Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Czas elektro

Solaris już teraz jest bardzo zaangażowany w elektromobilność, która w przypadku producenta miejskich autobusów wydaje się sensownym pomysłem na przyszłość.

Pandemiczny, ubiegły rok… przyniósł najlepsze wyniki w 25-letniej historii Solarisa, należącego obecnie do hiszpańskiej Grupy CAF. Sprzedaż 1.560 pojazdów, autobusów i trolejbusów, oznaczała blisko 5-procentowy przyrost względem 2019, kiedy zanotowano 1.487. Główne państwa zbytu to: Polska, Niemcy, Włochy, Estonia, Czechy, Izrael, Hiszpania. Wzrostowi sprzedaży towarzyszył jeszcze większy wzrost przychodów, z 638 mln euro do 725 mln euro, czyli o 13,6 proc. (w złotówkach, z racji różnic kursowych, wychodzi lepiej, 18,5 proc.). Zysk operacyjny EBITDA, liczony w milionach euro, wspiął się z 43 do 67, o 55,8 proc. Nic, tylko pogratulować!

– Rok 2020 był czasem ogromnych wyzwań dla wielu firm, w tym również tych z sektora transportu publicznego – podsumowuje Javier Calleja, prezes Solarisa. – Mimo że niemal od początku roku na naszym kontynencie panowała pandemia, firma Solaris dokładała ogromnych starań, aby nieprzerwanie kontynuować działalność. Dzięki fantastycznej i odpowiedzialnej postawie naszych pracowników oraz doskonałej współpracy z naszymi klientami i kontrahentami, zakończyliśmy ten rok rekordowo wysoką sprzedażą.

W Polsce Solaris 18. raz z rzędu liderował na rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Na rynku autobusów ogółem także okazał się pierwszy, o czym już pisaliśmy. Podczas konferencji on-line w czwartek, 4 marca, poświęconej głównie elektromobilności, prezes Javier Calleja wymienił liczbę 365 egzemplarzy sprzedanych w Polsce (za Samarem podawaliśmy 382 zarejestrowane autobusy Solaris).

Mimo tych minimalnych, naturalnych różnic między fakturami a rejestracjami dwie sprawy pozostają niezmienne – pozycja numer 1 w naszym kraju i to pozycja zdobyta wyłącznie miejskimi. 194 z tych 365, czyli ponad połowa, była elektryczna. Co więcej, sprzedaż elektrycznych Solarisów bardzo wzrosła w zeszłym roku, ze 162 w 2019 aż do 457, czyli 182 procent! Tak więc prawie co trzeci Solaris z ub.r. to autobus elektryczny. Solaris był największym w Europie producentem miejskich autobusów elektrycznych z udziałem na poziomie 20 proc. W cząstkowych statystykach obejmujących zachodnią Europę i Polskę Solaris z rezultatem 406 był drugi. Nawiasem, jeszcze ciekawsze jest to, kto zajął pierwszą lokatę – chińska marka BYD (412).

 

Było dobrze, będzie dobrze

Do największych kontraktów na dostawy autobusów bateryjnych zrealizowanych w 2020 r. należały dostawy 130 przegubowych Solarisów do Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA) w Warszawie, 90 pojazdów do ATM w Mediolanie i 106 do BVG w Berlinie. Warto odnotować, że wśród 130 sztuk dla MZA Warszawa, znalazło się także jubileuszowe Urbino 18 electric – dwudziestotysięczny pojazd, wyprodukowany przez firmę od 1996 r. Do dziś Solarisy zostały dostarczone do 32 państw i ponad 750 miast. Na imponującą liczbę 20 tysięcy składa się m.in. ponad 1.000 elektrobusów, które jeżdżą już w 18 państwach u prawie 100 europejskich przewoźników.

W minionym roku Solaris wygrał istotne przetargi na dostawy elektryków w 2021 i kolejnych latach. W portfolio zamówień na br. znajdują się m.in. kontrakty na 50 przegubowych Urbino electric dla MPK w Krakowie, 37 autobusów dla MPK Poznań, czy 16 dla miasta Craiova w Rumunii. Solaris jest na krótkiej liście potencjalnych dostawców aż do 530 elektrycznych dla Hamburger Hochbahn. Przewoźnik z Hamburga jeszcze w roku 2020 skorzystał z pierwszej opcji zamówienia na 10 sztuk. Ponadto firma pozyskała na rok 2021 zamówienia na autobusy bateryjne z Francji, Hiszpanii, Holandii, Łotwy, Włoch, Szwajcarii.

Nowym, zeszłorocznym modelem było Urbino 15 LE electric, który umożliwia również pokonywanie tras międzymiastowych. Druga, produktowa nowość to napęd mild hybrid. Firma rozwija m.in. projekt elektrycznego autobusu szkolnego Urbino 12, testowanego w trzech gminach.    

Osiągnięcia Solarisa w rozwijaniu rynku elektromobilności zostały zauważone przez organizatorów Global E-mobility Forum. Podczas wydarzenia gromadzącego przedstawicieli rządów, naukowców i światowych liderów przemysłu, zdecydowano o przyznaniu firmie tytułu „Global E-mobility Leader” 2020.

 

Wodór także

Pozycję europejskiego lidera elektromobilności Solaris buduje nie tylko w oparciu o rozwój pojazdów bateryjnych, ale także poprzez konsekwentne i długofalowe inwestycje w doskonalenie rozwiązań opartych o technologię wodorową. Wszak pojazd na wodór jest również elektryczny, z tym że pobiera prąd z ogniwa paliwowego zasilanego wodorem (i tlenem z atmosfery). Solaris proponuje autobusy wodorowe, również elektryczne z ogniwem paliwowym do wydłużania zasięgu (range extender). Producent z wielkopolskiego Bolechowa wychodzi z założenia, że rozwój wszystkich odnóg elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli napędzanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia efektywnego transportu przyszłości.

– W tej chwili Solaris oferuje klientom komplementarne, bezemisyjne portfolio, dzięki któremu firma jest przygotowana na współczesne wyzwania zrównoważonego transportu publicznego oraz zróżnicowane potrzeby przewoźników, pasażerów i kierowców – uważa Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju elektromobilności i PR.

 

T&M nr 3/2021

Tekst: Leon Bilski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE