Mercedes Vito, sprawny czterołap
Vito może występować w wielu wersjach, również jako dynamiczny, ośmioosobowy minibus, ze 190-konnym turbodieslem i stałym napędem wszystkich kół. Vito Tourer to coś pośredniego między Vito a klasą V. Wszystkie trzy wymienione auta bazują na Vito.
Kto nie chce przepłacać za V-klasę, a pragnie mieć porządny samochód na przykład do przewożenia kierowców, powinien zainteresować się właśnie Vito Tourerem. Do testu trafiła odmiana bardzo atrakcyjna pod względem użytkowym, mianowicie z napędem 4x4 (proporcja 45/55 między przodem a tyłem), silnikiem 2.1 CDI rozwijającym 190 koni (oznaczenie 119 CDI) i z najbogatszym wyposażeniem Select. Jednym z elementów pakietu Select są trzyosobowe, tak zwane komfortowe kanapy w II i III rzędzie. Kanapy można przesuwać wzdłuż ( choć to zajęcie dla dwóch osób), obrócić tak aby pasażerowie siedzieli vis a vis albo w ogóle wymontować z auta. Najważniejsza jednak wydaje się przestrzeń dla pasażerów. Testowy wóz był średni, czyli w nazewnictwie Mercedesa – długi. Kompakt ma mniejszy bagażnik, 580 l zamiast 990 l, zaś Tourer ekstra długi większy o 23 cm rozstaw osi. Na dwóch kanapach naprawdę nie brakowało miejsca, ani na wysokości barków, ani na wysokości nóg. Wygodnej podróży na dłuższych dystansach sprzyja też tapicerka, nie za miękka, a więc odpowiednia, gdy trzeba na niej spędzić kilka godzin. Wobec takich atutów wyłącznie twarde plastiki w kabinie są do wybaczenia.
Dobrze wyciszonemu silnikowi trudno coś zarzucić, bo nawet autostradowe spalanie oleju napędowego dochodzące do 10 l/100 km można wybaczyć przy tej masie, przy mocy 190 koni i stałym napędzie obu osi. Napęd z centralnym dyfrem jest całkowicie bezobsługowy, w kabinie nie znajdziesz żadnej wajchy czy klawisza z nim związanego. A propos obsługi – kto nie zna Mercedesa, musi przyzwyczaić się do dźwigni biegów przy kierownicy, do lewej dźwigienki obsługującej wycieraczki i światła, do hamulca pomocniczego włączanego pedałem przy lewej burcie, a wyłączanego dźwignią z lewej strony kokpitu, literką P.
Gwarancja biegnie 2 lata, bez limitu kilometrów. Gwarancja na perforację, czyli na przerdzewienie karoserii trwa aż 12 lat. Przeglądy przypadają co ok. 40 tys. km, ale mogą być szybciej lub później, bo system ASSYST Plus na bieżąco analizuje m.in. właściwości oleju w silniku.
Dla zwolenników autoryzowanych stacji obsługi (ASO) Mercedes proponuje umowy serwisowe, a także gwarancję mobilności Mobilo Van nawet na 30 lat od daty pierwszej rejestracji. Chodzi o fabryczny assistance, przydatny w razie awarii w trasie, również za granicą, w wielu europejskich państwach. Warunkiem jest oczywiście wykonywanie przeglądów w ASO.
Mercedes-Benz Vito Tourer 119 CDI 4x4 Select, czterodrzwiowy, ośmiomiejscowy (2 + 3 + 3) van, długość 5140 mm, szerokość 1928 mm, wysokość 1910 mm, bagażnik 990 l, napęd 4x4 z centralnym dyfrem, proporcja przód/tył 45/55, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2143 ccm, 190 KM przy 3800 obr./min, 440 Nm przy 1400-2400 obr./min, maksymalnie – 199 km/h, od 0 do 100 km/h – 10,4 s, średnie spalanie 6,6 l/100 km, cena 175.354 zł netto, 215.685 zł brutto.
Tekst: Jacek Dobkowski
Fot. Jacek Dobkowski