Łączenie atutów
Użytkownicy walców drogowych mają dość jasne oczekiwania.
Poszukują maszyn wytrzymałych i wszechstronnych, potrafiących radzić sobie z poszczególnymi fazami pracy, począwszy od walcowania dolnej warstwy nośnej, aż do walcowania końcowego.
Dobry walec drogowy powinien łączyć w sobie odpowiednie obciążenia statyczne, siły odśrodkowe oraz amplitudy. Połączenie tych cech ma gwarantować odpowiednie zagęszczanie. Wibracyjne walce drogowe nadają się na każde podłoże. Wiele oferowanych maszyn daje możliwość zastosowania w różnych miejscach (np. drogi, autostrady, lotniska), zarówno na ziemi, jak i na asfalcie.
Istotnym walorem jest również możliwie zwarta konstrukcja maszyn, wpływająca na ich manewrowość.
To ta cecha pozwala walcom pracować w relatywnie „ciasnych” przestrzeniach, w tym często również np. na parkingach czy podwórzach. Przyjrzyjmy się ofertom czterech bardzo ważnych graczy na rynku tych maszyn.
Bomag – siła innowacji
Walce tandemowe Bomag od lat cieszą się sporą popularnością. Wyposażone w indywidualnie konfigurowalny wyświetlacz dotykowy zapewniają użytkownikom wysoki komfort pracy. Jednocześnie, nadal możliwe jest sterowanie pokrętłami i przyciskami. Codzienną pracę ułatwia operatorowi również Asphalt Manager, system dostosowujący parametry pracy do warunków panujących w danym miejscu (warunki zewnętrzne, nawierzchnie, grubości warstw itp.). Automatycznie reguluje amplitudę lub kierunek działania, dzięki czemu, w wyjątkowo krótkim czasie można osiągnąć wymagane wyniki zagęszczania w budownictwie asfaltowym lub drogowym. Operacja ustawiania parametrów maszyny jest maksymalnie uproszczona. System umożliwia uzyskanie optymalnej jakości zagęszczania do momentu osiągnięcia wymaganej wartości EVIB. I to przy minimalnej liczbie przejazdów. Operator maszyny może w pełni skoncentrować się na planie walcowania i innych operatorach jadących w zespole.
Niezawodności, trwałości i wydajności eksploatacji sprzyja również Ecomode/Ecostop oraz opcjonalna technologia hybrydowa. Technologia Ecomode pozwala zaoszczędzić do 30 proc. paliwa, dzięki niej silniki zawsze pracują w optymalnym zakresie prędkości obrotowej. Po kilku, a maksymalnie kilkunastu minutach pracy na biegu jałowym (z możliwością jej ustawienia) funkcja Ecostop automatycznie wyłącza silnik maszyny. To zmniejsza zużycie paliwa i obniża koszty eksploatacji.
Użytkownicy chwalą także wszechstronność walców tandemowych Bomag. Walce mogą być wykorzystywane do budowy dróg w ramach nowych projektów budowlanych, a także do prac remontowych. Są odpowiednie do średnich i dużych przedsięwzięć budowlanych. Na terenach miejskich, w pobliżu budynków lub na mostach najlepszym wyborem są walce Bomag z oscylacją TanGO (oscylacja styczna). W kierunku prostopadłym do powierzchni nie działają żadne siły. Maszyna ta zagęszcza szczególnie delikatnie i przy niewielkich wibracjach. Dostawca zwraca uwagę na relatywnie niskie koszty zagęszczania w przeliczeniu na tonę wbudowanego materiału.
CAT – tandem z wibracją
Tandemowy walec wibracyjny Caterpillar CB4.0 to wszechstronna maszyna, mogąca pracować jako jedyny walec wibracyjny przy realizacji małych projektów lub jako walec wspomagający inne, wydajniejsze maszyny na dużych budowach. Masa maszyny wynosi 3,5 t, a bębny mają 800-milimetrową szerokość. Relatywnie duża amplituda i szeroki bęben sprawiają, że model sprawdza się np. w wykonywaniu poboczy, małych parkingów, poszerzaniu dróg i w innych podobnych pracach. Napęd stanowi silnik Cat C1.7T o mocy 36 kW (48 KM). W układzie zagęszczania zastosowano: składane zgarniarki; włączanie wibracji (w bębnie przednim, tylnym lub obu), a także ciśnieniowy układ natrysku wody z potrójną filtracją i trybem testowym. W układzie zagęszczania są składane zgarniarki, włączanie wibracji – w bębnie przednim, tylnym lub obu, jak również ciśnieniowy układ natrysku wody z potrójną filtracją i trybem testowym.
Na bezpieczeństwo eksploatacji wpływa m.in. pomarańczowy pas bezpieczeństwa o szerokości 75 mm odpowiadający za należytą widoczność na terenie budowy. Fotel operatora posiada czujnik obecności zapobiegający niezamierzonemu uruchomieniu maszyny, gdy operator nie siedzi na fotelu.
Łatwość serwisowania CB4.0 wynika m.in. z dość niewielkich wymagań konserwacyjnych. Maszyna współpracuje z aplikacją diagnostyczną Cat ET, a jej układ wibracyjny wymaga przeglądu co 3 lata lub 3 tys. godzin pracy. Okres między wymianami oleju wynoszący 500 motogodzin umożliwia skrócenie czasu konserwacji i obniżenie kosztów eksploatacji. Zastosowano, ułatwiające obsługę przełączniki kołyskowe oraz zespół wskaźników Cat ze wskaźnikiem zbiornika wody, jak również regulowany natrysk wody sprawiający, że wodę trzeba uzupełniać rzadziej. Opcjonalny przesuwny fotel operatora i dwie dźwignie układu napędowego mają chronić operatora przed zmęczeniem i zapewnić lepszą widoczność walcowanej nawierzchni. Konsola ma wskaźnik zbiornika wody, wyłącznik awaryjny i schowek podręczny.
Do dyspozycji jest gniazdo zasilające 12 V, jak również zabezpieczenie przed wandalizmem (zamykane: pokrywa silnika, korek wlewu paliwa i pokrywa elementów sterujących). Dostawca zwraca uwagę również, na antypoślizgowe stopnie i platformę, podwyższające bezpieczeństwo operatora. Opcjonalne stosuje się obrotowe pomarańczowe światło ostrzegawcze.
JCB – długa lista walorów
Walce drogowe JCB zyskały przychylność klientów przede wszystkim przemyślaną konstrukcją, która ma gwarantować wysoką produktywność, wydajność i wygodę użytkowania. W ofercie znajdują się takie maszyny jak np. CT 160, walec tandemowy będący rozwiązaniem adresowanym m.in. do realizacji zadań w wąskich przestrzeniach, w których sprawdzi się jego niewielka szerokość, nieco ponad 1 m. Z kolei CT 260 sprawdzi się na większych placach budowy takich jak podwórza, drogi dojazdowe, ulice osiedlowe, parkingi, autostrady, czy lotniska. Wyposażony w wysokoprężny silnik Kohler 1603, trzycylindrowy z turbodoładowaniem o mocy 28kW (38,1 KM) jest w stanie zagwarantować pracę na najwyższych obrotach. Walce JCB to również system Livelink Telematics w standardzie oraz wiele innych wbudowanych opcji bezpieczeństwa pozwalających na sprawną i bezpieczną pracę. Dostawcy walców JCB CT 160 i 260 podkreślają, że maszyny zaprojektowano tak, aby bardzo prosta była obsługa serwisowa. Chodzi m.in. o wyjątkowo lekką maskę, nie wymagające konserwacji połączenia środkowe oraz odpowiednie zabezpieczenie węży oraz instalacji rurowej. W tych walcach operator, na bieżąco ma również wgląd w najważniejsze wskaźniki dla wszystkich funkcji maszyny i kontroli działania silnika. Zarówno w kabinie JCB CT 260 jak i CT 160 zastosowano regulowany fotel mający zapewniać odpowiedni komfort pracy, wpływając tym samym na wydajność.
Maszyny JCB serii VMT mogą służyć zarówno do zagęszczania gruntu, jak i asfaltu, a takie cechy jak ogromna łatwość manewrowania oraz kompaktowe wymiary pozwalają zastosować je w wielu warunkach terenowych tj. podwórza, drogi dojazdowe, parkingi, autostrady czy place budowy. Wibracyjny walec tandemowy VMT 160-100 mierzy niewiele ponad 2 m przy zaledwie nieco ponad metrowej szerokości. Średnica bębna wynosi 580 mm, a szerokość 1.000 mm. Do napędu służy silnik wysokoprężny Kubota, trzycylindrowy z turbodoładowaniem o mocy 16,8 kW (22,5 KM). Zużycie paliwa producent określa na poziomie 2,5l/h. Układ napędowy bazuje na hydrostatyce z pompą o zmiennym skoku i silnikami o stałym skoku z bezpośrednim napędem obu walców (podwójny napęd walców). Napęd wibracyjny to z kolei: elektrycznie sterowany napęd hydrostatyczny działający na oba walce dla podwójnych (przód i tył) lub pojedynczych wibracji (przód albo tył); system automatycznej kontroli wibracji (AVC), jak również wibrator mimośrodowy. Częstotliwości drgań sięgają 50...66Hz, o amplitudzie 0,5 mm. Promień skrętu maszyny wynosi zaledwie 2 m, a zakres prędkości roboczej to 0-9 km/h. Elementami wyposażenia maszyny są: licznik motogodzin, wskaźnik poziomów: paliwa, oleju hydraulicznego i wody, wskaźnik ciśnienia i temperatury oleju hydraulicznego, wskaźnik stanu filtra powietrza, wskaźnik stanu baterii, przełącznik wibracji, przełącznik układu zraszania, hamulec postojowy.
Podobne rozwiązania zastosowano w nieco większym, wibracyjnym walcu tandemowym VMT 260-120. Jest jednak o ok. pół metra dłuższy i o ok. 30 cm szerszy od poprzednika. Dysponuje szerszym bębnem (1,2 m), nieco mocniejsza jest również jednostka napędowa. To silnik Kohler KDW 1603, trzycylindrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 28 kW (38,1 KM).
Wybierając wibracyjne walce tandemowe JCB, otrzymujesz nie tylko solidność konstrukcji, ale także innowacyjne rozwiązania, które maksymalizują efektywność i bezpieczeństwo pracy. Inwestując w markę JCB, inwestujesz w pewność i wydajność.
Volvo DD105, czyli nowa generacja
– Dwubębnowy walec Volvo DD105 to pierwszy model z rodziny wydajnych urządzeń nowej generacji, zaprojektowany, aby chronić środowisko i dbać o pieniądze właściciela. Maszyna napędzana jest zaawansowanym silnikiem zgodnym z rygorystyczną normą emisji spalin Stage IV, z trybem ECO zmniejszającym zużycie paliwa nawet do 30 proc. i automatycznym powrotem do obrotów biegu jałowego, który zapewnia wysokiej jakości rezultaty pracy przy minimalnym poziomie zużycia paliwa, hałasu i emisji spalin – rekomendują w Volvo Maszyny Budowlane.
Umieszczenie silnika w tylnej ramie, jak najdalej od operatora, pozwoliło ograniczyć hałas w kabinie, co zapewnia większy komfort i wydajność pracy. Dzięki dużym szybom kabina Volvo oferuje odpowiednią widoczność miejsca prowadzenia prac, zapewniając w ten sposób właściwy poziom bezpieczeństwa i precyzji. Bezsłupkowy widok z przodu sprawia, że między operatorem a placem robót jest mniej tzw. „martwych punktów”, a pole obserwacji jest bardzo szerokie. Elementy sterujące walca są łatwo dostępne, wyświetlacz znajduje się w polu widzenia i umożliwia operatorowi nieustanne nadzorowanie pracy maszyny. Przesunięcie elementów sterujących poprawia widoczność krawężników i innych przeszkód, umożliwiając w ten sposób bezpieczne i wydajne walcowanie.
System kontroli trakcji ASC odpowiada za należytą trakcję w każdej sytuacji. Ma on nie tylko gwarantować stałą wydajność, ale jest też szczególnie ważny podczas załadunku i rozładunku transportowanego walca, zwiększając bezpieczeństwo personelu i zapobiegając uszkodzeniu drogi. Dostawcy zapewniają, że nowa, odśrodkowa konstrukcja bębna zmniejsza zużycie energii o 50 proc. podczas uruchamiania układu wibracji, a jednocześnie zwiększa wydajność.
Walorem maszyny jest też automatyczny układ zwilżający odpowiadający za równomierne pokrycie bębna przy zmiennym przepływie wody, co zapobiega przywieraniu materiału i skraca czas trwania przestojów. Do układu należą m.in: pompa główna i zapasowa, listwy zraszające, dysze, system potrójnej filtracji i wycieraki bębna. Łatwy dostęp do zbiornika wody z poziomu gruntu umożliwia szybkie i bezpieczne napełnianie, zapewniając w ten sposób dłuższą pracę walca. Maszynę wyposażono w dwie pompy wody, które pracują na zmianę podczas normalnej eksploatacji. Pozwala to na pracę walca nawet w przypadku awarii jednej z pomp, ponieważ nadal można zapewnić stały przepływ wody na powierzchnię bębna. Dysze i osłony zraszaczy wachlarzowych w układzie zwilżającym można łatwo oczyścić, bez użycia narzędzi. To skraca czas konserwacji.
Podobnie jak w innych maszynach Volvo, uwagę zwrócono również na łatwość obsługi i serwis. Konstrukcja otwieranej do góry pokrywy ma zapewniać pełny dostęp do silnika oraz podzespołów hydraulicznych. Dostawca zwraca uwagę na niezakłócony dostęp do codziennie sprawdzanych, znajdujących się przy podłożu, punktów kontrolnych silnika, chłodnicy, akumulatora i filtrów.
Maszyna wyposażona została także w CareTrack. Jest to nowoczesny system telematyczny opracowany przez Volvo Construction Equipment. Właściciel walca może być na bieżąco, otrzymywać raporty, alarmy i informacje o stanie paliwa, położeniu maszyny i przepracowanych godzinach, co ułatwia np. planowanie czynności serwisowych. Dzięki temu może przewidywać niezaplanowane przestoje i kontrolować, czy maszyna pracuje w optymalny sposób.
T&M nr 11/2023
Tekst: Michał Jurczak
Add comment