Mercedes eVito po drugim liftingu
eVito należy do odnowionej gamy średniej wielkości vanów Mercedesa. To ostatnia modernizacja, bo za dwa lata ma pojawić się zupełnie nowa rodzina elektryków.
Wszystkie zmodernizowane modele otrzymały wydatną atrapę chłodnicy, obejmującą miejsce na tablicę rejestracyjną. Dostępne w eVito są przednie światła Multibeam LED, testowy egzemplarz taką opcję posiadał, za 8.795 zł netto (działały bezbłędnie). Drzwi dwumiejscowej szoferki nadal otwierają się zbyt wąsko, widocznie powiększenie kąta okazało się zbyt kosztowne, musimy z tym żyć. W kabinie zwraca uwagę nowy zestaw wskaźników, w którym nadal są dwie, duże wskazówki, można więc połączyć nowoczesność z klasyką. Kolorowy wyświetlacz między prędkościomierzem a wskaźnikiem mocy ma przekątną 5,5 cala. Znacznie większy, przekątna 10,25 cala, jest centralny, dotykowy wyświetlacz. Oferuje on wiele informacji i możliwości, przykładowo możesz z jego poziomu otworzyć pokrywę gniazdka do ładowania, z lewej strony przedniego zderzaka, pod lampą. Inny sposób dostanie się do „wlewu elektronów” to po prostu naciśnięcie pokrywy. Jest dostępny multimedialny system MBUX (Mercedes-Benz User Experience) i to seryjnie. Szczerze? To raczej kolejny, elektroniczny gadżet, pani (kobiecy głos) nic nie wiedziała np. o znanych, polskich politykach. Chociaż jak najbardziej doceniam informacje o pogodzie w różnych miejscowościach, nie tylko w Polsce oraz przypominanie o pozostawionej komórce podłączonej do auta. Spodobał mi się opcjonalny (800 zł netto), komfortowy fotel kierowcy, z bardzo obszerną regulacją długości siedziska. Mam długie nogi, ale w eVito nie musiałem korzystać z maksymalnego wysunięcia przodu siedziska.
Narzekacie na małą ładowność dostawczych elektryków? W tym przypadku eVito (900 kg) oferuje nawet więcej niż analogiczne Vito. Mercedes podwyższył DMC elektryka do 3.200 kg, diesel ma 2.800 kg. Trzeba pochwalić, że ładownia zachowała takie same wymiary i taką samą objętość 6 kubików, jak w ropniaku, z długą karoserią. Do mocowania ładunku służy 6 uchwytów w podłodze, 2 na ścianie działowej, razem 8. Konsumpcja energii lokuje się między 21 a 28 kWh/100 km, co przy baterii 60 kWh netto oznacza zasięg ponad 200 km. Chcąc wydłużyć zasięg, możesz wybrać program jazdy Maximum Range, dwa pozostałe to Comfort i Eco. Do przerzucania programów służy duży przełącznik Dynamic na środkowej konsoli.
Zauważyłem duże szpary w obudowie prawego, zewnętrznego lusterka, oby nie skończyło się to kradzieżą szklanych tafli. Osobiście miałem kiedyś takie „przygody” z prawym lusterkiem Mercedesa A pierwszej generacji. Gwarancja na eVito trwa 2 lata, na brak korozji perforacyjnej 12 lat, obie bez limitu km. Gwarancja na baterię wysokiego napięcia to 8 lat lub 160 tys. km. Planowe wizyty w serwisie, typowo dla Mercedesa, wyznacza wskaźnik ASSYST Plus, maksymalnie co rok lub 40 tys. km. Pierwsze cztery w ciągu czterech lat są bezpłatne, co Mercedes określa jako „zintegrowany pakiet przeglądów”.
Mercedes-Benz eVito Furgon 112 długi, czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy) furgon, dwumiejscowy (w opcji trzymiejscowy), długość 5140 mm, szerokość 1928 mm, wysokość 1932 mm, ładownia 6,0 m sześc., napęd na przednie koła, bateria trakcyjna 60 kWh netto, silnik elektryczny 116 KM, maksymalnie 80 km/h (opcjonalnie 120 km/h), od 0 do 100 km/h brak danych, zużycie prądu w cyklu mieszanym WLTP 26,3 kWh/100 km, cena 249.466 zł netto, 306.843 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski