Specjalistki od prac ziemnych
Współczesne spycharki są w istocie maszynami wielofunkcyjnymi.
Znajdują zastosowanie nie tylko na budowach dróg, wiele modeli ma specjalne wersje przeznaczone do pracy z odpadami i na wysypiskach, czy do prac leśnych, a także do prac przeciwpożarowych. To stawia przed konstruktorami takich maszyn określone wymagania. Zaglądamy do ofert kilku liczących się dostawców.
Zewnętrznie dzisiejsze spycharki niewiele różnią się od tych sprzed kilkunastu lat. W istocie to jednak na wskroś zmodernizowane maszyny. Z punktu widzenia użytkowników istotne jest to, by były maksymalnie wydajne i trwałe. Kluczowa jest moc przy spychaniu, jak również precyzja przy poziomowaniu. Współczesne maszyny poszczególnych marek mają wiele wspólnych cech. Doceniane jest np. to, kiedy każda z gąsienic (osobno) ma hydrostatyczny napęd, umożliwiając użycie pełnej mocy przy jeździe w zakręcie i dając odpowiednią dokładność przy niwelacji terenu jak również przy skarpowaniu. Coraz większą wagę przywiązuje się do zapewnienia operatorowi odpowiedniego komfortu pracy.
Liczy się wytrzymałość
Cat D6 XE jest pierwszą spycharką o napędzie elektrycznym z podniesionym kołem napędowym. Niemal o 90 proc. mniej części ruchomych niż w tradycyjnym układzie napędowym oznacza mniej generowanego ciepła, lepsze możliwości serwisowania i trwałość podzespołów (brak utraty wydajności w czasie). Podwozie Heavy Duty Extended Life (HDXL) z technologią DuraLink posiada system wymuszonego mocowania sworzni i ulepszone połączenia (zapewniają do 20 proc. większą trwałość uszczelnienia w warunkach dużych naprężeń udarowych). Nowe podwozie Cat Abrasion to ekonomiczne rozwiązanie, sprawdzające się m.in. w miejscach gdzie może dochodzić do intensywnego ścierania. Producent podkreśla, że nowa konstrukcja ma dwa razy trwalsze uszczelnienia i eliminuje konieczność obracania tulei, obniżając godzinowy koszt eksploatacji nawet o 50 proc. w porównaniu z tradycyjnym podwoziem. Zmniejszone wycieranie się ogniw na środku poprawia płynność działania. Wspólne konstrukcje podwozi Heavy Duty i Cat Abrasion umożliwiają zmianę jednego podwozia na drugie. Nowe opcjonalne podwozie 10-rolkowe zapewnia lepsze profilowanie przy wyższych prędkościach nawet podczas wykonywania zadań na trudnych nawierzchniach, takich jak piasek i żwir. Opcjonalnie stosuje się krawędzie tnące Performance (w lemieszach półuniwersalnych) zwiększające ładowność lemiesza nawet o 35 proc. w porównaniu ze standardowymi krawędziami tnącymi.
Dressta TD-25M to maszyna zaprojektowana do intensywnej eksploatacji. Dzięki solidnej konstrukcji spycharka jest przystosowana do najcięższych prac budowlanych i górniczych. Argumentem jest m.in. konstrukcja podwozia mająca zapewniać maksymalną wytrzymałość oraz płynną i stabilną jazdę. Układ chłodzenia dzięki swojej wydajności przystosowany jest do pracy nawet w ekstremalnych warunkach klimatycznych (zakres temperatur otoczenia pracy maszyny od -50 st. C do +50 st. C). 5. Rolki jezdne, podtrzymujące oraz gąsienice nasmarowane na cały okres użytkowania, przystosowano do pracy przy dużych obciążeniach. Odpowiadają za długą żywotność układu jezdnego i obniżają koszty eksploatacji.
Komatsu D71EXi-PXi-24 z 240-konnym Dieslem to maszyna o masie eksploatacyjnej 22,7-24 t, z hydrostatycznym układem napędowym (HST). Kluczowe różnice w stosunku do pierwszej generacji spycharek tej serii to: dwie anteny na dachu, udoskonalony tryb spychania zgrubnego oraz zbieranie danych o terenie istniejącym As-Built Data.
Bezpieczeństwo i… wydajność
Maszyna Cat D6 XE posiada napęd nowej generacji: system z przełączaną reluktancją o relatywnie prostej, choć solidnej konstrukcji wirnika. Silnik Cat C9.3B eliminuje potrzebę korzystania z systemu recyrkulacji spalin (EGR). Jego konstrukcja została uproszczona dzięki zastosowaniu pojedynczej elektronicznej jednostki sterującej oraz ulepszonego filtra powietrza silnika. Cat Grade z układem Slope Assist automatycznie utrzymuje położenie lemiesza wstępnie ustawione przez operatora, nie wymagając przy tym sygnału GPS (nie ma potrzeby stosowania dodatkowego sprzętu komputerowego ani oprogramowania). Cat Grade z funkcją 3D nie korzysta z masztów, mniejsze anteny są zintegrowane z dachem kabiny, a odbiorniki GPS zamontowane wewnątrz kabiny zapewniają lepsze zabezpieczenie antykradzieżowe. Dostawca spycharki twierdzi, że przy pomocy D6 XE można przenieść do 35 proc. większe ilości materiału na litr paliwa, a o 10 proc. na godzinę. Wyższa produktywność D6 XE i niższe koszty paliwa oznaczają, że klienci mogą oczekiwać zwrotu z inwestycji w czasie krótszym niż 2 lata. Nowa konstrukcja, z 36-calowymi (915 mm) wycentrowanymi ostrogami zapewnia nacisk na podłoże o wartości 35 kPa (5 psi). Napęd elektryczny zapewnia stałą moc przenoszoną na podłoże. Maszyna sprawdza się też w pracy na wysypiskach. Drzwi kabiny do prac z odpadami są wykonane z odpornego na uderzenia poliwęglanu, dzięki czemu nie trzeba stosować ekranów osłonowych. Specjalnie zaprojektowane osłony maszyny pomagają w ochronie najważniejszych elementów przed uderzeniami i odpadkami unoszącymi się w powietrzu. Wielowarstwowe osłony zwolnicy, w tym osłona typu labiryntowego z załamaniami pod kątem 90 stopni, pomagają chronić uszczelkę Duo-Cone przed pyłem i zanieczyszczeniami, co chroni olej w zwolnicy. Układ chłodzenia zaprojektowano z myślą o pracy w warunkach dużego zanieczyszczenia. Wyposażono go w wentylator z funkcją zmiany kierunku obrotów i odchylane drzwiczki umożliwiające czyszczenie. Lemiesze do prac na wysypiskach i nakładki gąsienic z centralnym otworem pomagają optymalnie dopasować konfigurację maszyny do prowadzenia prac na wysypiskach.
Dressta TD-25M napędzana jest przez turboładowany rzędowy silnik Cummins X15 (377 KM). Unikatowy, dwubiegowy mechanizm skrętu umożliwia wykonywanie łagodnych skrętów z zachowaniem pełnej mocy na obu gąsienicach oraz zwrotów w miejscu. Skrzynię biegów typu power shift zintegrowano z dwubiegowym mechanizmem skrętu. Umożliwia operowanie sześcioma biegami do przodu i sześcioma biegami do tyłu, co skutkuje dużą siłą uciągu. Preselekcja prędkości jazdy oraz automatyczna redukcja biegów zwiększa wydajność pracy operatora. Systemy automatycznego sterowania osprzętem roboczym Trimble Ready i Full Trimble 3D (opcja). W wersji standard zastosowano lemiesz półwklęsły (Semi-U). Dostępny jest także lemiesz wklęsły (Full-U), skośny oraz do węgla. Modularna konstrukcja maszyny ułatwia i przyspiesza serwisowanie oraz obniża koszty eksploatacji.
W przypadku maszyny Komatsu D71EXi-PXi-24 stosuje się m.in. bezprzewodowy system monitorowania Komtrax (łączność komórkowa 4G, zintegrowana antena komunikacyjna). Komtrax oferuje informacje potrzebne do efektywnego prowadzenia firmy. Dostarcza informacji o flocie i wyposażeniu. Umożliwia proaktywną i zapobiegawczą konserwację. Jest kompatybilny z PC, smartfonem lub tabletem. Zwiększenie dostępnych danych operacyjnych pozwala efektywniej gospodarować paliwem. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, chroni maszyny przed kradzieżą i nieautoryzowanym użyciem. Chodzi też o monitorowanie lokalizacji, możliwość zdalnego blokowania silnika, a nawet (Komtrax wersja 5.0) monitorowanie poziomu paliwa z ostrzeżeniem o jego kradzieży.
Operatorzy wymagają
Caterpillar D6 XE posiada całkowicie przeprojektowaną kabinę. Nowy wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10 cali (254 mm) ma prosty w obsłudze interfejs. Pozycje wyświetlacza systemu kontroli nachylenia i wyświetlacza głównego mogą zostać zamienione. Profil aplikacji zapisuje preferowane ustawienia maszyny. Układ równomiernego ogrzewania i chłodzenia kabiny umożliwia efektywniejszą cyrkulację powietrza wokół operatora i redukuje parowanie/szronienie okien. Elastyczne mocowania kabiny zmniejszają drgania. Szerszy fotel z zawieszeniem pneumatycznym może być dowolnie regulowany, zapewniając komfort każdemu operatorowi. Pokrętło na elemencie sterowania pozwala w prosty sposób regulować ustawianie prędkości. Na rzecz bezpieczeństwa eksploatacji działa m.in. zintegrowana kamera cofania zapewniająca obraz w jakości HD na wyświetlaczu głównym, czy mikrofon z obsługą technologii Bluetooth umożliwiający korzystanie z telefonu komórkowego bez użycia rąk. Poręcze po obu stronach dachu kabiny i punkty mocowania dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo. Mniejszy jest hałas w środku i na zewnątrz, poziomy hałasu dla operatora i obserwatora zredukowano o 3 dB(A).
Operator spycharki marki Dressta, do sterowania maszyną i osprzętem roboczym stowuje dżojstiki. Doskonała widoczność z kabiny we wszystkich kierunkach zapewnia operatorowi dobrą obserwację pola pracy, w tym naroży lemiesza. Ergonomiczne rozmieszczenie stopni, poręczy, uchwytów oraz podpór umożliwia operatorowi łatwe i bezpieczne wejście do kabiny. Dostawcy zwracają uwagę także na łatwy dostęp do punktów diagnostycznych, filtrów oraz wskaźników
poziomu płynów roboczych co zapewnia sprawną obsługę techniczną.Kabina jest większa niż w maszynach poprzedniej generacji. Zwężona maska silnika zwiększa widoczność. Producent podkreśla, że kabina ma o 33 proc. więcej przeszklonej powierzchni we wszystkich kierunkach (łącznie 4,49 mkw.). Nowa konstrukcja kabiny zmniejsza hałas i zapobiega przedostawaniu się pyłu do wewnątrz. Poziom hałasu w kabinie zredukowano do 78 dB(A). Obniżona pozycja bocznych okien poprawia widoczność na gąsienice. Dzięki zaprojektowanym na nowo zbiornikom paliwa i oleju, fotelowi obróconemu o 15 stopni, kamerze cofania i dodatkowemu oświetleniu zrywaka spycharka TD-25M zapewnia odpowiednią widoczność do tyłu.
W Komatsu D71EXi-PXi-24 do dyspozycji operatora są w pełni automatyczne tryby pracy. Wydajności sprzyja m.in. regulowane automatyczne wyłączanie na biegu jałowym, automatyczne zwalnianie, jak również praca w automatycznym trybie E.
T&M nr 9/2022
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment