Mercedes Sprinter, dla kuriera
Sprinter trzeciej generacji po raz pierwszy w historii modelu dostał przedni napęd, popularny wśród innych dostawczaków. Sprinter nie ma teraz nic wspólnego z Volkswagenem Crafterem.
Gamę pod względem napędu trzeba uznać za kompletną, bo poza przednim, mamy tylny oraz 4x4. W codziennej eksploatacji przedni napęd sprawdza się na całego. Przede wszystkim trakcja jest mniej uzależniona od obciążenia i przyczepności nawierzchni niż przy tylnym napędzie. Nawet w trakcie ostrego startu pustym autem masz małe szanse na zabuksowanie napędzanymi kołami.
Testowy egzemplarz posiadał opcjonalny, 9-biegowy automat 9G-Tronic, więc tym bardziej piszczenie oponami przy ruszaniu zostało zminimalizowane. Dźwignię do obsługi skrzyni, a właściwie dźwigienkę, bo jest mała i filigranowa, umieszczono z prawej strony kolumny kierownicy. Wbrew początkowym obawom obsługuje się ją całkiem dobrze. Szczególne szybko wybiera się parkingowy tryb P, poprzez naciśnięcie końcówki dźwigienki. A jeśli ktoś jest usposobiony bardziej „sportowo” i lubi, może skorzystać z małych łopatek do zmiany biegów obracających się wraz z kierownicą. Lewa redukcja, prawa wyższe przełożenie. Ciekawostką, w dostawczym aucie, jest to że w trybie ręcznym skrzynia nie przerzuca biegów do góry na bardzo wysokich obrotach. Kierowca musi zareagować, lecz taki sposób pracy może przydać się podczas wjeżdżania na stromiznę z ciężkim ładunkiem.
Oryginalnie, ale praktycznie konstruktorzy Mercedesa zlokalizowali wlew AdBlue. Zamiast pod klapką od paliwa, jak u wielu konkurentów, znajduje się zupełnie gdzie indziej, pod maską silnika, blisko atrapy chłodnicy. Skoro o roztworze mocznika – kierowca jest stale informowany o poziomie tego płynu wyświetlaczem między wskaźnikami. Grafika jakby przestarzała, ale to szczegół.
Testowy Mercedes był samochodem kurierskim. Adaptacja obejmowała przed wszystkim: sześć składanych (bardzo lekko) półek w ładowni, przesuwane drzwi między ładownią a kabiną, składany zydel dla kuriera zamiast fotela pasażera, składany dwukołowy wózek na paczki, oświetlenie przestrzeni ładunkowej. Mocne oświetlenie tworzyły trzy obudowy po sześć diod w każdej. Do jego zapalania i gaszenia służy guzik w kabinie, na środku, nad czołowa szybą.
Kilka informacji na temat serwisowania. Gwarancja: 2 lata na całe auto, bez limitu przebiegu; na perforację karoserii od wewnątrz na zewnątrz 12 lat. Przeglądy dla pojazdów z przednim napędem maksymalnie co 40.000 km lub co 2 lata.
Mercedes-Benz Sprinter 311 CDI FWD, czterodrzwiowy, dwumiejscowy (1 + 1) furgon, długość 5932 mm, szerokość 2175 mm, wysokość 2835 mm, napęd na przednie koła, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2143 ccm, 114 KM przy 3800 obr./min, 300 Nm przy 1200-2200 obr./min, maksymalnie – brak danych, od 0 do 100 km/h – brak danych, średnie spalanie 7.8 l/100 km, cena bez opcji 96.530 zł netto, 118.732 zł brutto; cena testowego egzemplarza 150.642 zł netto, 185.290 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski