Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Nowoczesność użytkowa

Ładowarki kołowe pracują na placach budów, ale nie tylko.

 

Dostawcy maszyn podkreślają, jak ważne jest optymalne dopasowanie sprzętu do potrzeb przyszłych użytkowników, tworzenie maszyn specjalnie przygotowanych do danej aplikacji. Nierzadko kluczowe jest zaopatrzenie maszyny np. wysięgnik dźwigowy, czasem przydaje się tzw. wersja arktyczna, pozwalająca pracować w wyjątkowo niskich temperaturach.

Dzięki dodatkowemu wyposażeniu, ładowarki można przystosować do wielu zadań. To ważne zwłaszcza gdy następuje spowolnienie inwestycji budowlanych, a szczególnie tych związanych z drogami. Praktyka pokazuje, że wówczas wzrasta udział takich odbiorców ładowarek jak rolnicy, zakłady komunalne, czy firmy zajmujące się recyklingiem. W istocie bowiem współczesne ładowarki traktowane być mogą jako swoiste nośniki osprzętu, pozwalającego na wykonywanie różnych czynności.

 

Napęd zoptymalizowany

Jeśli chodzi o napęd to ma być nowocześnie i… ekonomicznie. Dostawcy maszyny CAT 972 M XE przekonują, że silnik Cat® C9.3 Acert™ może z jednej strony zapewnić odpowiednią wydajność ładowarce, a z drugiej nie rujnuje kieszeni użytkownika olbrzymim „apetytem na paliwo”. Wszystko dzięki zastosowaniu odpowiedniego interfejsu i łatwiejszej obsługi maszyny. Niezależne od prędkości silnika sterowanie zespołem napędowym z możliwością odzyskiwania energii poprawia wydajność i oszczędność paliwa. Zastosowano tarczowe blokady mechanizmu różnicowego przednich kół.  

Również o mocy maszyny LiuGong 877H decyduje serce układu napędowego, najnowszy silnik Cummins QSL9. Moc znamionowa to 235 kW. Dochodzi do tego wzmocniony szkielet (rama podwozia stanowi szkielet maszyny, więc musi być szczególnie wytrzymała). Silnik współpracuje z pięciostopniową przekładnią ZF ze zmienikiem momentu obrotowego i sprzęgłem lock-up. Zmiennik momentu z funkcją blokady dodatkowo obniża zużycie paliwa, przekazując maksymalną moc do przekładni. Poziom zużycia paliwa dodatkowo zmniejsza funkcja inteligentnego wyłączania sprzęgła (ICCO), poprawiająca wydajność ładowania. Zastosowano też większe mosty, przystosowane do trudnych warunków (ładowarka poradzi sobie w każdych warunkach terenowych), a także inteligentny układ hydrauliczny poprawiający osiągi przy niskiej prędkości silnika, reakcję układu kierowniczego i przyspieszający ruch wysięgnika. Operator jest w stanie wykorzystać wszystkie możliwości ładowarki dzięki prostym i intuicyjnym dźwigniom i przyciskom. Do dyspozycji są trzy opcje (ręczna, półautomatyczna i w pełni automatyczna).  

Nowa ładowarka Doosan DL420-7 Stage V, dzięki automatycznej pięciobiegowej skrzyni PowerShift i wytrzymałej hydraulicznej blokadzie mechanizmu różnicowego (HDL) dostępnych w standardzie, wyjątkowo dobrze radzi sobie w szczególnie trudnych warunkach. DL420-7 posiada układ hydrauliczny oraz pomocniczy układ hydrauliczny zapewniające płynne reakcje, dzięki czemu jest to odpowiednie rozwiązanie do przenoszenia materiałów w działalności budowlanej, pracach wyburzeniowych, w branży recyklingowej, górniczej i wydobywczej.

Podobne walory akcentują dostawy maszyn Hyundai serii HL. Dobre rezultaty daje stosowanie dżojstika sterowania wysięgnikiem, łyżką i trzecim przewodem hydraulicznym. Monitor dotykowy i regulatory elektrohydrauliczne pozwalają sterować, poprzez ekran dotykowy takimi funkcjami jak: „łagodne zatrzymanie”, czy „tryb blokowania wysięgnika łyżki”. Modele z serii HL900 standardowo posiadają układ ważący (dokładność +/- 1 proc.), z automatycznymi i ręcznymi ustawieniami, umożliwiającymi monitorowanie pojedynczych i łącznych mas obciążeń łyżki. Pomiary są wyświetlane na wielofunkcyjnym ekranie w kabinie, a cały proces monitorowania obciążenia można np. wykorzystać do zarządzania produkcją.

 

Wydajność i bezpieczeństwo

Łyżki ładowarek LiuGong serii H (m.in. 877H) umożliwiają szybsze i łatwiejsze ładowanie ciężkich materiałów, co oznacza oszczędność czasu, obniżenie zużycia paliwa i mniej uszkodzeń. Testy wykazały, że nowe łyżki umożliwiły zwiększenie produktywności o 14 proc. a zużycie paliwa spadło o 15 proc.. Obniżono również ryzyko uszkodzenia łyżki i zębów dzięki wzmocnionemu ostrzu odpornemu na zużycie. Układ hydrauliczny reaguje na obciążenie, co pozwala optymalnie wykorzystać moc. Siła odspajania wynosi 200 kN z zachowaniem pełnej kontroli i precyzji. Czas podnoszenia łyżki i czas łączny cyklu wynoszą odpowiednio 5,8 i 10,3 sek. Odpowiednie rozłożenie naprężeń zwiększa odporność wysięgnika typu Z. Wzmocniono sworznie zawiasu oraz płytę montażową ramienia podnośnika, natomiast zoptymalizowana geometria wysięgnika typu Z zwiększa siłę odspajania, zapewnia operatorowi większą widoczność, poprawia stabilność i pozwala na osiągnięcie wyższej prędkości.

Model Doosan DL420-7 posiada fabrycznie zainstalowany, bezprzewodowy system zarządzania flotą DoosanCONNECT TMS2.0, dostarczający, poprzez satelitę i sieci komórkowe, obszerne informacje na temat wydajności maszyny. System DoosanCONNECT to rozwiązanie do zarządzania flotą i zasobami przez sieć, przydatne do sprawowania kontroli nad wydajnością i bezpieczeństwem pracy maszyn, a jednocześnie przypominające o znaczeniu konserwacji zapobiegawczej. 

W CAT 972 M XE stosowane są łyżki z serii Performance mające szerszą gardziel i profilowane płyty boczne, co odpowiada za lepsze utrzymywanie materiału (współczynnik napełnienia). Opcjonalna konfiguracja ładowarki ma zapewniać nieco większe możliwości przeładunku luźnego kruszywa. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to zwraca uwagę dostęp do kabiny z szerokimi drzwiami, opcja zdalnego otwierania drzwi i stopnie przypominające schody. Monitorowanie, zarządzanie i usprawnianie przebiegu prac to domena technologii Cat Connect. Z jednej strony właściciel ma  zdalny dostęp do danych w celu monitorowania stanu maszyny, jej użycia i lokalizacji (Cat Link; VisionLink®), z drugiej zintegrowana kamera widoku wstecznego zwiększa widoczność za maszyną i poziom bezpieczeństwa (Cat Detect). Z kolei Cat Payload z opcjonalnym układem Cat Production Measurement 2.0 odpowiada za precyzyjne ważenie ładunku podczas jazdy, co pozwala operatorom na bardziej dokładną i wydajną pracę. 

W Volvo L120H produktywność wynika m.in. z zastosowania systemu Load Assist (dynamiczne ważenie ładunku, z dokładnością do 1 proc.). System współpracuje z ekranem dotykowym Volvo Co-Pilot o przekątnej 10 cali. Umożliwia monitorowanie ilości transportowanego materiału, usprawniając realizację zleceń. Dane można zapisywać, a następnie uzyskiwać do nich zdalny dostęp. System CareTrack pozwala śledzić informacje o ilości zużywanego paliwa. Unikatowy mechanizm równoległego prowadzenia łyżki (Torque Parallel, TP) odpowiada za odpowiednio dużą siłę odspajania i precyzyjne równoległe prowadzenie łyżki w całym zakresie jej ruchu. Mechanizm gwarantuje stabilność podczas ładowania i przewożenia materiału, a także ułatwia napełnianie łyżek. BY zwiększyć żywotność, każdy ze sworzni wysięgnika uszczelniono podwójnie.

 

Wygoda być musi

CAT 972 M XE zbiera dobre opinie również z racji łatwości obsługi. Sterowanie dżojstikiem E-H z mechanizmem wymuszonego sprzężenia zwrotnego zapewnia precyzyjne sterowanie i znacznie zmniejsza zmęczenie rąk operatora. Dostawcy zwracają uwagę na intuicyjne w obsłudze elementy sterujące i wielofunkcyjny ekran dotykowy, jak również na układ kontroli jazdy z dwoma akumulatorami (odpowiedni komfort jazdy i redukcja wibracji kabiny). Z kolei łatwość obsługi wynika m.in. z zastosowania jednoczęściowej odchylanej pokrywy silnika i tylnych drzwi; jak również centralnych punktów serwisowych układu hydraulicznego i elektrycznego. Opcjonalny, w pełni zintegrowany układ smarowania Cat odpowiada za pełne monitorowanie systemu i widoczne wyniki testów diagnostycznych.

Ładowarkę Doosan DL420-7 operator może uruchomić za pomocą nowego systemu inteligentnego kluczyka, na panelu sterowania. Brak tradycyjnego kluczyka  zapobiega kradzieży (na każdym urządzeniu można zarejestrować do sześciu maszyn). System inteligentnego kluczyka umożliwia zdalne sterowanie drzwiami, blokowanie i odblokowywanie drzwi, zwalnianie drzwi, wyszukiwanie… Panel sterowania posiada również dwa gniazda USB. Dżojstik EMCV (elektryczny główny zawór sterujący) wbudowany w podłokietnik to kolejna standardowa funkcja w kabinie, umożliwiająca płynne i precyzyjne sterowanie ładowarką. Czułość sterowania dżojstikiem można ustawiać i zmieniać według preferencji operatora za pomocą 8-calowego ekranu dotykowego. Nowa kabina oferuje też znacznie szersze pole obserwacji operatorowi, m.in. dzięki ograniczeniu „martwych punktów” oraz zastosowaniu okien większych o 14 proc. w porównaniu z poprzednim modelem.  DL420-7 oferuje również (opcja) elektrycznie regulowane tylne lusterka. Światła robocze LED zamontowano na kabinie (standardowo cztery z przodu i z tyłu, opcjonalnie sześć z przodu i z tyłu). Światła LED na tylnej pokrywie silnika mają automatyczną funkcję antykolizyjną (używana podczas cofania).

W Volvo L120H, dla ułatwienia czynności serwisowych maska silnika jest podnoszona i opuszczana elektrycznie. Dzięki wskaźnikom zużycia okładzin hamulcowych zamontowanych przy każdym kole, można niezbędną wymianę zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem. Aby zapobiec dostawaniu się brudu i wilgoci do komponentów, wyposażono je w dogodnie rozmieszczone odpowietrzniki z filtrami. Łatwość serwisowania wynika m.in. z tego, że kabinę można odchylić pod kątem 30 albo 70 st., a pokrywa silnika jest unoszona i opuszczana elektrycznie. Dzięki wskaźnikom zużycia okładzin hamulcowych zamontowanych przy każdym kole, można niezbędną wymianę zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem. 

Produkowana w Stalowej Woli ładowarka LiuGong 877H zaopatrywana może być w zdublowany układ kierowniczy. Operator może sterować maszyną za pomocą tradycyjnej kierownicy lub niewielkiego, elektrycznego dżojstika obsługiwanego lewą ręką. Został on umieszczony w specjalnej konsoli razem z przełącznikiem FNR (jazda przód­‑tył, bieg neutralny), włącznikiem sygnału dźwiękowego oraz funkcji kick­‑down (redukcja do pierwszego biegu dla uzyskania większej siły napędowej na kołach, np. przy napełnianiu łyżki). Rozwiązanie to ułatwia kierowanie ładowarką,  nie trzeba odchylać pleców od oparcia fotela i wykonywać dużych ruchów lewą ręką.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH ŁADOWAREK KOŁOWYCH

 

CAT

W ładowarce 972M XE zastosowano sprawdzone technologie, do napędu służy silnik Cat® C9.3 ACERT™. Technologia XE zapewnia zużycie paliwa niższe nawet o 25 proc. w porównaniu ze standardową konfiguracją serii M i o 35 proc. w porównaniu ze standardową konfiguracją serii K. Przekładnia bezstopniowa Cat i osie pozwalają na pracę w bardzo trudnych warunkach. Pełnoprzepływowy układ filtracji hydraulicznej z dodatkową pętlą filtracyjną zwiększa wytrzymałość układu hydraulicznego i trwałość podzespołów. Łatwe w załadunku łyżki z serii Performance mają szerszą gardziel i profilowane płyty boczne, co zapewnia lepsze utrzymywanie materiału (współczynnik napełnienia).

 

DOOSAN

Doosan Infracore Europe ma nową ładowarkę DL420-7 Stage V. Zapewnia o 7 proc. większą produktywność niż poprzedni model „5”. Dzięki automatycznej pięciobiegowej skrzyni biegów PowerShift i hydraulicznej blokadzie mechanizmu różnicowego (HDL) model DL420-7 wyjątkowo dobrze radzi sobie w trudnych warunkach. Ładowarka Doosan DL420-7 jest napędzana 6-cylindrowym silnikiem Scania DC13 o mocy 257 kW (345 KM). Silnik spełnia wymagania normy Stage V, bez konieczności stosowania układu recyrkulacji spalin (EGR) dzięki technologiom selektywnej redukcji katalitycznej i utleniania katalitycznego oraz filtrowi cząstek stałych (DPF). Technologia kontroli mocy SAT2 automatycznie skanuje aktywność maszyny i dostosowuje moc wyjściową silnika na podstawie analizy ciśnienia wysięgnika, ciśnienia pompy i mocy wyjściowej wału w czasie rzeczywistym.

 

HYUNDAI

Hyundai HL 965 to maszyna zaprojektowana z myślą o zwiększeniu wytrzymałości, wydłużeniu niezawodnego działania, zmniejszeniu kosztów obsługi i zwiększeniu wydajności. Do jej produkcji wykorzystano sprawdzone podzespoły i systemy od wiodących producentów OEM, a także stal najwyższej jakości. Masa robocza modelu HL965 wynosi 20100 kg. Ładowarkę napędza sterowany elektronicznie silnik wysokoprężny Cummins QSL9, spełniający wymogi normy Stage IV, o mocy całkowitej 272 KM (200 kW) przy 2100 obr./min. Model HL965 ma także większą ładowność. Maksymalny udźwig mostu wynosi 44 t z przodu i 35 t z tyłu przy standardowych oponach 23,5 R25, L3. 

 

LIUGONG 

Ładowarka LiuGong 877H produkowana jest od stycznia ubr. Należy do segmentu 25­‑tonowych maszyn i jest napędzana 6­‑cylindrowym, rzędowym silnikiem Cummins QSL9. Nowoczesna jednostka współpracuje z automatyczną przekładnią ZF typu powershift. Taki układ ma gwarantować odpowiednie osiągi w różnych warunkach eksploatacji maszyny, a tym samym niskie zużycie paliwa. Nowe mosty napędowe ZF z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu radzą sobie z dużymi obciążeniami statycznymi (do 44 t) i dynamicznymi (do 25 t) w trudnych warunkach terenowych. Zastosowano wysięgnik typu Z. Wzmocniono sworznie zawiasu oraz płytę montażową ramienia podnośnika, natomiast zoptymalizowana geometria wysięgnika zwiększa siłę odspajania. Masa eksploatacyjna maszyny wynosi 24,5 t, poj. łyżki. 3,5-7 m.sześc.

 

VOLVO  

Innowacyjne technologie sprawiają, że Volvo L120H zużywa o 20 proc. mniej paliwa i oferuje o 5 proc. większą produktywność niż wcześniejsze maszyny serii G. Model L120H z silnikiem o większej mocy, układem OptiShift nowej generacji, nowym układem przeniesienia napędu. Masa robocza maszyny to 18,5-21,6 t, poj. łyżki wynosi 2,6-9,5 m.sześc. a siła wyrywająca 173,5 KN. Napęd stanowi jednostka wysokoprężna Volvo D8J o mocy 203 kW. System dynamicznego ważenia ładunku Load Assist współpracuje z ekranem dotykowym Volvo Co-Pilot o przekątnej 10 cali. Umożliwia monitorowanie ilości transportowanego materiału, ułatwiając sprawną realizację zleceń. Ponadto system CareTrack pozwala śledzić informacje o ilości zużywanego paliwa.

 

T&M nr 7-8/2020

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE