Unikajmy przestojów
Kondycja rynku olejów do maszyn budowlanych jest ściśle związana z sytuacją w budownictwie.
Ten rok pod tym względem okazał się bardzo wymagający, z uwagi na odpływ pracowników oraz wzrost cen materiałów.
Rok 2022 jest kolejnym, w którym w sektorze maszyn budowlanych nie spada zapotrzebowanie na oleje przekładniowe i hydrauliczne – ocenia Cezary Wyszecki, doradca techniczny w dziale sprzedaży pośredniej środków smarnych w Shell Polska. Dobrym prognostykiem jest wzrost zainteresowania olejami wysokiej jakości, które gwarantują uzyskiwanie przebiegów, jakie wyznacza producent maszyn. Rachunek jest prosty – jeśli maszyna ma na siebie zarobić, to musi pracować. Coraz więcej użytkowników zdaje sobie sprawę, że każdy nieplanowany przestój sprzętu to koszt i dlatego warto inwestować w wysokiej klasy środki smarne. W ogólnym rozrachunku inwestycja w oleje klasy premium kalkuluje się bardziej.
– Największą zmianą na minus, zarówno dla klienta końcowego jak i sprzedawców jest wzrost cen praktycznie wszystkich olejów – przyznaje Marek Klimowcz z Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego Andrzej Klimowicz (Neste). – W poprzednich latach staraliśmy się utrzymywać stabilne ceny, ale od roku 2021 nie jest to możliwe, ze względu na wzrost cen komponentów niezbędnych do produkcji olejów, co skutkuje systematycznym wzrostem cen samych olejów. Mimo wszystko, ze względu na wzrost parku maszynowego w firmach budowlanych, zauważyliśmy zwiększoną sprzedaż produktów hydraulicznych i przekładniowych na początku roku. Kolejną zmianą jest zmniejszenie zapotrzebowania na przekładniowe 80W-X na rzecz 75W-X.
Jak dodaje Bogdan Ptak, dyrektor działu menedżerów produktów motoryzacyjnych w Fuchs Oil Corporation (PL) pandemia i wojna przyczyniły się do ogromnych wzrostów kosztów surowców. Niedobory komponentów, także wzrost cen usług (np. transport) i energii, nakręciły wzrosty kosztów zmuszając producentów i dystrybutorów do kilkukrotnego podnoszenia cen produktów. Rynku środków smarnych nie możemy oceniać w oderwaniu od sytuacji całej gospodarki, zaś rekordowa inflacja nie wymaga komentarza.
Grupa Orlen obserwuje przede wszystkim wzrost sprzedaży olejów przekładniowo-hydraulicznych. To efekt coraz większej na polskim rynku liczby maszyn, szczególnie rolniczych, w których konstruktorzy łączą wiele układów ze sobą, tak aby zaoszczędzić miejsce i bardziej „skondensować” mechaniczną część maszyny. Drugim ważnym czynnikiem rosnącej sprzedaży tych produktów jest aspekt ekonomiczny. Zamiast nabywać dwa osobne oleje, przekładniowy i hydrauliczny, klienci decydują się coraz częściej na zakup jednego, który będzie pracował zarówno w hydraulice jak i przekładni.
Czy mamy rynek ceny?
– Nie da się tego jednoznacznie stwierdzić – odpowiada Marek Klimowicz (Neste). – Jeśli weźmiemy pod uwagę duże przedsiębiorstwa budowlane, to z przykrością muszę przyznać, że w tym wypadku cena odgrywa bardzo dużą rolę i te firmy w wielu przypadkach stosują produkty tańsze, często o gorszej jakości niż dystrybuowane przez nas oleje Neste pochodzące z Finlandii. Wielu właścicieli małych i średnich firm zauważyło jednak oszczędności, jakie pojawiają się podczas stosowania teoretycznie droższego produktu. O ile na początku trzeba na niego wydać więcej, to w dłuższej perspektywie oszczędzamy na interwałach wymiany, które są zazwyczaj dłuższe w przypadku produktu dobrej jakości, zmniejsza się ilość awarii sprzętu, a to daje nam oszczędność. Każda naprawa i przestój maszyny to dodatkowe koszty dla firmy.
Zdaniem Magdaleny Szczepańskiej, ekspertki technicznej Petronasa, segment olejów do maszyn budowalnych jest przede wszystkim rynkiem potrzeb jego uczestników. Użytkownikami i operatorami takich maszyn są przedsiębiorstwa budowalne, które cały czas odmładzają i modernizują swój sprzęt. Dlatego na rynkowe potrzeby i trendy bardziej oddziałuje stan i wiek floty, aniżeli cena olejów. Z roku na rok rośnie liczba maszyn spełniających coraz ostrzejsze normy emisji spalin, które potrzebują znacznie bardziej zaawansowanych olejów syntetycznych i semisyntetycznych. Do tego dochodzi intensywna eksploatacja sprzętu, czasem 24 godziny na dobę. Warunki pracy i konieczność utrzymania maszyn w stanie gotowości to kolejne czynniki kształtujące popyt.
– Zawsze jest grupa klientów, którzy szukają najniższej ceny i nie interesuje ich jakość produktu czy gwarancja spełnienia wymagań producenta maszyny – komentuje Cezary Wyszecki z Shella. – Równolegle rośnie grupa świadomych użytkowników, którzy dbają o jakość środków eksploatacyjnych, w tym środków smarnych. W pierwszej kolejności istotna zmiana w podejściu do dbania o właściwe parametry nastąpiła w przypadku olejów silnikowych. Jak obserwujemy w Shell, teraz dotyczy to też pozostałych produktów, w tym olejów hydraulicznych i przekładniowych.
Wokół uniwersalnych
Zadaliśmy również pytanie o oleje uniwersalne, przekładniowo-hydrauliczne, kiedy mają sens zamiast osobnych przekładniowych i hydraulicznych? W jakich maszynach, w jakich zastosowaniach, czy warunkach. Oto odpowiedzi.
– Oleje uniwersalne to dobre rozwiązanie w przypadku dużych flot urządzeń, maszyn czy pojazdów – mówi Mateusz Bednarski, ekspert techniczny Castrol. – Mogą one również spełniać wymagania stawiane olejom używanym w ciężkich warunkach w układach napędowych. Olej przekładniowy często jest bardziej zaawansowany technicznie od hydraulicznego. W przypadku wyboru uniwersalnego najistotniejszym jest dobór oleju spełniającego wymagania przekładni zastosowanej w danym pojeździe czy maszynie, by uniknąć problemów związanych z przyspieszonym zużyciem przekładni, bądź brakami w przekazywaniu napędu.
– Głównym powodem istnienia olejów UTTO jest optymalizacja zapasów – nie ma wątpliwości Marek Klimowicz (Neste). – Dla odbiorcy o wiele wygodniej jest kupować i stosować jeden produkt zamiast wielu. Tak samo jest z producentami środków smarnych, którym również lepiej jest wyprodukować mniejszą ilość produktów do jak największej liczby maszyn.
Również zdaniem specjalistów z Orlen Oil stosowanie olejów uniwersalnych umożliwia przede wszystkim zmniejszenie ilości niezbędnych środków smarnych, a jednocześnie upraszcza prace smarownicze w przypadku zróżnicowanego taboru. Oleje te skutecznie chronią wszystkie elementy napędowe maszyn lub urządzeń ze wspólnym układem smarowania. To z kolei wpływa na mniejszą awaryjność i zwiększoną żywotność maszyn. Wysokiej jakości produkty UTTO podnoszą znacząco wydajność codziennej i intensywnej pracy układów hydraulicznych, skrzyń biegów, mechanizmów różnicowych i mokrych hamulców. I jest to możliwe dzięki zastosowaniu jednego oleju uniwersalnego, zamiast kilku olejów osobno.
– Uniwersalne oleje UTTO i STOU są stosowane przede wszystkim tam, gdzie producent maszyny budowlanej przewidział taki rodzaj środka smarnego. Uniwersalny olej UTTO różni się od STOU możliwością zastosowania tego drugiego także w silniku – wyjaśnia Bogdan Ptak (Fuchs).
– Jeśli stoimy przed dylematem wyboru typu oleju i jego parametrów, to o tym zawsze decyduje producent maszyny – dodaje Cezary Wyszecki (Shell). – Jeśli uzna, że w danym modelu ma być zastosowany olej na przykład przekładniowo-hydrauliczny UTTO, to taki musi zostać użyty, Jeżeli przewidziany jest specjalistyczny olej do pracy w wymagających warunkach, jak olej do osi napędowych o długim przebiegu, z systemem LS, należy zastosować właśnie taki, żaden inny. Ignorowanie zaleceń producenta może skończyć się poważnymi, negatywnymi skutkami w działaniu sprzętu. W najlepszym wypadku będzie to strata finansowa związana z przestojem na naprawę awarii.
– Pierwszym warunkiem doboru konkretnego rozwiązania są zawsze wytyczne producenta sprzętu, który deklaruje pewną grupę olejów odpowiednią do danej maszyny – podsumowuje Magdalena Szczepańska (Petronas). – Nie zapominajmy też, że sprzęt budowalny jest bardziej czuły na częstotliwość wymiany środków smarnych, aniżeli na zmiany specyfikacji. Do tego istotne znaczenie ma właściwe serwisowanie, obejmujące nie tylko wymianę olejów, ale także filtrów oleju.
Przykładowe oleje do maszyn budowlanych
Castrol
Transmax Agri MP Plus 10W-40 to uniwersalny olej silnikowo-przekładniowy: silniki, przekładnie, mokre hamulce, układy hydrauliczne oraz osie przednie. Obniża koszty przechowywania i magazynowania dzięki dużej unifikacji i wielu zastosowaniom. Zapewnia bardzo dobre parametry rozruchu w niskich temperaturach wpływające na zmniejszone zużycie elementów. Nowa, zaawansowana formulacja redukuje zużycie silnika do 30 proc. w stosunku do konwencjonalnych produktów STOU (Super Tractor Oil Universal). Olej odznacza się parametrami ochronnymi w warunkach zimnego rozruchu.
Transmax Agri Trans Plus 80W. Uniwersalny płyn UTTO (Universal Tractor Transmission Oil), hydrauliczno-przekładniowy. Ma zastosowanie w układach hydraulicznych lub przekładniach wymagających podniesionej ochrony korozyjnej. Dostarcza bardzo wysokiego poziomu ochrony przeciwzużyciowej już od chwili startu maszyny. Zalety i korzyści: bardzo dobra ochrona mokrych sprzęgieł i mokrych hamulców, wydłużenie trwałości komponentów, redukowanie czasu napraw oraz kosztów utrzymania i serwisowania, utrzymanie temperatury pracy i gładkiej zmiany biegów, bardzo dobre właściwości przeciwkorozyjne, duża stabilność temperaturowa.
Fuchs
CH 11S – wysokiej jakości olej do wspomagania układów kierowniczych i centralnych układów hydraulicznych. Unikalna technologia dodatków w połączeniu ze specjalnie wyselekcjonowanymi olejami bazowymi gwarantuje uzyskanie optymalnych wydajności układów hydraulicznych. Produkt ten charakteryzuje się wyjątkową charakterystyką lepkościowo-temperaturową oraz własnościami niskotemperaturowymi, co daje optymalną pracę systemów w pełnym zakresie temperatur. Zapewnia również doskonałą kompatybilność z elastomerami i elementami elektronicznymi w układach sterowania hydraulicznego. Dodatkowo zapobiega zużywaniu się pompy, a więc zapewnia niezawodne działanie w całym cyklu życia. Specyfikacja Ford WSS-M2C204-A. Dopuszczenia: Chrysler MS-11655B, EvoBus 39.060-001, MAN M 3289, MB 345.0, PSA S71 2710, VW TL 52 146 (G 002 000), ZF TE-ML 02K.
Gulf
Olej hydrauliczny Harmony HVI (HVLP) 46. Jest antyzużyciowym produktem zaprojektowanym do pracy w bardzo szerokim zakresie temperatur oraz w układach, w których są wymagane małe zmiany lepkości wraz z temperaturą. Został sformułowany z najwyższej jakości parafinowych baz, polimerów wysoce odpornych na ścinanie i zaawansowanego technologicznie pakietu dodatków, żeby sprostać wymaganiom systemów hydraulicznych najnowszych konstrukcji. Zapewnia bardzo dobrą ochronę przeciw zużyciu i antykorozyjną, a sam jest bardzo odporny na degradację oksydacyjną. Wykazuje bardzo niskie pienienie. Polecany jest do pracy m.in. w podnośnikach hydraulicznych, windach, dźwigach, koparkach, ładowarkach itp., w bardzo zmiennych warunkach zewnętrznych. Przewyższa wymagania norm: AFNOR NFE 48-603 (HV), DIN 51524 cz. 3 HVLP, ISO 11158 HV.
Lotos Oil
Przekładniowe Transmil Extra XSP są najwyższej jakości mineralnymi olejami przemysłowymi. Są produkowane w oparciu o wysoko hydrorafinowane bazy oraz specjalnie dobrany pakiet bezpopiołowych dodatków uszlachetniających dzięki czemu, w porównaniu z klasycznymi olejami przekładniowymi, wykazują wyższą odporność na obciążenia termiczne, skutecznie chronią przed korozją, nie wpływają negatywnie na sprawność filtrów oczyszczania nawet w wilgotnych warunkach. Oleje są kompatybilne z metalami konstrukcyjnymi stalowymi jak i innymi stopami różnych metali. Technologia tych olejów zapewnia bardzo wysoki poziom zabezpieczenia antykorozyjnego smarowanych elementów, również w warunkach dostępu wody. Specyfikacje i aprobaty: ISO L-CKC, L-CKD, ISO VG 68, 150, 220, 320, 460, 680, 1000, AGMA 9005-D94, David Brown S1 53.101, DIN 51517 cz. 3 CLP, US Steel 224.
Hydromil L-HV BA to ultranowoczesne, cynkowe oleje hydrauliczne klasy premium. Dedykowane dla wymagających klientów ceniących niezawodność i skuteczności działania. Rekomendowane są w mocno obciążonych układach przenoszenia siły oraz napędu i sterowania hydraulicznego w przemyśle, w układach mobilnych, pracujących w zmiennych warunkach temperaturowych, np. koparek, spycharek, podnośników. Technologia zapewnia m.in. bardzo niską zależność lepkości od temperatury, dzięki czemu spadki lepkości są niewielkie oraz znakomitą stabilność termiczną i oksydacyjną wydłużającą eksploatację. Specyfikacje i aprobaty: ISO VG 32, 46, 68, 100, Bosch Rexroth RDE 90325, DIN 51524 cz. 1 HL, cz. 2 HLP, cz. 3 HVLP, Parker Denison HF-0, HF-1, HF-2.
MOL
Hykomol TDL 75W-90. Olej przekładniowy produkowany z wysokiej jakości syntetycznych olejów bazowych przy wykorzystaniu najnowszego, złożonego systemu dodatków. Dzięki składowi opartemu na koncepcji linii Total Drive, jego parametry użytkowe znacznie przekraczają parametry konwencjonalnych, syntetycznych olejów przekładniowych zgodnych ze specyfikacjami GL-4 i GL-5. Zastosowanie to m.in. elementy układów przeniesienia napędu w nowoczesnych pojazdach użytkowych, napędy różnicowe i osiowe maszyn budowlanych i rolniczych. API GL-4, GL-5, Arvin Meritor 0-76-N, ZF TE-ML 04G, 05B, 07A, 12B, 16B, 19B, 21B.
Hydro Prime HV 46 ZF. Wysoko wydajny płyn hydrauliczny niezawierający cynku. Zapewnia bardzo dobrą ochronę w szerokim przedziale temperatur. Jest wytwarzany przy zastosowaniu specjalnie dobranych wysokojakościowych olejów bazowych z grupy II ze zbilansowanym systemem dodatków dostosowanym do danego zastosowania (inhibitory utleniania, zużycia, powstawania piany i korozji, środek modyfikujący lepkość) w celu spełnienia wymogów nowoczesnych, wysokociśnieniowych, mobilnych i przemysłowych systemów hydraulicznych. Dopuszczenia Bosch Rexroth 90235 i Parker Denison HF-0 OEM obejmujące najwyższe wymogi, zapewniają doskonałą ochronę przed zużyciem pomp tłokowych i łopatkowych. ISO 11158 HV, L-HV, VG 46.
Neste
Uniwersalny olej przekładniowy UTTO Nex WB2 jest w pełni syntetyczny, nadaje się do maszyn budowlanych. Został opracowany specjalnie dla maszyn roboczych Volvo. Nie zawiera tradycyjnych, mineralnych olejów bazowych. Jest produkowany na podstawie fińskich olejów bazowych Neste Nexbase. Spełnia wymagania specyfikacji Volvo 97303 (WB101) i Volvo 97304 (WB102).
Hydraulic 46 Super, najwyższej klasy mineralny olej hydrauliczny. Posiada bardzo szeroki zakres temperatur pracy i nadzwyczajną odporność na niskie temperatury. Zostały wyprodukowany do całorocznego stosowania, gdy temperatury są niskie na początku pracy oraz wysokie podczas wykorzystywania systemów hydraulicznych. Specjalne dodatki wytworzone do pracy w ekstremalnych warunkach zapewniają bardzo dobrą ochronę przeciw zużyciu, utlenieniu oraz korozji. Jest odpowiedni do wszystkich systemów hydraulicznych. Znajduje zastosowanie m.in. w koparkach, maszynach leśnych, spycharkach, podnośnikach widłowych itd. Normy, aprobaty, specyfikacje: ISO 11158 HV, ISO VG 46, Cincinnati Milacron P-70, Denison HF-0, HF-1, HF-2, DIN 51524-3 HVLP, Eaton Vickers I-286-S, M-2950-S, Swedish Standard (SS) 155434 AV.
Orlen Oil
Platinum Gear SX 75W-90 to wysokiej jakości syntetyczny olej przekładniowy przeznaczony głównie do maszyn budowlanych i pojazdów ciężarowych. Nowoczesna technologia syntetycznych olejów bazowych zapewnia stabilność właściwości i ochronę elementów układu przeniesienia napędu w czasie całej eksploatacji. Platinum Gear SX 75W-90 jest przeznaczony do stosowania przede wszystkim w przekładniach głównych oraz tylnych mostach.
Hydrol L-HV 46. Olej hydrauliczny przeznaczony do stosowania w wysokoobciążonych układach napędu, wysokociśnieniowych pompach tłokowych stałego i zmiennego wydatku oraz w precyzyjnych układach sterowania hydraulicznego i systemach hydraulicznych. Hydrol L-HV 46 charakteryzuje się wysokim poziomem własności przeciwzużyciowych i dodatkowo polepszonymi, w stosunku do olejów hydraulicznych rodzaju L-HM, własnościami lepkościowo-temperaturowymi.
Q8 Oils
Trans XGS 75W-90 to syntetyczny olej przekładniowy do elementów układu napędowego o wysokich parametrach. Zapewnia wyjątkową ochronę przed ekstremalnym ciśnieniem i zużyciem. Korzyści: doskonała płynność w niskich temperaturach, szeroki zakres temperatur pracy, redukcja tarcia wewnętrznego, wyjątkowa ochrona osi przed zużyciem, wyjątkowa ochrona przed rdzą i korozją. Specyfikacje i aprobaty: API GL-4, GL-5, MT-1, Mack GO-J, MAN 341 Type E3, 341 Type Z2, 342 Type M3, 342 Type S1, 3343 Type S, MB 235.8, Scania STO 1:0, STO 1:1 G, STO 2:0A FS, STO 2:0G, Volvo 97312,ZF TE-ML 02B, 05A, 12L, 12N, 16F, 17B, 19C, 21A.
Handel. Tak nazywa się hydrauliczny olej odznaczający się bardzo wysokim wskaźnikiem lepkości, który przewyższa normy przemysłowe. Dzięki temu uzyskuje wyjątkowe właściwości przepływowe. Jego stabilność oksydacyjna prowadzi do wydłużenia okresów między wymianami. Dostępne wskaźniki lepkości to: 32, 46, 68. Olej ten wydłuża czas eksploatacji, a tym samym minimalizuje koszty i zwiększa wydajność. Jest wyjątkowo odporny na starzenie się, nadaje się do stosowania o każdej porze roku. Gwarantuje optymalną separację wody. Specyfikacje i aprobaty: ISO 11158 HV, Bosch Rexroth RE 90220 notes, DIN 51524-3 HVLP, Eaton Brochure 03-401-2010, Swedish Standard SS 155434 AM.
Shell
Spirax S4 CX 10W, 30, 50 – zaawansowany, wielozadaniowy olej przekładniowo-hydrauliczny zapewniający bezawaryjną pracę urządzeń oraz maksymalnie wydłużający czas ich eksploatacji. Minimalizuje powstawanie osadów, chroni przed korozją, zapewnia stabilność parametrów oraz długie przebiegi. Spirax S4 CX zapewnia prawidłową pracę sprzęgieł oraz bezproblemową i cichą pracę przekładni z mokrymi hamulcami. Utrzymuje dobrą płynność również w niskich temperaturach, co poprawia ochronę podczas rozruchu układów w sezonie zimowym. Specyfikacje i aprobaty: Caterpillar TO-4, ZF TE-ML 03C (SAE 10W), Allison C-4, Caterpillar TO-4, ZF TE-ML 03C, 07F (SAE 30), Allison C-4, Caterpillar TO-4 (SAE 50).
Tellus S2 VA 46. Doskonałej jakości olej hydrauliczny z dodatkami detergentowymi do zastosowania wszędzie tam, gdzie wymagane są: precyzja pracy, czystość układu, odporność na zmienne warunki atmosferyczne. Zawiera zaawansowany pakiet dodatków przeciwzużyciowych, co zapewnia utrzymanie wysokich osiągów układów hydraulicznych w pojazdach drogowych oraz w instalacjach, gdzie istnieje możliwość zanieczyszczenia układu wodą i substancjami stałymi. Z uwagi na bardzo wysoki wskaźnik lepkości i temperaturę płynięcia –54 st. C można stosować go w szerokim zakresie temperatur. Specyfikacje i aprobaty: ISO 11158 HV, 6743/4 L-HV, ASTM 6158-05 HV, DIN 51502 HVLPD.
Tedex
Box Super HD TO-4. Mineralny olej przekładniowo-hydrauliczny PTF (Power Transmission Fluid), który spełnia rygorystyczne wymagania Caterpillar TO-4. Zalecany, gdy jest potrzebne spełnienie normy API GL-4. Opracowany specjalnie w celu sprostania wymaganiom eksploatacyjnym określonym dla układów przeniesienia napędu Caterpillar TO-4, Komatsu KES 07.868.1 oraz automatycznych przekładni Allison C-4. Może być używany w przekładniach typu Powershift, skrzyniach biegów, przekładniach głównych i hamulcach zanurzonych w oleju (mokrych), przemiennikach momentu obrotowego i układach hydrostatycznych wymagających stosowania olejów o takiej jakości. API GL-4, Allison C-4, TES-439, Caterpillar TO-2, TO-4, TO-4M, Komatsu KES 07.868.1, Sperry Vickers/Eaton I-286-S, M2950S.
Hydraulic Premium HV 46. Najwyższej jakości bezpopiołowy, bezcynkowy olej hydrauliczny. Przeznaczony do nowoczesnych systemów hydraulicznych. Łączy ze sobą wysoką sprawność smarowania ze znakomitą filtrowalnością. Posiada bardzo dobre własności przeciwzużyciowe. Dobór odpornych na ścinanie środków poprawiających wskaźnik lepkości zapewnia zachowanie odpowiedniej lepkości w całym okresie używania oleju. Przeznaczony do wysokoobciążonych układów przeniesienia siły oraz napędu i sterowania hydraulicznego, pracujących w trudnych warunkach wysokich ciśnień i w szerokim zakresie temperatur. ISO 11158 HV, 3448, 6743/4-HM, VG 46, ASTM D6158, Cincinnati Milacron P-68, P-69, P-70, DIN 51524/3 HVLP, Parker Denison HF-0, HF-1, HF-2
Texaco
Przekładniowy Delo Syn-THF XC jest wysokiej jakości syntetycznym produktem do układów przeniesienia napędu z mokrymi hamulcami, przeznaczony do stosowania w aplikacjach, gdzie wymagany jest olej o specyfikacji Volvo WB 102. Opracowano go przy udziale wysokiej jakości syntetycznego oleju bazowego w połączeniu ze specjalnie dobranym pakietem dodatków uszlachetniających. Zawartość dodatków EP w jego składzie jest wyższa niż w typowych produktach tego rodzaju, co zapewnia lepszą ochronę przekładni. Stabilność utleniania syntetycznych olejów bazowych oznacza, że w porównaniu z tradycyjnymi olejami Delo Syn-THF XC zapewnia znacznie dłuższe okresy eksploatacji, a jego odporność temperaturowa przekłada się na możliwość stosowania w trudniejszych warunkach pracy. Uzyskał zatwierdzenie Volvo 97304 (WB102).
Hydrauliczny Rando HD LVZ jest odpowiedni do użytku w szerokiej gamie układów pracujących pod dużym ciśnieniem, z pompami zębatymi, łopatkowymi, promieniowymi, osiowo-tłokowymi. Olej jest zalecany przede wszystkim do mobilnych układów hydraulicznych, np. w koparkach, ładowarkach oraz innych maszynach do robót ziemnych, eksploatowanych w różnych temperaturach otoczenia oraz roboczych układu. Płynność w niskiej temperaturze zapewnia szybki obieg oleju oraz ochronę przed zużyciem w ciągu całego roku, podczas rozruchu w każdych warunkach pogodowych. Zapewnia wysoką odporność na ścinanie oraz ochronę układu podczas pracy w wysokiej temperaturze i wysokim ciśnieniu. Uzyskał zatwierdzenie Volvo 98620.
Total
Star Trans 80W-110. Olej przekładniowy, nadaje się do smarowania przedniej lub tylnej przekładni hipoidalnej i obciążonych zwolnic. Może być stosowany w samoblokujących się mechanizmach różnicowych o ograniczonym poślizgu. Pozwala na chłodzenie i dobrą pracę bez wibracji układów hamulcowych zanurzonych w oleju. Może być również stosowany we wszystkich typach skrzyń biegów, z mechaniczną lub synchroniczną zmianą przełożeń. Jest stosowany przez cały rok, ze względu na wysoki wskaźnik lepkości. Bardzo płynny w niskiej temperaturze pozwala na użycie zwolnic bez strat mocy, ze zdolnością hamowania dostępną natychmiast i wydajnie. Lepki w wysokiej temperaturze, zapewnia optymalne i bezpieczne smarowanie obciążonych części. API GL-4, GL-5, GL-5+LS, Caterpillar FD-1, TO-4.
Dynatrans ACX 10W. Uniwersalny olej UTTO do przekładni i układów hydraulicznych sprzętu budowalnego i górniczego. Bardzo dobre właściwości przeciwzużyciowe i antykorozyjne, zwiększające trwałość smarowanych części. Dobre właściwości związane z uszczelkami, nieagresywny dla rur. Klasa 10W ma bardzo krótki czas uwalniania powietrza i dobrą filtrowalność, dzięki czemu unika się ryzyka kawitacji w pompach hydraulicznych. API GL-4, Allison TES 439, Caterpillar Hydo Advanced 10, Caterpillar TO-4, Komatsu Clutch test, ZF TE-ML 03C.
T&M nr 11/2022
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment