Mitsubishi L200, pikap wszechstronny
Wśród pikapów z polskich salonów Mitsubishi L200 wyróżnia się skutecznym, zaawansowanym układem napędowym dającym kierowcy wiele możliwości, nie tylko w terenie. Układ Super Select 4WD-II pozwala na jazdę non stop z napędem obu osi, bo ma centralny mechanizm różnicowy.
Oryginalne przy tym jest to, że możesz poruszać się tylko na tylnym napędzie (2H), jak chcesz nieco zaoszczędzić na paliwie, gdy droga twarda i sucha. Napęd obu osi (4H), czyli dołączanie przodu, uruchamiasz na postoju, względnie podczas jazdy z prędkością do 100 km/h. Taki sam limit dotyczy blokady centralnego mechanizmu różnicowego (4HLc). A gdy warunki terenowe stają się wymagające, do tejże blokady dorzucasz reduktor (4LLc), po zatrzymaniu auta. Z reduktorem możesz jechać nawet 70 km/h. Do tych wszystkich manipulacji służy pokrętło na środkowym tunelu, blisko dźwigni ręcznego hamulca. I jeżeli cokolwiek z napędem robisz na postoju, musisz przestawić automatyczną, pięciobiegową skrzynię na neutralny tryb N.
W off-roadzie L200 radzi sobie dzielnie. Musisz jednak pamiętać o kącie rampowym wynoszącym 23 stopnie. Cóż, tak to z pikapami jest, duży rozstaw osi (w tym modelu równe 3 m) sprawia, że trzeba uważać przy pokonywaniu poprzecznych garbów, żeby nie zahaczyć o nie podwoziem.
Na szosie, dzięki Super Select 4WD-II, można bez przerwy korzystać z dobrodziejstw 4x4. Pełne bezpieczeństwo. Jeżeli miałeś chociaż krótki kontakt z poprzednim L200, od razu docenisz ciszej pracujący silnik. Bo mamy do czynienia z zupełnie innym turbodieslem, w miejsce 2.5 DI-D (Direct Injection Diesel), jest 2.4 DI-D. Moc 181 koni sprawia, że auto przyspiesza żwawo, jak na czterocylindrowego pikapa. Z komfortem resorowania cudów nie ma, bo i być nie może. Sztywny tylny most i resory piórowe, zwłaszcza z pustą paką, nie mogą gwarantować gładkiego wybierania każdego wyboju. Auto należy oceniać zawsze w swojej kategorii, a w gronie pikapów L200 na pewno nie wypada najgorzej pod tym względem.
Ładowność L200 Instyle wynosi 1035 kg. Standardowo – jak to w pikapach – ładownia jest otwarta, a podłoga i burty to po prostu lakierowana blacha. Trzeba więc kupić kuwetę, oraz nakładkę. Oferta nakładek przedstawia się bogato, w testowym egzemplarzu założono efektowny Fullbox za 13.403 zł.
Seryjna w Instyle jest m.in. skórzana tapicerka i nawigacja. Miejsca na kanapie dużo, jedynie tylne mogłyby otwierać się ciut szerzej. Trzeba jednak koniecznie pochwalić zaokrąglony kształt tych drzwi na dole, docenisz od razu na ciasnym parkingu. Praktyczne są kieszenie we wszystkich bocznych drzwiach, każda pomieści 1,5-litrową butelkę z napojem. Świetna sprawa w dłuższej trasie.
Mitsubishi L200 2.4 DI-D Instyle aut., czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5285 mm, szerokość 1815 mm, wysokość 1775 mm, objętość paki na płasko ok. 1000 l, napęd 4x4 (stały na tył, ręcznie dołączany na przód z centralnym dyfrem, reduktor), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2442 ccm, 181 KM, maksymalnie 177 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 7,5 l/100 km, cena 148.990 zł.
Tekst: Jacek Dobkowski