Gąsienice i łyżki

Segment koparek gąsienicowych średniej wielkości to bodaj najważniejsza część rynku maszyn budowlanych.

Co rusz pojawiają się na nim nowe modele. W rankingach sprzedażowych, tak w przypadku maszyn nowych, jak i „z drugiej ręki” brylują te same marki co w krajach Europy Zachodniej. Przyjrzyjmy się propozycjom z przedziału 18-25 t.

Średniej wielkości koparki to podstawowe maszyny na wielu placach budów. Szacuje się, że prawie połowę parków maszynowych działających w Polsce przedsiębiorstw budowlanych wypełniają właśnie one. Producenci zgodnie komunikują, że nowe modele są uniwersalnymi maszynami, o zwiększonej wydajności, zużywającymi mniej paliwa, mniej zanieczyszczającymi środowisko i zapewniającymi wyższy komfort obsługi niż koparki poprzednich generacji.

 

Trwałość i oszczędność

         Hyundai ma koparki gąsienicowe HX210AL i HX210ANL nowej serii A. To maszyny zaprojektowane z myślą o zwiększeniu wytrzymałości, wydłużeniu niezawodnego działania, ograniczeniu zużycia paliwa, co przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji. O trwałości współdecydować ma m.in. nHX210AL i HX210ANL posiadają nowy system EPFC (Elektroniczna Kontrola Przepływu Pompy), co oznacza 24-procentowe oszczędności na dziennym zużyciu paliwa. w porównaniu do tego samego modelu Stage IV w trybie P. Kilka innych funkcji, takich jak automatyczne wyłączanie silnika, tryb podnoszenia wskaźnika ekonomicznego, pomaga zwiększyć wydajność w realizacji, trudnych do wykonania zadań. 

W JCB JS190 zastosowano ramę obrotową w zamkniętej obudowie zwiększającą wytrzymałość i zmniejszającą naprężenia. Silnik tej koparki to fabryczna jednostka JCB EcoMAX (bez filtra cząstek stałych). EcoMAX wytwarza relatywnie duży moment obrotowy przy 1500 -1600 obr/min.  Wysięgnik z łyżką koparki wykonano z wytrzymałej na rozciąganie stali, z jednoczęściowymi płytami osłonowymi i wewnętrznymi przegrodami. Podwozie 19,5-tonowej koparki bazuje na ramie o całkowicie spawanej konstrukcji. Ponadto wieżyczka jest spawana do górnej i dolnej ramy podwozia, a sztywne, trwałe drzwi mają zapewniać dodatkową wytrzymałość. Masywny czerpak (119 kN) współodpowiada za wydajność, a system szybkiego zaczepu - specjalny dla asortymentu JS sprawia, że zmiana nasadek jest szybka i łatwa.

Doosan prezentuje nową koparkę DX225LC-7, pierwszą z maszyn średniej wielkości zgodnych z normą Stage V. To również pierwszy model koparki Doosan tych rozmiarów wyposażony w innowacyjną technologię D-ECOPOWER zapewniającą operatorom większą wydajność i mniejsze o ok. 7 proc. zużycie paliwa na godzinę w porównaniu z modelem Stage IV oraz płynniejsze sterowanie. Technologia D-ECOPOWER obejmuje sterowaną elektronicznie pompę ciśnieniową zamontowaną w układzie hydraulicznym o przepływie zamkniętym (w położeniu neutralnym pozwala zwiększyć wydajność maszyny nawet o 26 proc.) i zmniejszyć zużycie paliwa o 7 proc. Główny zawór sterujący CCV minimalizuje utratę ciśnienia, a sterowana elektronicznie pompa ciśnieniowa efektywnie kontroluje i optymalizuje wykorzystanie mocy silnika. Przyspieszenie i zwalnianie prędkości pracy osprzętu koparki odbywa się płynniej. Nowym elementem DX225LC-7 jest pokaźniejsza o kilkanaście procent przeciwwaga (masa 4,9 t) dostosowana szczególnie do pracy z cięższym osprzętem, jak np. rotatory odchylane. Cięższa przeciwwaga przekłada się również na większą wysokość podnoszenia i szersze możliwości kopania w porównaniu z poprzednią generacją. Model DX225LC-7 standardowo posiada nowy uchwyt dźwigowy, który stanowi część odlewanego złącza mocowania łyżki na końcu ramienia. Nowy uchwyt dźwigowy ma maksymalną nośność 5 t. Inteligentny układ hydrauliczny ma gwarantować zwiększenie efektywności osprzętu nawet o jedną trzecią. Stosuje inteligentną logikę dla optymalnego rozłożenia natężenia przepływu w układzie hydraulicznym, gdy ramię i osprzęt pracują jednocześnie, a nowy zawór priorytetowy i dodatkowy przewód hydrauliczny utrzymują stały przepływ do osprzętu, nawet podczas korzystania z ramienia. W panelu sterowania DX225LC-7 dostępny jest nowy tryb rotatora odchylanego- specjalny tryb przepływu dwukierunkowego, który jest jednak zarządzany przez EPOS jako tryb jednokierunkowy z bezpośrednim powrotem do zbiornika w każdym kierunku, aby uniknąć ciśnienia zwrotnego i zwiększyć przepływ oraz sterowność.

Koparka EC200E (Volvo Construction Equipment) nadaje się do prac średnio ciężkich (na placach budów, a także podczas instalacji mediów). Waży 20 t, a napędza ją silnik Volvo D4 spełniający wymogi normy Stage V. Dzięki  funkcji wzmocnienia mocy, siły udźwigu i kopania mogą być większe. Zaawansowany układ hydrauliczny współpracuje z w pełni elektrycznym układem sterowania, a tryb ECO zmniejsza straty mocy, poprawia możliwości sterowania i skraca czasy reakcji. Konstrukcja obejmuje wzmocniony wysięgnik i ramię, solidne podwozie, przeciwwagę o dużej masie. Głowica uchylnoobrotowa może być fabrycznie wyposażona w układ sterowania i wielofunkcyjne dźwignie. System   zintegrowano z maszyną i zamontowanym w kabinie wyświetlaczem.

 Dostawcy koparki LiuGong 922E zwracają uwagę m.in. na parametry silnika Cummins, maksymalizujące moment obrotowy przy wyższej mocy oraz siłę odspajania (wyrywającą) przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Opcje pomocniczych obwodów hydraulicznych obejmują dwukierunkową linię o zmiennym dużym przepływie, dodatkową linię osprzętu obrotowego, a także linię jednostronnego działania. Sygnały żądań hydraulicznych wykrywają aktywność, zmniejszając lub zwiększając prędkość obrotową silnika zależnie od wymagań. Moc jest przekazywana tylko wtedy, gdy jest konieczna. Za stabilność i trwałość odpowiada m.in. wzmocniona rama typu X oraz długa belka trakcyjna i system gąsienic. Montowane standardowo osłony chroniące przed kamieniami oraz osłony pionowe chronią ramię podczas kopania w skalistym podłożu i w trudnych warunkach roboczych. Wzmocniono konstrukcję nadwozia stosując dwuteownik w przekrojach poprzecznych.   

Komatsu ma model PC228USLC-11z 165-konny motorem. Pojemność standardowej łyżki to 1,49 m.sześc. a głębokość kopania 6,62 m. Nowa koparka, o ultra krótkiej tylnej części nadwozia zapewnia znaczną poprawę w zakresie zużycia paliwa, udźwigu i przestrzenie roboczej, nowoczesną łączność. W porównaniu do PC228USLC-10 zużycie paliwa jest mniejsze ok. 6proc. Ekonomiczność podnosi funkcja automatycznego wyłączania silnika. Jest też układ rozpoznawania pozycji neutralnej.

Nowy silnik (Stage V) umieszczono też w maszynie Liebherr R918. I w tym przypadku zastosowano automatyczne zatrzymanie na biegu jałowym. Liebherr R 918 Litronic to d

W maszynach Cat 320 na wydajność rzutują m.in. technologie Cat GRADE z 2D, Grade Assist i Payload. Wszystkie należą do standardowego wyposażenia fabrycznego. Producent zapewnia, że koparka zużywa nawet o 25 proc. mniej paliwa niż poprzednik. 4,4-litrowy silnik może pracować na biodieslu. Funkcja SmartBoom umożliwia swobodne przemieszczanie wysięgnika w górę i w dół bez używania przepływu pompy, operator może skoncentrować się na pracy ramieniem i łyżką.

 

Prostota i nowoczesność

         Użytkownicy maszyn cenią sobie wprawdzie nowoczesność, ale nie podoba im się zazwyczaj gdy maszyny są kłopotliwe w codziennej eksploatacji. Ważne też by do dyspozycji były różnorodne akcesoria funkcjonalne.  

W panelu sterowania Doosan DX225LC-7 standardową nowością jest funkcja dokładnego obrotu, minimalizująca drgania podnoszonego obiektu na początku lub na końcu ruchu, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników w pobliżu i uniknąć uszkodzeń spowodowanych przez spadający obiekt. Po aktywacji dokładnego obrotu eliminowane są nadmierne ruchy, co pozwala maszynie na płynne osiągnięcie maksymalnej prędkości obrotu i jednoczesne wyeliminowanie wstrząsu wynikającego z odwrócenia ruchu w momencie zatrzymania, umożliwiając płynne zatrzymanie ramienia. Operator ma do dyspozycji cztery tryby pracy, które ułatwiają obsługę nowej koparki w zestawieniu z bardziej złożoną gamą ośmiu trybów pracy i opcji systemu SPC w maszynie poprzedniej generacji. Operator może ustawić: P+, P, S lub E zarówno w jednokierunkowym, jak i dwukierunkowym trybie. DX225LC-7 jest fabrycznie zaopatrywana w bezprzewodowy system zarządzania flotą DoosanCONNECT. To rozwiązanie do zarządzania flotą przez sieć, przydatne w przypadku sprawowania kontroli nad wydajnością i bezpieczeństwem pracy maszyn, podkreślające znaczenie konserwacji zapobiegawczej. Stanowi standardowe wyposażenie we wszystkich nowych koparkach Doosan (o masie co najmniej 14 t) oraz wszystkich nowych ładowarkach kołowych i wozidłach przegubowych Doosan. 

LiuGong 922E stosuje system Intelligent Power Control (IPC) dostarczający pożądana przez użytkownika moc. Wspomagany komputerowo IPC korzysta z układów mechanicznych, elektrycznych i hydraulicznych. Zastosowany w modelu 922E układ  automatycznego podgrzewania umożliwia szybkie doprowadzenie silnika do temperatury roboczej, zmniejszając zużycie paliwa, ograniczając poziom emisji i maksymalizując czas działania. Model 922E dodatkowo zwiększa oszczędność paliwa poprzez regulację prędkości obrotowej biegu jałowego. Jeśli nawet przez jedną sekundę nie zostanie wykryty hydrauliczny sygnał  żądania od dżojstika, prędkość obrotowa silnika zostanie automatycznie obniżona o 100 obr./min. Jeśli przez trzy sekundy nie zostanie wykryta żadna aktywność, prędkość obrotowa silnika spada do poziomu prędkości biegu jałowego. Gdy układ ponownie wykryje sygnał hydrauliczny, silnik natychmiast powróci do poprzedniego ustawienia prędkości przepustnicy.

Asortyment osprzętu Volvo EC200E obejmuje: łyżki (możliwość wychyłu pod kątem 45 st. na obie strony) czy młot hydrauliczny (współpracuje z koparką, zapewniając stałą moc i siłę rozbijania). Szybkozłącza umożliwiają szybką zmianę osprzętu. Pracę ułatwia system monitorowania CareTrack, dostarczający w czasie rzeczywistym danych telematycznych na temat godzin pracy, lokalizacji i ostrzeżeń serwisowych, pomagając na bieżąco dbać o prawidłowy stan i wydajność maszyny. Gotowe raporty pozwalają podejmować decyzje dotyczące zarządzania flotą. 

GRADE z 2D, Grade Assist i Payload to rozwiązania koparki Cat 320. Ten ostatni, dzięki ważeniu w ruchu i szacowaniu ładunku w czasie rzeczywistym bez obracania pozwala zwiększyć efektywność ładowania. Ułatwia to śledzenie codziennej wydajności, w tym masy załadowanej na ciężarówki oraz liczbę załadunków/cykli. Kalibracja trwa kilka minut. Product Link jest z kolei standardową funkcją, która za pośrednictwem interfejsu online VisionLink udostępnia na żądanie lokalizację, godziny pracy, zużycie paliwa, wydajność, czas bezczynności, kody diagnostyczne i inne dane maszyny, pomagając podnieść efektywność w miejscu pracy i obniżyć koszty eksploatacji.

Komatsu ma KomVision - system wykrywania ludzi i łagodzenia kolizji. Opracowano go unowocześniając system kamer z widokiem z lotu ptaka. Rozpoznaje ludzi wokół koparki, w razie niebezpieczeństwa zatrzymuje koparkę. Dzięki tym funkcjom do minimum ograniczono możliwość kolizji między koparką a ludźmi. Dodatkowo cztery kamery rejestrują widok maszyny dookoła maszyny, który jest wyświetlany na monitorze. Operator może wybrać widok prawy, prawy z przodu, z lewej lub z tyłu. Ostrzeganie ma miejsce za pomocą brzęczyka.

 

Strefa komfortu

         Aby zapewnić maksymalną wygodę i bezpieczeństwo, koparki gąsienicowe Hyundai posiadają fabryczny system zdalnego zarządzania flotą Hi-MATE, który wykorzystuje technologię danych mobilnych. Ułatwia ocenę wydajności maszyny oraz planowanie zadań serwisowych i konserwacyjnych, a także wszelkich wymaganych środków oszczędnościowych. Oferuje również geofencing, aby chronić maszyny przed kradzieżą i nieautoryzowanym użyciem.

- Nowoczesna kabina koparki Doosan DX225LC-7 jest wyjątkowa pod względem przestronności i ergonomii, zapewniając nowy poziom komfortu operatora i łatwości obsługi. Poza wysokiej jakości fotelem nowa kabina oferuje w standardzie więcej funkcji niż inne maszyny na rynku, gwarantując precyzyjne sterowanie i wysoką dokładność we wszystkich zastosowaniach – rekomendują przedstawiciele Doosana. Nowe kluczowe elementy w kabinie i wokół niej to: 8-calowy dotykowy wyświetlacz, który dostarcza więcej informacji dzięki ekranowi większemu o 30 proc, system audio DAB (zestaw głośnomówiący i Bluetooth), inteligentny system uruchamiania bez kluczyka, chłodzony fotel z imitacji skóry z ostrzeżeniem o niezapiętych pasach. Na nowo skonstruowano pedały, poprawiono przepływ powietrza dla odmrażania i klimatyzacji. Zastosowano 9 świateł roboczych LED w standardzie oraz 4 dodatkowe światła LED jako opcja. AVM – monitoring strefy wokół maszyny z kamerami 360 st. to opcja, podobnie jak funkcja ultradźwiękowego wykrywania przeszkód.

Maszyny JCB JS190 zaprojektowano tak, żeby wymagały niewielkiego utrzymania i łatwej obsługi. Dzięki zastosowaniu impregnowanych grafitem tulei z brązu zwiększono odstępy między smarowaniami wysięgnika i łyżki do 1000 godzin przy normalnych zastosowaniach. Monitor kabinowy JCB sprawdza poziomy olejów, płynu chłodzącego i błędy systemowe po uruchomieniu, a cztery tryby robocze (Light, General, Heavy i Heavy +) pomagają operatorowi koparki dostosować osiągi do danego zastosowania. Podział szyby przedniej w proporcji 70/30 pozwala dobrze widzieć prawą przednią gąsienicę. Kolorowy, wielofunkcyjny wyświetlacz 7” dostarcza bieżących informacji eksploatacyjnych i ma ekrany, które można dostosować do własnych potrzeb.

Sprzedawcy koparek Cat 320 przekonują, że maszyna ma nawet o 15 proc. niższe koszty konserwacji od poprzednika (oszczędność obliczona dla 12 tys. motogodzin.). Komfortowi eksploatacji sprzyja to, że codzienną obsługę wykonuje się z poziomu podłoża, monitor w kabinie koparki pozwala śledzić czas eksploatacji filtra i okresy międzyserwisowe. Moduł Cat Clean Emissions nie wymaga konserwacji. Zsynchronizowana wymiana wszystkich filtrów ma miejsce co 500 godzin, a trwałość filtra na wlocie powietrza wraz z filtrem wstępnym szacuje się na 1000 godzin. Łatwości obsługi sprzyja też np. uruchamianie silnika za pomocą przycisku, klucza zbliżeniowego Bluetooth, aplikacji na smartfona lub funkcji identyfikatora operatora. Do nawigacji zastosowano ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości o przekątnej 8 cali. Drugi monitor o przekątnej ekranu 10 cali jest dostępny z systemem zaawansowanej kontroli nachylenia.

Podobne walory akcentuje dostawca koparki Volvo EC200E. Widoczność dookoła maszyny dodatkowo zwiększa kamera boczna i opcjonalny układ Smart View podnoszący bezpieczeństwo operatora i osób pracujących w pobliżu.  Dla komfortu obsługi Volvo EC200E ważne jest m.in. to, że - po raz pierwszy w maszynach Volvo średniej wielkości, można na nią łatwiej wejść z prawej strony. Pozwala na to dodatkowy stopień przyspawany do podwozia i znajdująca się nad nim trzypunktowa poręcz (pomocne np. przy przeprowadzaniu rutynowych czynności serwisowych).

Kabina maszyny LiuGong 922E otrzymała wielofunkcyjny monitor LCD oraz automatyczną klimatyzację. Zaprojektowano ją też pod kątem zmniejszenia hałasu i wibracji. Wśród przydatnych „drobiazgów” znalazły się uchwyty na kubki, radio AM/FM, odtwarzacz MP3, chłodzony schowek i kufer. Kabina posiada okno dachowe. Producent zwraca uwagę na ergonomię, wszystkie ręczne i nożne elementy sterowania są umieszczone tak, by zapewniać łatwy dostęp i użytkowanie. Regulowany fotel z pneumatycznym zawieszeniem posiada opcję elektrycznego ogrzewania. Na monitorze LCD wyświetlane są wszystkie kluczowe informacje na temat maszyny, w tym tryb pracy, temperatura oleju i ciśnienie hydrauliczne oraz interwały serwisowe. Opcjonalna kamera cofania pozwala operatorowi bezpiecznie obserwować cały obszar wokół koparki 922E

Dostawca maszyny Liebherr R 918 Litronic zwraca uwagę m.in. na klimatyzowane i bardziej przestronne miejsce pracy, pneumatyczne siedzenia z pionowym i poziomym zawieszeniem, 7-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości i łatwości obsługi, a także na całkowicie chowaną przednią szybę. Konsola jest p

 

T&M nr 9/2021

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE