Specyficzne wymagania
Użytkownicy pojazdów ciężarowych pracujących na budowach oczekują od ogumienia przede wszystkim jak najwyższej trwałości.
Zwracają uwagę na możliwość szybkich napraw ogumienia, gdyż zapewnia to utrzymanie pełnej mobilności floty. Opony w ciężarówkach i naczepach budowlanych każdego dnia są narażone na rozcięcia i przebicia uniemożliwiające późniejsze bieżnikowanie karkasu. Jak zaznacza Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych Goodyear Polska Ukraina, transport mieszany jest szczególnym wyzwaniem dla opon ciężarowych, bowiem charakteryzuje się bardzo wymagającymi parametrami eksploatacyjnymi. Odporność na uszkodzenia, szybkie samooczyszczanie bieżnika, ochrona przed zakleszczaniem kamieni, dobra przyczepność to najważniejsze wyzwania dla opon pracujących na budowach, a także na normalnej szosie.
– Jazda po autostradzie i praca na budowie to dwa światy i zupełnie różne wymagania wobec pojazdu i ogumienia – dodaje Dariusz Dziewięcki, regionalny menedżer sprzedaży w Continental Opony Polska. – Na drogach utwardzonych niezbędne są niskie opory toczenia, pozwalające oszczędzać paliwo, cicha, płynna praca i duże przebiegi. Z kolei na budowie od opony oczekuje się większej wytrzymałości, przyczepności, odporności na odpryski, wykruszenia, przecięcia. Jednak pojazdy budowlane muszą często pracować w obydwu środowiskach: w terenie, często błotnistym, oraz na asfalcie.
Michał Kamiński, market quality responsible z Prometeon Tyre Group (Pirelli) podkreśla, że opony powinny być łatwe do naprawiania i wyjaśnia techniczne różnice między oponą budowlaną a oponą do transportu międzynarodowego. Opony budowlane różnią się pod względem konstrukcji, zastosowanych komponentów. Mają przede wszystkim znacznie wyższy bieżnik i inny wzór niż dalekobieżne (lepsza trakcja, przyczepność i stabilność na śliskiej nawierzchni oraz odporność na przebicia). Są zbudowane z innych typów mieszanki, bardziej odpornych na uszkodzenia mechaniczne. Metalowy kord wchodzący w skład opony jest grubszy, mocniejszy, bardziej odporny na korozję w porównaniu z oponami w transporcie międzynarodowym. Ściany boczne i bieżniki opon budowlanych są bardziej masywne. Konstrukcja stopki musi być bardziej wytrzymała i wzmocniona, zaprojektowana do pracy pod dużym obciążeniem.
Sprawa przebiegu
– Przebieg opony w transporcie budowlanym jest sprawą drugorzędną, bowiem najważniejszym elementem dla użytkownika jest jej odporność na ewentualne uszkodzenia bieżnika oraz karkasu – uważa Janusz Krupa z Goodyeara. – Oczywiście, jeżeli ogumienie pracuje w ekstremalnych warunkach, niekiedy może zostać uszkodzone. I tu pojawia się problem, gdyż przy relatywnie małym przebiegu awaria opony może oznaczać dużą stratę dla użytkownika. Aby wesprzeć klientów w takich sytuacjach, Goodyear oferuje program gwarancyjny na ewentualne, przypadkowe, losowe uszkodzenia opony w czasie jej pracy. Przy zakupie opon z linii Omnitrac uprawnieni klienci mogą dostać taką gwarancję nieodpłatnie.
Podobną opinię o przebiegu ma Michał Kamiński (Prometeon, Pirelli). Większość klientów z branży budowlanej woli wytrzymałość i niezawodność od przebiegu. Pojazd wyposażony w ogumienie budowlane powinien przemieszczać się z punktu A do punktu B, z miejsca załadunku do miejsca rozładunku. Ewentualne awarie opon powodują przestoje w pracy, co skutkuje dodatkowymi kosztami związanymi również z demontażem, wymianą lub naprawą opony, jej montażem.
– Mimo, że przebieg nie zawsze jest istotny w tym segmencie, nasi specjaliści produktowi stale pracują nad poprawą również przebiegu – informuje Michał Kamiński. – Często w te opony wyposażane są w pojazdy użytkowane również poza placem budowy i na asfalcie. Opony muszą więc zachowywać się prawidłowo na szorstkich nawierzchniach (błoto, żwir) oraz na asfalcie, zapewniając przebieg i prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni oraz w różnych warunkach pogodowych, przy jednoczesnym ograniczeniu generowania hałasu.
Walory premium
Skoro w każdej chwili mogą ulec uszkodzeniu, jak przekonać klientów do zakupu opon premium? Wojciech Syga, sales manager z Prometeon Tyre Group kładzie nacisk na edukację klientów. Poruszając się wciąż między przewoźnikami korzystającymi z tego typu opon, można w dużej mierze poczuć stary sposób myślenia, tzn. „założę coś taniego, bo i tak uszkodzi się mechanicznie, więc po co inwestować?”.
– Ten model jest jednak coraz mniej aktualny – mówi Wojciech Syga. – Przede wszystkim, dzięki poprawie jakości produktów z tego segmentu, my jako producent jesteśmy świadomi na jakie niebezpieczeństwa narażona jest tego typu opona. Dlatego poprzez wprowadzenie najnowocześniejszych innowacji, które ciągle wzbogacają pakiet technologii Prometeon, takich jak lepsza mieszanka lub wzmocnienie opon w obszarach wrażliwych (ściana boczna, bark), nasze produkty dedykowane do tego zastosowania mogą sprostać wyzwaniom transportu budowlanego. Innym, ale równie ważnym elementem jest fakt, że sam plac budowy nie wygląda już tak, jak kiedyś. Rosnąca liczba utwardzonych szlaków komunikacyjnych na placu budowy zmieniła proporcje on-road i off-road z 40/60 na 60/40.
Jak dodaje Michał Kamiński z Prometeona, opona premium jest o wiele łatwiejsza do naprawy w przypadku uszkodzenia niż budżetowa. Niektóre tanie opony po awarii nie nadają się do reperacji, o czym wiedzą najlepiej osoby, które zajmują się tym w serwisach. Premium gwarantuje niższy wskaźnik awaryjności i co jest bardzo ważne dla wielu klientów, możliwość bieżnikowania, dzięki ogólnie wyższej odporności karkasu i większej odporności na uszkodzenia przez przypadkowe przyczyny zewnętrzne (uderzenia, kamienie itp.).
Dariusz Dziewięcki (Continental) argumentuje, że decyzja o zakupie opon do pojazdów budowlanych to inwestycja długofalowa i właściciel floty powinien przeanalizować wiele czynników. Nie cena zakupu, a jakość ogumienia decyduje o późniejszych kosztach eksploatacji oraz płynności funkcjonowania firmy.
– Mówiąc najprościej, wybór opon premium zapewnia niższe koszty przy dłuższej eksploatacji oraz większą niezawodność, co przy pracy na budowie ma kluczowe znaczenie. Nie da się wyprodukować wytrzymałego karkasu i energooszczędnego bieżnika tanimi metodami. Nie może być mowy o bezpiecznym bieżnikowaniu takich opon. Zużyte nadają się już tylko do utylizacji, przez co w końcowym rozrachunku generują więcej kosztów dla firm niż opony markowe.
Dodatkowo w przypadku opon premium klient ma do dyspozycji rozwiązania cyfrowe, które pomagają zapobiegać i monitorować ewentualne awarie. Wszystkie te zalety sprawiają, że zakup opon premium pozwala w dłuższej perspektywie nie tylko obniżać, ale także lepiej przewidywać koszty eksploatacji.
– Najlepszym argumentem są zastosowane technologie, które przekładają się na oszczędności w eksploatacji i wytrzymałość ogumienia – wylicza Janusz Krupa z Goodyeara. – Finalna cena opony to wypadkowa wielu czynników takich jak miejsce oraz koszty produkcji, w tym surowce, a także zastosowane technologie. Ogumienie bazujące na innowacyjnych rozwiązaniach jest najdroższe w produkcji. Warto jednak pamiętać, że technologie przekładają się bezpośrednio na zwiększenie efektywności paliwowej czy wytrzymałości, a co za tym idzie na realne oszczędności użytkowników. Wszystkie te czynniki wpływają na finalny koszt zakupu opony, ale równocześnie mają istotne przełożenie na niższy pojedynczy koszt przejechanego kilometra, nie mówiąc o znaczącym zmniejszeniu ryzyka niespodziewanych przestojów, co wiąże się często z dodatkowymi, dotkliwymi obciążeniami dla firmy.
Rezultaty na poziomie
Z badań Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA), opublikowanych przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), wynika, że obniżenie wskaźników w pierwszych trzech kwartałach br. w porównaniu z 2019 dotknęło również producentów opon. Jednak w najmniejszym stopniu spowolnienie to objęło opony ciężarowe i przemysłowe (w tym sprzęt budowlany). Dzięki wzrostom sprzedaży, w trzecim kwartale spadki od stycznia zmniejszyły się do 3 proc. w przypadku opon ciężarowych oraz 6 proc. dla opon przemysłowych. Sytuacja na rynku opon jest podobna w całej Europie, co potwierdzają dane ETRMA. Z pewnością wpływ na to miał fakt, że branża budowlana mogła funkcjonować stosunkowo normalnie i bez większych obostrzeń, a transport po początkowych turbulencjach musiał sprostać nawet zwiększonym zamówieniom – komentuje Dariusz Dziewięcki z Continentala.
– Do czasu wybuchu pandemii rynek usług w transporcie budowlanym był na bardzo wysokim poziomie – ocenia Janusz Krupa, Goodyear. – Marzec-maj to czas zastoju, ale już od czerwca w zasadzie wszystko wróciło do stanu sprzed pandemii. W Polsce praktycznie nie ma budów, na których prace zostałyby wstrzymane, a współpraca firm budowlanych z kolejami oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad nawet uległa poprawie. To całkiem inny obraz, niż na wielu europejskich rynkach, jak na przykład w Austrii czy Belgii, gdzie rozprzestrzenianie się wirusa doprowadziło do wstrzymania prac. W efekcie rynek opon z tego segmentu jest minimalnie mniejszy niż w ubiegłym roku.
Przykładowe rozwiązania
Nokian. Gama R-Truck obejmuje opony do samochodów ciężarowych na oś kierowaną i napędową, a także do naczep i przyczep. Otwarta rzeźba bieżnika i szerokie rowki zapewniają dobre samooczyszczanie i przyczepność. Cała gama wyróżnia się specjalną, odporną na przecięcie mieszanką gumową i niewielkim nagrzewaniem się, co oznacza, że opony zużywają się równomiernie i zachowują dobre właściwości przez całą eksploatację.
Wszystkie Nokiany R-Truck nadają się do użytku przez cały rok. Można montować je w najcieplejsze lato, a z drugiej strony posiadają homologację 3PMSF, dzięki czemu sprawdzają się w warunkach zimowych. Rozcięcia i przebicia są stałym zagrożeniem podczas robót ziemnych i na placach budowy. Opony Nokian R-Truck mają doskonałą odporność na przebicie w najtrudniejszych warunkach. Niski opór toczenia pomaga oszczędzać paliwo, a duży przebieg zmniejsza ogólne koszty opon. R-Truck nadają się również do bieżnikowania. Linia Nokian R-Truck została zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie i niezawodności. Karkasy są wykonane z materiałów wysokiej jakości, a innowacyjne wzory bieżnika łączą dobrą przyczepność na miękkich nawierzchniach z doskonałym przebiegiem.
R-Truck Steer są przeznaczone na oś sterującą. Odrzutniki kamieni w głównych rowkach przedłużają żywotność opony, szczególnie na trudnych nawierzchniach. Rozmiary: 315/80 R22.5, 385/65 R22.5, 385/65 R22.5 XL.
R-Truck Drive, na oś napędową, 315/80 R22.5, ma duże bloki bieżnika. Zapewniają one trwałość, zmniejszają wyrwania i rozdarcia bieżnika w trudnych warunkach. Otwarty wzór bieżnika gwarantuje dobre samooczyszczanie i przyczepność w często zmieniających się warunkach jazdy.
R-Truck Trailer, do przyczep i naczep, zostały zoptymalizowane do użytku w trudnych warunkach drogowych i terenowych oraz w przyczepach do przewozu drewna. Rozmiary: 265/70 R19.5, 275/70 R22.5, 385/65 R22.5.
Continental. Opony Conti CrossTrac, dostępne od dwóch lat, odpowiadają na potrzeby wynikające ze specyfiki branży budowlanej: mieszanka warstwy bazowej zapewnia niskie opory toczenia, podczas gdy mieszanka bieżnika optymalną przyczepność. Mają też dodatkową zaletę – doskonale się samooczyszczają. Zapewnia to specjalna konstrukcja bieżnika, umożliwiająca skuteczne usuwanie ziemi, piasku i żwiru z przestrzeni pomiędzy klockami. Projektanci zadbali o ochronę przed przegrzewaniem oraz o dłuższą żywotność i wytrzymałość, dzięki dużej zawartości naturalnego kauczuku w mieszance. Wszystko to sprawia, że pojazdy wyjeżdżające z budowy w mniejszym stopniu zanieczyszczają nawierzchnię jezdni, niższe jest także ryzyko wystrzelenia kamyków spod opon.
Goodyear. Seria Omnitrac Heavy Duty jest przeznaczona dla samochodów ciężarowych pracujących w trudnych warunkach. Charakteryzuje ją zwiększona trwałość, wydajność, przebieg i trakcja w każdych warunkach pogodowych. Ogumienie zostało opracowane specjalnie dla wywrotek i innych ciężkich pojazdów użytkowych pracujących głównie w trudnych, nieutwardzonych środowiskach, takich jak place budowy, kopalnie oraz kamieniołomy, ale poruszających się także na krótkich trasach po drogach publicznych. Opony podlegają gwarancji Goodyear Omnitrac. Obejmuje ona przypadkowe uszkodzenia powstałe w wyniku uderzenia, które sprawiają, że zarejestrowana opona nie nadaje się do naprawy i dalszego użytkowania. Wszystkie opony są przygotowane do pogłębiania i bieżnikowania, zgodnie z koncepcją wielu żyć.
Wszystkie wyposażone są w opatentowaną przez Goodyear technologię DuraShield. To specjalna, poliestrowa warstwa górna opasania, która zapewnia dodatkową odporność na uszkodzenia karkasu i zapobiega wnikaniu kamieni oraz wody, chroniąc pasy w karkasie przed korozją. Główne korzyści to zwiększenie potencjału przebiegów i poprawa możliwości bieżnikowania.
Zarówno wersje na oś sterującą, jak i na napędową wyróżniają się konstrukcją karkasu, która nie była wcześniej stosowana w oponach Goodyear do zastosowań mieszanych. Została ona zaprojektowana, by ograniczyć odkształcenia i zapewnić wysoką odporność na twardnienie komponentów, co przekłada się na wyższą trwałość i niższą wagę.
Zintegrowany układ identyfikacji radiowej (RFID) umożliwia łatwe rozpoznanie i łączność z systemami zarządzania oponami i śledzenia. Dzięki komunikacji z chmurą, na poziomie indywidualnego numeru seryjnego osiągnięto efektywne zarządzanie przepływem ogumienia. Identyfikacja radiowa przeciwdziała kradzieżom, ponieważ opony można śledzić.
Michelin. Opony X Works nadają się do wszystkich typów użytkowania: drogi, dojazdy do placu budowy, kamieniołomy. Gama X Works opiera się na najpopularniejszych rozmiarach: 315/80 R 22.5, 13 R 22.5 Z (wszystkie pozycje) i D (oś napędowa) oraz 385/65 R 22.5 T (oś wleczona) i Z (wszystkie pozycje). Gamę tworzą: X Works – wysokie przebiegi na drogach oraz dojazdach do placów budowy, X Works HD (Heavy Duty) – wytrzymałość na placach budowy, przeznaczone dla użytkowników, którzy 20 proc. transportu realizują na dużych placach budowy obiektów takich jak lotniska, infrastruktura drogowa, osiedla mieszkaniowe czy wielkopowierzchniowe centra handlowe, X Force – wytrzymałość na agresywnym podłożu, np. w kamieniołomach.
X Works obniżają koszty prowadzenia działalności transportowej. W porównaniu do poprzedniej gamy opony charakteryzują się dłuższą żywotnością. X Works Z (na wszystkie pozycje) oferuje przebieg o 25 proc. większy od poprzedniczki, X Works D (oś napędowa) o 15 proc., zaś X Works T (oś wleczona) to zysk 10 proc. całkowitego przebiegu. Z nową propozycją Michelin łączy się oferta podwójnego bieżnikowania gwarantująca użytkownikom maksymalne wykorzystanie potencjału i wartości karkasów.
W oponach X Works Z (na wszystkie pozycje), D (oś napędowa) i T (oś wleczona) znalazły zastosowanie trzy najbardziej zaawansowane technologicznie innowacje Michelin. Są to: carbion, czyli bardziej jednorodna mieszanka gumy bieżnika powstająca w specjalnym procesie łączenia składników stałych z płynnymi; lamele w kształcie litery Z zaprojektowane, by zwiększać przyczepność zimą, szczególnie na zaśnieżonych drogach; powercoil bardziej wytrzymały i lżejszy stalowy kord osnowy.
T&M nr 12/2020
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment