyna się od dwóch liter - HX oznacza koparkę gąsienicową marki Hyundai, natomiast HW - koparkę kołową tej marki. Kolejną częścią numeru są trzy cyfry, które oznaczają masę w tonach pomnożoną przez 10. Tak więc model, który ma w swojej nazwie liczbę 220 legitymuje się masą roboczą 22 ton.
Koparka gąsienicowa HX220L napędzana jest 4-suwowym, wysokoprężnym, chłodzonym powietrzem silnikiem Cummins QSB6.7, o mocy 182 KM (136 kW) przy 1.950 obr/min. W układzie hydraulicznym zastosowano podwójną pompę tłokową o zmiennym wydatku. Maks. przepływ -2x222 l/min.
Zastosowanie nowoczesnych silników wymusiło zwiększenie powierzchni bocznych nawiewów w celu optymalizacji przepływu powietrza do jednostki napędowej. Nowe, większe nawiewy mają nieco inny wygląd, który zwiększa rozpoznawalność marki. Tylna lampa robocza została umieszczona w innym miejscu, aby poprawić widoczność. Nowa poręcz zapewnia większe bezpieczeństwo i ułatwia wsiadanie do kabiny. Ułatwiono również dostęp do filtrów powietrza. Zwiększona powierzchnia i zmodyfikowana budowa przedniej szyby zapewnia szerokie pole widzenia i zapobiega zniekształceniom.
JCB – w kompaktowym ciele duży duch
Charakterystycznymi cechami najnowszej średniej koparki JCB - JS 200, o maksymalnej masie operacyjnej 21.190 kg, jest duża siła skrawania i udźwig, duże stabilne podwozie i kompaktowe nadwozie. Maszyna, napędzana silnikiem o mocy 128 kW/172 KM, wyposażona jest Układ Zaawansowanego Sterowania monitorujący jej funkcje w celu zapewnienia większej wydajności. Silny napęd obrotu nadwozia zapewnia płynność operowania dużymi ładunkami nawet podczas pracy na zboczach. Funkcja podbicia mocy zapewnia jej wzrost o 10%, co zapewnia maszynie większą siłę skrawania. Układ sterowania zależny od obciążenia zapewnia utrzymanie stałej wymaganej mocy z silnika, co zapewnia jego optymalną sprawność. Silne i wytrzymałe podwozie o konstrukcji „X” pozwala na zachowanie dobrego prześwitu pod maszyną. Osłona podwozia, mocowana w standardzie, chroni instalację hydrauliczną. Układ filtracji z filtrem „Plexus” zwiększa żywotność podzespołów hydraulicznych. Podwójny układ filtrowania oleju silnikowego pozwala na wydłużenie okresu między jego wymianami, co ogranicza czas nieprodukcyjny maszyny. Maszyna posiada filtr JCB Plexus, który zapewnia wydłużenie okresu między wymianami filtra do 1000 motogodzin i wymiany oleju hydraulicznego do 5000 motogodzin. Układ autodiagnostyki z komputerem pokładowym, zapewnia dostęp do istotnych dla serwisu parametrów pracy maszyny. Ergonomicznie zaprojektowana kabina JCB ma wyznaczać nowe standardy komfortu pracy operatora, łatwości sterowania maszyną i widoczności wokół niej. Łatwe w użyciu krótkie dźwignie sterowania posiadają wbudowany przełącznik umożliwiający uzyskanie funkcji sterowania osprzętu dodatkowego jak i funkcji podbicia mocy.
Komatsu – bezpieczne i przyjazna dla środowiska
Najnowsza generacja średnich koparek Komatsu, serii 10, wyposażanych w silnik spełniający normy przejściowe EU Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim, podnosi poprzeczkę w dziedzinach takich jak bezpieczeństwo i ochrona środowiska naturalnego. Charakteryzuje je większa moc użyteczna, niższe zużycie paliwa i czystsze spaliny, a także nowoczesny elektroniczny układ sterowania, kontrolujący natężenie przepływu powietrza oraz parametry wtrysku paliwa i procesu spalania w celu zapewnienia optymalnych osiągów przy jeszcze mniejszej niż dotąd emisji cząstek stałych i tlenków azotu. Model : PC210/LC-10, o masie 22,0-23,5 t, napędzamy silnikiem o mocy 123 kW/165 KM przy 2.000 obr/min, zapewnia maks. głębokość kopania 6,62 m. Pracuje z łyżką o pojemności 1,68 m sześc. Operator dysponuje sześcioma trybami pracy maszyny: pełnej mocy, podnoszenia, odspajania, ekonomiczny, osprzętu – pełna moc, osprzętu – ekonomiczny. PC210-10 rozwija moc, jakiej akurat potrzebuje użytkownik, przy jak najniższym zużyciu paliwa. Tryb ekonomiczny jest programowalny i pozwala na idealne zrównoważenie mocy i zużycia paliwa, zależnie od wymagań miejsca pracy. Przepływ oleju zasilającego osprzęty robocze reguluje się bezpośrednio na wyjątkowym, panoramicznym ekranie monitora. Dostępny w standardzie dodatkowy obwód hydrauliczny, sterowany za pomocą przełącznika suwakowego na joysticku i pedału, zapewnia koparce uniwersalność. Operator ma możliwość programowania ustawień dla 10 narzędzi roboczych, Każdej grupie ustawień może nadać indywidualną nazwę. Wszystko to, w połączeniu ze standardowym szybkozłączem hydraulicznym, oznacza, że zmiana parametrów roboczych jest jeszcze łatwiejsza niż dotychczas. Dostępny jest drugi dodatkowy obwód hydrauliczny, umożliwiający korzystanie z narzędzi roboczych wyposażonych w kilka funkcji hydraulicznych. Koparka jest fabrycznie przygotowana do instalacji systemu kierowania TOPCON 3D. Najnowsza technologia Topcon do precyzyjnego pozycjonowania i sterowania maszyną wraz z łatwym w obsłudze dotykowym monitorem skraca czas pracy i zwiększa bezpieczeństwo. Pozwala na milimetrową dokładność podczas kopania lub równania terenu i umożliwia operatorowi całkowitą kontrolę wykonywanego zadania. Napędzający maszynę PC210-10 silnik Komatsu SAA6D107E-2 rozwija moc maksymalną 123 kW/165 KM i spełnia normy emisji spalin EU Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim. Wysokie osiągi, niskie zużycie paliwa i duża czystość spalin są wynikiem zastosowania turbosprężarki, chłodnicy powietrza doładowującego, bezpośredniego wtrysku paliwa i chłodzonego układu recyrkulacji spalin EGR.
LIUGONG – stabilnie na niestabilnym podłożu
CLG 922E to koparka gąsienicowa LiuGong o 22-tonowej masie operacyjnej, wyposażona w komponenty wiodących, światowych producentów. Maszyna posiada cichy, ekonomiczny i wydajny, 6-cylindrowy silnik Diesla marki Cummins, z turbodoładowaniem i intercoolerem o mocy brutto 128 kW/174 KM. Podwójnie uszczelniony układ hydrauliczny koparki oparty jest na dwóch pompach tłoczkowych Kawasaki, z silnikiem obrotu i jazdy Nabtesco. Przepływ hydrauliczny – 2x224 l/min. Elektryczny zawór bezpieczeństwa odcina dopływ oleju hydraulicznego w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w pracy maszyny. Wzmocnione podwozie klasy X, wyposażone w osiem rolek dolnych i dwie rolki górne z każdej strony gwarantuje płynny ruch koparki nawet na najbardziej niestabilnym podłożu. Zaawansowany system kontroli elektronicznej IPC (Integrated Power Center) pozwala na sprawne i efektywne zarządzanie wszystkimi funkcjami maszyny oraz znaczną oszczędność energii. Koparka pracuje z łyżką o pojemności standardowej 1 m sześc. Długość ramienia – 2.915 mm, długość wysięgnika 5.710 mm. Maks. głębokość kopania – 6.595 mm.
XCMG – z hydrostatycznym napędem
Koparka XCMG XE250C, o masie 24,670 kg, wyposażana jest w silnik Cummins 6,7 QSB spełniający wymagania normy TIER IIIB (co do emisji spalin). To 6-cylindrowy diesel z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocy 142 kW/190 KM. W układzie hydraulicznym wykorzystano pompę główną dwusekcyjną o zmiennym wydatku w zależności od obciążenia - Kawasaki K3V112DT. Maks. wydajność pompy – 2 x 220 l/min, maks. ciśnienie robocze – 340 bar. Mechanizm obrotu stanowi wielofunkcyjny silnik hydrauliczny sprzężony z dwustopniową przekładnią planetarną. Wielotarczowy mokry hamulec wbudowany w silnik obrotu załącza się automatycznie. Prędkość obrotu - 11,9 obr/min. W podwoziu – sworznie 600 mm gąsienic pracują w oleju, są uszczelnione i bezobsługowe. Zastosowano dziewięć rolek podporowych i dwie podtrzymujące. Nacisk na podłoże wynosi 50,2 kPa. Maszyna może pokonywać nierówności o nachyleniu 35 stopni. W układzie napędowym sterowanie odbywa się za pomocą dwóch dźwigni zapewniających niezależne sterowanie każdą gąsienicą. Hydrostatyczny napęd ma dwie prędkości jazdy: wolna – do 2,7 km/h i szybką – do 5,4 km/h. W układzie hamulcowym zastosowano wielotarczowe hamulce mokre sterowane hydraulicznie, wbudowane w silnik jazdy. Kabina posiada ogrzewanie, klimatyzację, radioodbiornik, fotel amortyzowany (Grammer). Na zamówienie montowany jest monitoring cofania. W wyposażeniu roboczym przewidziano łyżkę o pojemności 1,2 m3 oraz linię hydrauliczną wysięgnika do osprzętu dodatkowego typu młot, nożyce, czy też chwytak.
Volvo -precyzyjne gospodarowanie mocą
Najnowsza, 22-tonowa koparka gąsienicowa EC220E firmy Volvo CE bazuje na modelu z wcześniejszej serii D, charakteryzującego się obniżonym poziomem emisji i zużycia paliwa, a także zwiększoną mocą i wydajnością. Napędzana jest silnikiem Volvo D6J, który spełnia surowe normy emisji Stage IV. W pełni zoptymalizowany układ hydrauliczny i tryb ECO zapewniają moc precyzyjnie dostosowaną do wykonywanego zadania, a funkcja automatycznego wyłączania silnika, po upływie określonego czasu braku aktywności maszyny, pomaga dodatkowo obniżyć poziom zużycia paliwa i emisji. Zwiększona moc wejściowa pompy poprawia precyzję reakcji, a dzięki funkcji pływającego wysięgnika moc pompy wykorzystywana normalnie do opuszczania wysięgnika może zostać zaoszczędzona i wykorzystana do realizacji innych funkcji. Wszystkie interfejsy maszyny - w tym drążki sterownicze, klawiatura i 8-calowy wyświetlacz LCD - mogą być dostosowane do preferencji operatora. Ponadto zmniejszono liczbę przełączników, a sterowanie klimatyzacją odbywa się za pomocą klawiatury, co pozwala na łatwą regulację. Funkcje takie jak uruchamianie wycieraczek, obsługa kamer, automatyczne wyciszanie dźwięku czy włączanie maksymalnej mocy mogą zostać przypisane do przycisków szybkiego dostępu na drążku sterowniczym. Umożliwia to operatorowi wybieranie funkcji bez przerywania pracy. Maszyna może zostać wyposażona w kamerę boczną, która w połączeniu z kamerą tylną eliminuje martwe pola widoczności. Widok z obu kamer jest wyświetlany na kolorowym monitorze. Kabina jest zgodna z normami ROPS i ISO. Zastosowano silikonowe uszczelnienia zapobiegające korozji, a wodoodporne wiązki przewodów oraz złącza stanowią standardowe wyposażenie. Konstrukcja obejmuje także mocne zawiasy i zamocowane śrubami osłony świateł zamontowanych na ramie. Dolna rama w kształcie litery X umożliwia równomierne rozłożenie masy, co przyczynia się do większej stabilności i trwałości oraz chroni przed uszkodzeniami przez kamienie i gruz. Mocne podwozie pozwala też uzyskać dużą siłę pociągową w trudnym terenie.
T&M nr 9/2015
Tekst: Antoni Gostyński
Add comment