Opel Vivaro, osobowy Tourer
Wzorem poprzedniej generacji Opel Vivaro jest prawie identyczny jak Renault Trafic. Vivaro Tourer to osobowa, komfortowa wersja, lepiej wykończona i droższa od Vivaro Kombi.
Tego rodzaju busiki nadają się do przewożenia osób w co najmniej dobrych warunkach, nawet na długich trasach. Ekipom budowlanym Tourera raczej nie polecamy, a już na pewno nie z opcjonalną, skórzaną tapicerką, jak w testowym egzemplarzu. Seryjnie Vivaro Tourer, przygotowane we współpracy z francuską firmą Gruau, jest dziewięciomiejscowe, 3 + 3 + 3. Auto udostępnione przez importera Opla miało opcjonalny układ 3 + 2 + 2, tak więc było siedmioosobowe. Najciekawiej prezentowały się dwa obracane fotele w drugim rzędzie. Ponieważ pasy bezpieczeństwa w drugim i trzecim rzędzie zostały zintegrowane z fotelami, można podróżować twarzą w twarz z pasażerami na samym tyle. Obracanie dwóch foteli jest wręcz intuicyjne i bardzo łatwo blokują się w nowej pozycji. Niewątpliwie więcej starań i siły wymaga przestawianie kanapy z trzeciego rzędu, mimo że została podzielona 2 + 1. Drzwi z prawej strony odsuwają się szeroko, za 3000 zł brutto możesz zamówić drzwi także z lewej. Tourer jest autem osobowym, z homologacją M1,dlatego cennik podaje wartości brutto.
Turbodiesel 1.6 z dwoma turbosprężarkami, różnej wielkości, rozwija 145 KM i daje radę, choć o „szaleństwach” na autostradzie lepiej zapomnieć. Opel określa średnie spalanie na 6 l/100 km, w realnym świecie dodaj 2 l, albo i 2 l z haczykiem. Klapka za drzwiami kierowcy, odchylana do dołu, kryje również wlew Ad Blue.
Tryb „droga gruntowa” jest uruchamiany przyciskiem na kokpicie, na lewo od kierownicy. Tak nazwano wyłącznik systemu stabilizacji toru jazdy ESP Plus.
Podczas tygodniowego testu doceniłem taki rzeczy jak: szerokie daszki przeciwsłoneczne, dwa siłowniki podnoszące maskę, czytelny prędkościomierz (choć elektroniczny, w postaci dużych cyferek), regulacja podświetlenia deski rozdzielczej pokrętłem po jej lewej stronie, wygodna podstawka pod lewą stopę kierowcy. Mniej entuzjazmu wywołały: brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik, brak wieszaków na ubrania, przebieg całkowity jako jedna z funkcji pokładowego komputera.
Obowiązkowe przeglądy okresowe, jak można wyczytać w cenniku, przypadają co 40 tys. km lub dwa lata. Gwarancja trwa 2 lata, na lakier 2 lata, na perforację karoserii 12. Wspomniane 2 lata na całość można wydłużyć do 5,w różnych wariantach przebiegu i zakresu odpowiedzialności, są to pakiety Flex Care. Przebieg związany z pakietami jest limitowany, maksymalnie do 40 tys. km rocznie. A sytuacja handlowa jest taka, że dealerzy mają u siebie Tourery, ale już nie przyjmują zamówień do produkcji.
Opel Vivaro Tourer 1.6 CDTI (145 KM) Extra Long H1, czterodrzwiowy, dziewięciomiejscowy (3 + 3 + 3) van, w opcji siedmiomiejscowy (3 +2 + 2), długość 5398 mm, szerokość 1956 mm, wysokość 1971 mm, bagażnik 1800 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel z dwiema turbosprężarkami, 1598 ccm, 145 KM, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 6,0 l/100 km, cena 164.900 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski
Tagi: Opel, Vivaro, Tourer, biturbo.