Do lasu i nie tylko
Kwestie związane z transportem drewna i innych towarów dłużycowych objęte są specjalnymi regulacjami prawnymi.
Przeznaczone głównie właśnie do tego celu naczepy kłonicowe ma w ofercie wielu renomowanych dostawców. Dostępne są naczepy z podłogą lub bez. Te pierwsze są bardziej uniwersalne, bo można na nich wozić też np. palety. W sprzedaży przeważają jednak pojazdy bez platformy, ponieważ są lżejsze, a dominującym ładunkiem dla „kłonicówek” jest jednak dłużyca. Rynek naczep kłonicowych nie jest duży, ale …stabilny.
Transport drewna i innej dłużycy uchodzi za trudny, a problemem bywa głównie odpowiednie mocowanie ładunku. Pomocne okazują się być popularne „kłonicówki”. W sumie, w Polsce eksploatowanych jest mniej niż 2 tys. tego rodzaju pojazdów. Wożą drewno, ale też inne długie ładunki. Większość takich naczep jest w posiadaniu wyspecjalizowanych przewoźników. Wybór, począwszy od typu pojazdu, zawieszenia, przez producenta kłonic, osi, oświetlenia, a skończywszy na wymiarach dyszla pozwala możliwie jak najlepiej dopasować poszczególne elementy pojazdu do specyficznych wymagań konkretnego użytkownika. Zaglądamy do ofert kilku liczących się graczy na rynku naczep kłonicowych.
Polak potrafi
Zasław to polska firma, obecna na rynku już niemal od siedemdziesięciu lat. Pojazdy tej marki są produkowane w wielu wariantach, producent posiada w ofercie naczepy, przyczepy oraz zabudowy kłonicowe w wersji z podłogą, bez niej, również z systemem kłonic przesuwnych (standardowe naczepy mogą przewieźć ok. 26-27 m.sześc. drewna).
Oferta obejmuje m.in. naczepy kłonicowe 651.NL.KP z kłonicami przesuwnymi. Pojazd posiada pełne zabezpieczenie antykorozyjnie ocynkiem ogniowym. Naczepa 651.NL.13.KP ma 13240 mm długości, a szerokość to 2550 mm. Pojazd waży ok. 4,9 t, a dopuszczalna masa całkowita sięga 35 t. Platforma znajduje się na wysokości 1320 mm, a kłonice (TRAILIS STEEL - kłonice przesuwne stalowe, 1 komplet: ława + 2 kłonice) mają wysokość 2200-2500 mm.
Wśród propozycji są też naczepy kłonicowe 651.NL.13.PK (podłoga z kłonicami). Mają 13 740 mm długości, kłonice (TRAILIS STEEL - kłonice gniazdowe stalowe, 1 komplet: 2 kłonice) są wyjmowane. Masa własna naczepy z 10 kłonicami to 6,9 t, ładowność 27,74 t. Wysokość platformy to 1345 mm, wysokość kłonic w tym wariancie naczepy to 2150 -2450 mm.
Marka zobowiązuje
W grupie wiodących dostawców naczep kłonicowych jest również Schwarzmuller. Ma m.in. trzyosiową naczepę kłonicową bez platformy. Zastosowano ramę typu lekkiego ze stali NAXTRA, prostą, bez belek poprzecznych pomostu i bez blach końcowych. Jej cechą jest wysoka wytrzymałość, dzięki czemu ładowność można zwiększyć się o 500 kg. Osłonę wykonano ze stalowej blachy z owalnymi żeberkami między podłużnicami ramy nad podwoziem i z przodu. Słupki kłonic Exte wraz z dwuczęściowymi kłonicami Exte 144 z mocowaniem śrubowym mają nośność 7 t/parę. Słupki kłonic nasadzane są za pomocą przyspawanego mocowania zaciskowego. Podwozie oparto na zawieszeniu pneumatycznym bez urządzenia do podnoszenia i opuszczania. Średnica miecha to 360 mm. Zastosowano agregat zawieszenia powietrznego z niskoobsługowymi osiami (z hamulcami tarczowymi), o średnicy 430 mm. Osie są sztywne (3 x 9 t), a rozstaw osi to: 1310 + 1410 mm (dla zestawu 27 t). Oś przednia jest podnoszona automatycznie, podnosi i opuszcza się w zależności od ciężaru. Dodatkowo zastosowano opuszczanie wymuszone, ze zintegrowanym wspomaganiem rozruchu z ograniczeniem prędkości (do obsługi przyciskiem w kabinie kierowcy; przy podnoszeniu osi podnoszonej wysokość załadunku lub wysokość całkowita zwiększa się o ok. 50 mm). Masa własna naczepy to ok. 5,4 t. Długość ramy ok. 13000 mm, a szerokość 2550 mm. Wysokość siodła bez obciążenia to 1150 mm. Wysokość załadunku do górnej krawędzi słupka kłonicy, ok. 360 mm nad wysokością siodła.
Oferta obejmuje też trzyosiową naczepę kłonicową z platformą. Nominalnie waży o nieco ponad 1,5 t więcej od poprzedniczki. Długość platformy sięga 13500 mm, szerokość ok. 2540 mm. Wysokość załadunku, ok. 220 mm nad wysokością siodła. Rama bazuje na stalowej konstrukcji (wzmocniona rama zewnętrzna z uchwytami mocującymi 5 mm). Zastosowano 12 par wpuszczonych uchwytów mocujących (4 t), jak również wymienny czop królewski (2"). Podłogę wykonano z blachy stalowej o owalnych żeberkach (5/7 mm).
Elementami wyposażenia obu wymienionych naczep marki Schwarzmuller są m.in. kliny pod koła, błotniki z tworzywa sztucznego na pojedynczych kołach z osłoną przeciwbryzgową (nie zdejmowane), aluminiowa osłona przeciwnajazdowa (lakierowana na biało), jak również fartuchy gumowe na całej szerokości osłony przeciwnajazdowej. W obu też zastosowano podobne podpory, mechaniczne (2 x 12 t), obsługiwane z jednej strony.
Wśród rozwiązań oferowanych opcjonalnie są: ściana przednia z mocnych profili stalowych o wysokości ok. 2500 mm z podporami środkowymi, wciągarka taśmowa typu ciężkiego Autonordic z 10-metrowym pasem i trójkątem oraz hakiem współpracującym, podpora poprzeczna ze stalowej rury kształtowej po obu stronach, ścięta na zewnątrz, nasadzona za pomocą mocowania zaciskowego, manometr obciążenia (do kontroli ciężaru), a także słupek kłonicy Exte z dwuczęściowymi kłonicami aluminiowymi E9 z mocowaniem na klin/śruby. Można zamówić również SmartBoard firmy Wabco, pozwalający na odczyt danych na wyświetlaczu w samochodzie (przebieg w km, obciążenie zespołu osi, diagnostyka hamulców itp.).W obu przypadkach techniczna masa całkowita to 39 t, a obciążenie zespołu osi 27 t. Techniczne obciążenie siodła sięga 12 t.
Waga ma znaczenie
Fliegl od lat przekonuje, że stalowe naczepy też mogą być stosunkowo lekkie. Skrzynia ładunkowa ma ażurową, stalową ścianę przednią o wysokości 2,5 m. W ofercie jest system kłonic przesuwnych i zaczepy do pasów spinających ładunek. Dobrą opinią cieszą się systemy Exte, w których ławy są stalowe, a kłonice aluminiowe. Sporo nabywców montuje też systemy polskie, np. MHS, ze stalowymi ławami i kłonicami. Są nieco cięższe, ale tańsze. W odpowiednich miejscach pomiędzy podłużnicami stosuje się blachę ryflowaną. Fliegl oferuje naczepy do przewozu drewna (typ SDS 380) o długościach: 12,5 m i 13,5 m, w obu wersjach na ramie stalowej. Według przedstawicieli firmy Lux-Truck, która jest autoryzowanym dealerem marki Fliegl w Polsce, na naszym rynku bardziej popularne są te dłuższe, lepsze do przewozu drewna stosowego. Relatywnie niewielka masa własna naczep (4,7 - 4,8 t, bez kłonic) przekłada się na ich dużą ładowność. Pojazdy dostarczane są na osiach BPW lub SAF, z hamulcami: bębnowymi lub tarczowymi, z osią podnoszoną. Skrzynia ładunkowa ma ścianę przednią stalową, ażurową, o wysokości 2,5 m. W ofercie jest system kłonic przesuwnych (6 - 12 sztuk) i zaczepy do pasów spinających ładunek (10 par). Wszystkie naczepy Fliegl są przystosowane do ciągników dwu- oraz trzyosiowych.
Ważne detale
Konstrukcja naczep i przyczep kłonicowych powinna umożliwiać im poruszanie się po różnych, nierzadko „trudnych” nawierzchniach. Ważna jest odpowiednia jakość materiałów użytych do produkcji. Coraz więcej wytwórców decyduje się np. na stal Strenx®, znaną z trwałości i wytrzymałości, ale też pozwalającą obniżyć masę własną, a tym samym zwiększenie ładowności naczepy. Produkowana jest w SSAB, a wytwarzane są z niej m.in. tak kluczowe dla naczep i przyczep kłonicowych komponenty jak: belka wzdłużna (środnik i pas), belka poprzeczna podwozia, zespół sworznia królewskiego, tylne zabezpieczenie przeciwnajazdowe , paliki i łoże. W zależności od elementu, stosowana w budowie pojazdów kłonicowych stal ma różną grubość, zazwyczaj od 3 do 12 mm. Do elementów „kłonicówek” stosuje się głównie stal Strenx® 700 oraz Strenx® 960. Dla blachy S 700 MC minimalna gwarantowana granica plastyczności zaczyna się od 700Mpa w górę dla 960 MC od 960Mpa w górę (na paliki stosuje się również stal o granicy plastyczności 1100MPA). Wśród walorów, w obu przypadkach są: ciasne kąty gięcia oraz jakość powierzchni, spawalność z wytrzymałością i udarnością w strefie wpływu ciepła, powtarzalność własności w obrębie blachy gwarantowana zawężonymi tolerancjami, wysoka udarność zapewniająca dobrą odporność na kruche pękanie.
T&M nr 2/2022
Tekst: Michał Jurczak
Add comment