Ciśnienie i operator
Ogumienie w maszynach budowlanych jest przystosowane do stosunkowo niewielkich prędkości oraz do dużych obciążeń.
Właściwie dobrane i doglądane „odwdzięczy się” długą eksploatacją. Długa, bezpieczna i efektywna kosztowo eksploatacja ogumienia OTR zaczyna się od doboru odpowiedniej opony do maszyny i warunków pracy. Należy uwzględnić teren, pokonywane dystanse i czas pracy. Kolejnym krokiem jest dobranie i bieżące monitorowanie ciśnienia, a także temperatury. Są to dwa kluczowe parametry, które mają bezpośredni wpływ na bezawaryjne użytkowanie ogumienia, podkreśla Bartłomiej Gawron z Continental Opony Polska..
Doświadczony i czujny operator, okresowe sprawdzanie ciśnienia, ogólna „organoleptyczna” kontrola stanu opon, brak nadmiernego przeciążania maszyny – wylicza Jakub Pirsztuk, sales manager truck & heavy tyres Poland. Podstawowe rady, jak zapewnić długie życie opon, niby proste i znane, ale zawsze warto je przypominać, przypominać, przypominać.
– Jeżeli zachodzi potrzeba, to także dobór łańcuchów lub gąsienic montowanych na oponach – dodaje Jakub Pirsztuk. – W przypadku opon dętkowych ważnym elementem jest również odpowiedni dobór i montaż dętki przez doświadczony serwis, aby zminimalizować możliwość poważnej awarii, która może nastąpić w razie uszkodzenia dętki wewnątrz opony.
A co chroni przed przebiciem opony? Umiejętności operatora, dobranie opony do konkretnych warunków pracy, takie składniki konstrukcji opony jak aramidowa mieszanka wzmacniająca boki, czy stalowe wzmocnienia. W przypadku np. Nokiana chodzi o rozwiązania zaszyfrowane pod skrótami
SF (steel fortification) i SB (steel belt).
Bartłomiej Gawron z Continentala słusznie zwraca uwagę na stan tras, którymi poruszają się maszyny. Wyrównując, poszerzając i regularnie oczyszczając te drogi minimalizujemy możliwość przebicia opony. W specyficznych warunkach pracy stosowane są także łańcuchy i wypełnienie opon elastomerem.
Nowe Goodyeary
Nowości w ofercie Goodyeara do ładowarek kołowych i spycharek to modele: RT-4D/5D, RL-4K/5K, RL-3S/5S, oznaczone trzema gwiazdkami. Ich wspólną cechę stanowi nowa konstrukcja – mocniejszy karkas z większym przekrojem stopki i mocniejszymi warstwami opasania. W porównaniu z poprzednią serią, z dwoma gwiazdkami, osiągnięto nośność większą do 18 proc., co pozwala na obniżenie kosztu motogodziny. Inną, ważną sprawą jest ograniczenie postojów w ekstremalnych warunkach.
Hi-Stability, pod tym terminem kryje się innowacyjna konstrukcja ściany bocznej zapewniająca lepszą stabilność przy załadunku, przyczyniająca się do poprawienia precyzji i pewności pracy operatora. Zminimalizowane ugięcie oraz wyższa odporność na uderzenia przedłużają żywotność ogumienia. Dodajmy, że opony spełniają wymagania górnictwa podziemnego.
RT-4D i RT-5D są modelami „skalnymi”, 875/65 R33, zaprojektowanymi do najtrudniejszych warunków pracy. Szeroki, niekierunkowy bieżnik umożliwia transport ciężkich ładunków, takich jak bloki skalne. Innowacyjna konstrukcja bieżnika daje wysoką ochronę przed uderzeniami i wstrząsami.
Masywne bloki protektora i głęboki wzór niekierunkowego bieżnika RL-4K i RL-5K okazują się bardzo skuteczne, gdy ogumienie jest narażone na szybkie ścieranie. Pięć rozmiarów: 18.00 R25, 26.5 R25, 29.5 R25, 29.5 R29, 875/65 R33.
Gładki, supergruby bieżnik pozwala od razu rozpoznać modele RL-3S i RL-5S, które cechują się zwiększoną ochroną przed uderzeniami, przecięciami, przebiciami, także przed ścieraniem. Sześć propozycji: 18.00 R25, 26.5 R25, 29.5 R25, 26.5 R29, 29.5 R29, 875/65 R33.
Nowość Firestone’a
Od kwietnia br. Firestone wprowadza na europejski rynek pierwszą linię opon radialnych off-road, Multi Block T. Linia zaprojektowana dla ładowarek i wozideł przegubowych występuje w pięciu, bezdętkowych rozmiarach: 17.5 R25, 20.5 R25, 23.5 R25, 26.5 R25 i 29.5 R25, gwarantuje wysoką jakość. Jest rezultatem wieloletniego doświadczenia producenta i zrozumienia potrzeb odbiorców. Zapewnia tłumienie drgań, bardzo dobrą odporność na przecięcia oraz równomierne zużycie – dzięki barkom, które ograniczają ruchy klocków oraz niekierunkowemu wzorowi bieżnika. Z kolei otwarta konstrukcja barku zwiększa przyczepność do podłoża.
Michelin na place budowy
Niezawodność, wytrzymałość i trwałość to podstawowe cechy modelu do ładowarek kołowych, XHA2. Wytrzymałość opon w ładowarkach odpowiada za utrzymanie ciągłości pracy na placu budowy, w kamieniołomie czy w węźle betonowym. Aby temu sprostać Michelin wprowadził trzy innowacje. Mocniejsze oraz szersze czoło opony z głębszym bieżnikiem zwiększa odporność na uszkodzenia. Wzmocnienie konstrukcji boków solidnym żebrem w strefie barkowej oraz specjalnym ochronnym pasem gumy poniżej zapewnia dodatkową ochronę w trudnych warunkach. Nowa mieszanka gumy minimalizuje ryzyko powiększania się pęknięć na bokach opony. Lepsza przyczepność opon umożliwia poprawę wydajności sprzętu i zmniejszenie zużycia paliwa. Poza tym bieżnik ma zdolność samooczyszczania.
X-tra Defend to opona do wodzideł przegubowych wykorzystywanych głównie przy budowie infrastruktury drogowo-kolejowej. Odznacza się wyższą żywotnością i wyjątkową odpornością na uszkodzenia dzięki zastosowaniu: zwiększonej o niemal 25 proc. ilość opasania metalowego w czole bieżnika, bokom grubszym o 15 proc. (oba parametry w porównaniu do X-Super Terrain+, 29.5 R 25), wzmocnionemu karkasowi. Dodatkowo opona charakteryzuje się wyższą niż konkurencja odpornością na przebicia, którą producent gwarantuje do 172 mm. Inną cechą jest dłuższe o 15 proc. życie opony, względem X-Super Terrain+, 29.5 R 25. Zapewnia to specjalny bieżnik, w którym ilość gumy przeznaczonej do zużycia jest większa niż w konkurencyjnym produkcie. Większa jest również głębokość bieżnika, w 29.5 R 25 równa się 65 mm.
Conti do zadań specjalnych
Każdy model z serii Conti Eartth został zaprojektowany z myślą o pracy konkretnego typu pojazdu i z uwzględnieniem wymagań technicznych danej maszyny. Cała seria jest wyposażona w czujniki monitorujące ciśnienie oraz temperaturę powietrza. Sensory wewnątrz opon przekazują dokładne dane w czasie rzeczywistym do systemu Conti Pressure Check. System ten pozwala zwizualizować pozyskane informacje na ekranie ręcznego, elektronicznego miernika ciśnienia lub na wyświetlaczu w kabinie operatora. Taki monitoring ogranicza liczbę awarii i przestojów związanych z ogumieniem, co przekłada się na zwiększenie efektywności pojazdów.
EM-Master to propozycja do wozideł przegubowych, ładowarek, koparkoładowatek. EM-Master E3/L3 ma powiększony odstęp między blokami bieżnika dla łatwiejszego samooczyszczania i lepszej trakcji oraz sprawnego manewrowania na miękkim i błotnistym podłożu. Otwarta konstrukcja wzoru bieżnika zapewnia mniejsze nagrzewanie się opony. Natomiast model EM-Master E4/L4 ma większe bloki i zmniejszone odstępy pomiędzy nimi, dzięki czemu karkas jest lepiej chroniony i ma dobrą odporność na przecięcia, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia, a tym samym przestoju. Mniejszy rozstaw bloków bieżnika o pięciokrawędziowej konstrukcji zapewnia dobrą trakcję nawet na twardych i skalistych nawierzchniach. Ze względu na wysoką odporność na zużycie EM-Master E4/L4 zapewnia długie przebiegi.
Opony RDT-Master są przeznaczone do wozideł sztywnoramowych, które transportują ciężkie ładunki na długich dystansach i w trudnym terenie. W tak wymagających warunkach muszą zapewniać wysoką stabilność i dobrą trakcję nawet przy stosunkowo dużych prędkościach i być wyjątkowo odporne na mechaniczne uszkodzenia. Specjalny wzór bieżnika o dużej głębokości oraz szerokim i płaskim profilu gwarantuje dużą ładowność i odporność na przecięcia. Ustawione pod kątem krawędzie klocka bieżnika oraz otwarty bark zwiększają stabilność opony, a to skutkuje lepszym prowadzeniem i maksymalną przyczepnością. Otwarty wzór bieżnika opon RDT-Master ułatwia ich samooczyszczanie.
Ground Kare
Nokian Ground Kare nadaje się do koparek (rozmiar 650/45-22.5) i koparkoładowarek (620/60 B34). Najnowsze tendencje w robotach ziemnych są takie, że duże, wielofunkcyjne maszyny, z ciężkim osprzętem roboczym wymagają opon o większej nośności. Następna sprawa to przejazdy po drogach, dłuższe i z większymi szybkościami. Opony muszą gwarantować dobre właściwości jezdne i odporność na zużycie na utwardzonych drogach. Trzecim trendem jest potrzeba ochrony gleby i umożliwienia dokładnej pracy – cechy niezbędne podczas zadań w parkach miejskich czy na prywatnych podwórkach.
Model Ground Kare został zaprojektowany od podstaw z myślą o tych wymaganiach. Niezwykle wysoka nośność opony pozwala na użycie ciężkiego sprzętu, a specjalna konstrukcja zwiększa stabilność poprzez amortyzację wstrząsów. Nowy bieżnik charakteryzuje się niskim naciskiem na powierzchnię, dużą liczbą krawędzi zapewniających doskonałą przyczepność i długą żywotność. Stalowy pas chroni przed przecięciami i pęknięciami. Większe bloki pośrodku umożliwiają płynną i wygodną jazdę po szosie. Dobre samooczyszczanie uzyskano dzięki większym rowkom na zewnętrznych krawędziach. Dostępny jest również wyjątkowy wariant semi slick, zaprojektowany specjalnie do użytku na kolei, dla koparkoładowarek poruszających się po torach.
Kierunki rozwoju
Jak wyjaśnia Jakub Pirsztuk (Nokian), postęp w tego rodzaju oponach polega m.in. na zastosowaniu nowych materiałów i komponentów, przykładem aramid, do mieszanek bieżnika i budowy karkasu oraz na użyciu lekkich a zarazem wytrzymałych wzmocnień karkasu i stopki. Nowością w Nokianie jest wdrożenie specjalnych czujników mierzących ciśnienie, temperaturę i zużycie, pod nazwą Nokian Tyres Intuitu.
– Obserwujemy zmianę na rynku w kierunku opon o konstrukcji radialnej – komentuje Bartłomiej Gawron (Continental). – Zmiany te spowodowane są coraz większymi wymaganiami producentów maszyn, jak i ich użytkowników. Dziś w czasie jednej trasy przewozimy więcej i szybciej. Różnorodność maszyn powoduje, że ogumienie różni się nie tylko rozmiarem, ale także mieszanką, rzeźbą i głębokością bieżnika. Dział badań i rozwoju firmy Continental ściśle współpracuje z producentami maszyn takich jak Liebherr czy CAT, dostarczając opony na pierwszy montaż. Nadal dla niektórych aplikacji odpowiednimi oponami będą opony marki General Tire o konstrukcji typu V-ply. Zmianie uległo także postrzeganie opony. Często nie jest już to sama opona, a cały system zarządzania oponami: dobór do aplikacji, zapewnienie serwisu, bieżący monitoring.
T&M nr 5/2021
Tekst: Leon Bilski
Add comment