Z łyżkami, na kołach
Na rynku koparek - wyczekiwanie. Czy skutkiem pandemii będzie spowolnienie branży budowlanej?
- to pytanie zadaje sobie wielu dostawców sprzętu. Jeśli tak, to z pewnością odbije się to na sprzedaży tych najpopularniejszych na budowach maszyn. Jeśli nie, dla producentów i sprzedawców koparek oznaczać to może „tłuste dni”.
Koparki kołowe pozostają jednymi z najczęściej stosowanych maszyn na placach budów. Konkurencja na rynku jest duża, dostawcy starają się, by ich maszyny były z jednej strony maksymalnie efektywne, z drugiej relatywnie łatwe w obsłudze. Ważne jest też by charakteryzowała je znikoma awaryjność, a także łatwość obsługi diagnostyczno- serwisowej. Zewnętrznie, współczesne koparki nie różnią się zbytnio od maszyn pochodzących sprzed dwóch, czy trzech dekad. A jednak różnice są fundamentalne. Maszyny posiadają bardziej wytrzymałe komponenty, operatorzy mają zazwyczaj do dyspozycji kilka trybów pracy. To ułatwia dostosowanie możliwości maszyn do stopnia trudności konkretnego zadania. Nie ma też dziś producenta, który zdecydowałby się wprowadzić na rynek maszynę mało komfortową w obsłudze. Właśnie wygoda użytkowania to coraz częściej argument decydujący o wyborze tego, a nie innego modelu.
Moc i wydajność
Współczesne koparki to w istocie maszyny wielozadaniowe. Wiele z nich można rozbudować o nowe funkcje poprzez montaż różnorodnych elementów osprzętu roboczego. Maszyny można stosować do kopania, załadunku i profilowania terenu (m.in. tworzenia rowów, skarpowania), sortowania i przeładowywania materiału, budowania, zagęszczania i konserwowania dróg, rozdrabniania, wyburzania i złomowania. Wymianę osprzętu ułatwiają szybkozłącza. Za wydajność chwalony jest np. CAT M318F. Fabryczny silnik (Cat C7.1 ACERT™) zaopatrzono w technologię kontroli emisji spalin działającą bez ingerencji użytkownika. Wbudowano systemy oszczędzania paliwa, eliminujące odpady dzięki takim funkcjom jak: automatyczna regulacja prędkości obrotowej silnika, automatyczny regulator pracy na biegu jałowym i tryb Eco. Specjalna pompa obrotu umożliwia szybsze i bardziej płynne ruchy w różnych kierunkach. M318F może się poruszać z prędkością do 35 km/h.
Dostawca maszyny Mecalac 15MWR akcentuje m.in. całkowitą integrację przeciwwagi oraz wyposażenia wewnątrz ramy tłocznej, co pozwoliło na połączenie kompaktowych rozmiarów ze stabilnością. Ciężar całkowity maszyny gotowej do pracy nieco przekracza 15 t (z lemieszem i podporami, kołami bliźniaczymi, wysięgnikiem z offsetem, cięższą przeciwwagą, z łyżką koparkową). Stabilność urządzenia pozostaje taka sama, niezależnie od kąta obrotu nadwozia. Podnoszenie, umieszczanie, przesuwanie, wyładowywanie... wszystko odbywa się szybciej. Maszyny serii MWR mogą być wyposażone w cztery koła skrętne, co pozwala na zwrot praktycznie w miejscu i skuteczne pokonywanie przeszkód.
Nieco większa jest maszyna JCB JS175W ważąca ok. 17,5 t. Obrotowa rama o zamkniętej obudowie zwiększa wytrzymałość i zmniejsza naprężenia (wzmocniony wysięgnik oraz ramię koparki wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości). Silnik tej koparki to jednostka Isuzu. Dzięki siłownikom gazowym osłony można łatwo otwierać i zamykać, a wnęki serwisowe są duże i szerokie, aby zapewnić dostęp do potrzebnych elementów.
Koparka kołowa Volvo EWR150E wypełnia lukę między klasami maszyn 14- i 16-tonowych. Maszynę charakteryzuje relatywnie niewielki promień obrotu, umożliwiając wydajną pracę w wąskich i ograniczonych przestrzeniach. EWR150E waży 15,4-17,9 t, a do napędu służy diesel o mocy 105 kW. Poj. standardowej łyżki to 0,73 m.sześc. a maksymalny udźwig 5,9 t.
Bezpiecznie i łatwo
Producent podkreśla, że Mecalac 15MWR dysponuje szybkozłączem, charakteryzującym się prostotą konstrukcji, łatwością obsługi oraz możliwością pełnej kontroli nieprawidłowego zamocowania osprzętu przy podłączaniu lub w trakcie pracy. By uczynić maszynę bardziej bezpieczną i uniwersalnę producent wprowadził opatentowane szybkozłącze Connect. Kontrola z kabiny eliminuje ryzyko odłączenia od narzędzia przy podłączeniu lub w trakcie pracy. Posiada system detekcji, informujący kierowcę o niepoprawnym zamocowaniu narzędzia (za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych). System ten jest odwracalny i wyposażony w funkcję automatycznej kompensacji luzu. Posiada też przełącznik, który jednym ruchem zmienia tryb pracy maszyny z drogowego na tryb parkowania, oszczędzając w ten sposób od 7 do 10 manipulacji. Na optymalizację bezpieczeństwa dla operatora, jak również dla zespołu pracowników, zarówno miejskich jak i podmiejskich placów budowy wpływają: obsługa serwisowa z poziomu gruntu, blokada oscylacyjna za pomocą pedału hamulca i dżojstika, zintegrowane i zautomatyzowane kamery.
W koparce kołowej JCB JS175W wydłużono interwały smarowania wysięgnika oraz łyżki, co pozwala na jak najdłuższy czas pracy tej koparki bez przestojów. JS175W została również wyposażona w scentralizowane punkty smarne, zapewniające bezpieczny i wygodny dostęp do wysoko umieszczonych przegubów. Podobnie zlokalizowane zostały filtry (oleju silnikowego, oleju hydraulicznego oraz paliwa). Wieża na koparce JS175W jest przyspawana do górnej i dolnej ramy podwozia, a sztywne i mocne drzwi dodatkowo poprawiają wytrzymałość.
Wygoda musi być
W JCB JS175W amortyzacja wysięgnika i ramienia zapobiega niechcianym udarom ładunku, chroni maszynę oraz zwiększa komfort operatora, a 6 przyczepnych gumowych mocowań ogranicza hałas i wibracje. Podzielona w stosunku 70/30 przednia szyba odpowiada za należytą widoczność z przodu oraz duże, laminowane, szklane okno dachowe zapewnia operatorowi widoczność w każdym kierunku. Aby zapewnić dobrą kontrolę nad maszyną, JCB JS175W posiada wyważony obrót (sterowane elektronicznie/hydraulicznie hamowanie obrotu). Przełączniki funkcji są łatwo dostępne i pozwalają na sterowanie nagrzewnicą oraz klimatyzacją, natomiast moduł boczny stanowi element przełącznika kodów immobilizera. Operator ma do dyspozycji cztery tryby pracy. Tryb automatyczny, ekonomiczny, precyzyjny oraz podnoszenia obsługują różnie zoptymalizowane ustawienia.
W przypadku maszyny CAT M318F przydatne jest np. to, że przyciski/suwaki na dżojstiku można ustawiać dla określonego osprzętu zgodnie z preferencjami operatora. W istocie M318F to pakiet inteligentnych technologii z takimi funkcjami, jak tempomat czy automatyczna blokada hamulca i osi. Dostępne są również opcjonalne rozwiązania wspomagające, np. układ kontroli komfortu jazdy, funkcja SmartBoom. Istnieje możliwość regulacji wszystkich elementów w kabinie, poczynając od wysokości kolumny kierownicy, a kończąc na elektrycznie sterowanych lusterkach. Monitor z dzielonym ekranem umożliwia jednoczesną obserwację obrazu z obu kamer. Wygodnym rozwiązaniem są konsole z dżojstikami z regulacją wysokości i kąta nachylenia, regulację nachylenia i wysunięcia ma też kolumna kierownicza. Istnieje możliwość regulacji czułości hydraulicznej, tj. zmniejszenia lub zwiększenia gwałtowności reakcji, a także możliwość wybrania szyby przedniej dzielonej w proporcji 70/30 lub jednoelementowej. W standardzie jest kamery tylna i boczna z obiektywem szerokokątnym.
CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH KOPAREK KOŁOWYCH
CAT
Koparki kołowe Cat serii F zaprojektowano tak, aby ułatwić realizację zróżnicowanych zadań przy relatywnie niskich kosztach. W przypadku modelu CAT M318F do napędu służy 176-konny, sześciocylindrowy diesel. Zapewnia do 10 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu z poprzednim modelem, przy zachowaniu takiej samej wydajności. Wbudowano systemy oszczędzania paliwa, eliminujące odpady dzięki takim funkcjom jak automatyczna regulacja prędkości obrotowej silnika, automatyczny regulator pracy na biegu jałowym i tryb Eco. Masa eksploatacyjna maszyny to 17,2-19,6 t. Maksymalny przepływ (obwód osprzętu roboczego/jazdy) w układzie hydraulicznym przekracza 250 l/min. Inteligentny główny układ hydrauliczny pozwala obniżyć zużycie paliwa, zmniejszając obciążenie silnika w sytuacjach, w których nie potrzeba pełnej mocy.
HYUNDAI
W rodzinie koparek marki Hyundai jest m.in. maszyna HW140 o niemal 14-tonowej masie roboczej. Do napędu służy 157-konny silnik wysokoprężny Cummins. Stosowane są łyżki o poj. 0,23 - 0,71 m.sześc. Głębokość kopania to 4,65 m, wysokość rozładunku to 5,96 m. Nieco większe rozmiary ma maszyna HW 160 (masa 18 t; silnik o mocy 180 KM, poj. łyżki 1,05 m.sześc.). Koparki kołowe Hyundai to przykład nowoczesnych rozwiązań technologicznych, których celem jest optymalizacja pracy, podnoszenie jakości oraz zapewnienie komfortu operatorom. Istnieje możliwość zastosowania ramion oraz wysięgników o różnej długości. Koparki wyposażono m.in. w system komputerowego wspomagania optymalizacji mocy Capo (utrzymanie najkorzystniejszej mocy silnika oraz pomp hydraulicznych).
JCB
Koparka JCB JS175W waży ok. 17,5 t. Zaprojektowano ją z myślą o wyjątkowej mocy, produktywności, wydajności, komforcie, a także bezpieczeństwie i łatwości obsługi serwisowej. Dzięki siłownikom gazowym osłony można łatwo otwierać i zamykać, a wnęki serwisowe są duże i szerokie, aby zapewnić dostęp do potrzebnych elementów. Chłodnice: silnika, oleju hydraulicznego oraz międzystopniową zamontowano obok siebie, co pozwala na ich osobną obsługę serwisową i łatwe czyszczenie. Obrotowa rama o zamkniętej obudowie zwiększa wytrzymałość i zmniejsza naprężenia. Rozwiązanie to zwiększa też odporność koparki na uderzenia. Dzięki sile łyżki wynoszącej 105 kN, JS175W zapewnia wysoką produktywność, a specjalny system szybkozłączek pozwala na łatwą i szybką zmianę osprzętu. Do napędu służy jednostka Isuzu serii EcoMAX.
MECALAC
Koparka Mecalac 15 MWR charakteryzuje się zwartą budową i wysokimi parametrami roboczymi. Jedyna maszyna w swojej kategorii wagowej 15 ton, która dysponuje dwoma osiami skrętnymi w opcji. Użytkownik ma do wyboru również trzy typy wysięgnika, które dostosowują maszynę do potrzeb roboczych klienta i specyfiki jego budowy. Maszyna została zaprojektowana mając na względzie komfort i bezpieczeństwo operatora. Mecalac stworzył maszynę z imponującym udźwigiem bocznym 6,5 tony. W założeniu - ciasne, wymagające budowy, gdzie kopanie, ładowanie, przenoszenie ładunków jest ich istotą, to dla Mecalac 15 MWR naturalne środowisko pracy.
VOLVO
Koparka Volvo EWR150E wypełnia lukę między klasami maszyn 14- i 16-tonowych. Producent akcentuje relatywnie niewielki promień obrotu maszyny co zwiększa jej manewrowość i pozwala wykorzystywać w stosunkowo ciasnych korytarzach roboczych (umożliwia wydajną pracę w wąskich i ograniczonych przestrzeniach). Jednocześnie maszyna zachowuje odpowiednio dużą wydajność i stabilność. Maksymalny udźwig to 5,9 t przy zasięgu 4,5 m i wysokości 1,5 m. Maksymalny zasięg kopania to niemal 7,7 m, a głębokość 5,1 m. Siła wyrywająca wynosi 108,5 kN, a tylny promień obrotu 1,72 m.
T&M nr 7-8/2020
Tekst: Michał Jurczak
Add comment