Citroen Jumper, zabudowa na wózek
Nowością w ofercie Citroena jest Jumper z zabudową do przewozu niepełnosprawnych przygotowaną przez Carpol. Adaptacja dotyczy furgonu bez przeszklenia o dmc 3,5 tony L3H2, albo L4H2, oba z rozstawem osi 4.035 mm. Egzemplarz testowy był krótszy, czyli L3H2.
Trzyosobowy furgon staje się dziewięcioosobowym busikiem, z miejscem na jeden wózek. Ponieważ z taką zabudową dziennikarze rzadko mają do czynienia, zwróciłem się do fachowców. Pojechałem do Górowa Iławeckiego w woj. warmińsko-mazurskim, gdzie przy ul. Wyszyńskiego 13 mieści się Środowiskowy Domu Samopomocy Centrum Barka, prowadzący również warsztaty terapii zajęciowej. Obejrzałem Jumpera m.in. z kierownikiem Danielem Ferdyczem i szefem Centrum Piotrem Baczewskim. Najpierw usłyszałem komplementy za: wysokie wnętrze (przerobione z ładowni), jakość wykonania, półki nad bocznymi szybami, praktyczne uchwyty ułatwiające wsiadanie i wysiadanie, świetnie działającą regulację pochylenia oparcia w fotelach.
Okazało się jednak, że o ile demontaż każdego z sześciu foteli, po przestawieniu dwóch pokręteł, nie jest trudny, o tyle ponowne ich wstawienie w szyny w podłodze i prawidłowe zablokowanie zajmuje sporo czasu. Seryjnie Carpol daje najazdy, testowy Jumpera miał opcjonalną, aluminiową rampę za 6.500 zł netto. Rampa bez wątpienia jest lepsza od najazdów, nie ma wtedy znaczenia rozstaw kół w wózku – może być różny na osiach. Jednak kąt pochylenia rampy powinien być nieco mniejszy. Być może pomogłoby wpuszczenie w dodatkową podłogę mocowań rampy (są nad tą podłogą). Wtedy nie powstawałby też spory próg między rampą a wnętrzem samochodu. Jest on zaokrąglony, ale jest. Jeszcze jedno – podczas jazdy złożona rampa stoi przed tylnymi, dwuskrzydłowymi drzwiami i słychać jej brzęk na byle wyboju.
Mocowanie wózka z niepełnosprawną osobą przebiegało ta samo powoli jak mocowanie foteli. Po prostu zabrakło przejrzystej instrukcji. Owszem, były dwie ulotki, jedna po polsku, druga po angielsku, lecz niewiele wyjaśniały.
Adaptacja pozbawia Jumpera ciężarowego charakteru, więc w związku z kategorią M1 dealerzy muszą doliczyć 3,1 proc. akcyzy od ceny netto wraz z zabudową. Gwarancja wynosi 2 lata bez ograniczenia kilometrów, tak samo jak dla zwykłego furgonu. Czas realizacji zabudowy to 4 tygodnie od podstawienia samochodu. Gotowy pojazd odbiera się u dealera Citroena. Taka sama zabudowa jest proponowana także na Peugeocie Boxerze, technicznym klonie Jumpera.
Citroen Jumper Van 35 L3H2 2.0 BlueHDi 130, czterodrzwiowe, trzymiejscowe auto dostawcze, po zabudowie dziewięciomiejscowe (3 + 3 + 3) auto osobowe, długość 5998 mm, szerokość 2050 mm, wysokość 2524 mm, ładownia 13,0 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 130 KM, maksymalnie 150 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 6,2 l/100 km, cena 106.550 zł netto (131.056 zł brutto), cena zabudowy, bez opcji 34.000 zł netto (41.820 zł brutto), razem 140.550 zł netto (172.876 zł brutto) bez akcyzy.
Tekst: Jacek Dobkowski