Ford Tourneo Courier
Osobowy i wysoki. Ford Tourneo Courier to dostawczy Transit Courier w wersji osobowej.
Auto przestronne, dobrze zachowujące się na drodze, ale tylko z benzyniakiem 1.0. Tak jak można się spodziewać, ten silnik ma trzy cylindry. Charakterystyczne buczenie słychać przy miejskich prędkościach jazdy. Ford podaje maksymalną prędkość 175 km/h, ale żeby do niej dobić, trzeba wykazać się niezłą cierpliwością na niemieckiej autostradzie. Natomiast w mieście silniczek pookazuje znacznie lepszy temperament, maksymalny moment obrotowy 200 Nm nadciąga już przy 1750 obr/min. I co równie ważne, do pracy sprzęgła i dźwigni zmiany biegów trudno wnosić jakiekolwiek zażalenia. Ba, biegi, sześć plus wsteczny, wchodzą wręcz wzorowo. Ford potrafi. Spalanie? Cóż, mały trzycylindrowiec ma sporo pracy, więc nastaw się na rezultaty powyżej 8 l/100 km. Na nalepce dotyczącej klimatyzacji został wymieniony większy, benzynowy motor, niedostępny w Polsce 1.5. Ale on również jest trzycylindrowy, więc może to niewielka strata, że go nie uświadczysz w polskich salonach. Ford od wielu, wielu lat słynie z dopracowanych podwozi. Tutaj konstrukcja zawieszenia przedstawia się prosto – kolumny z przodu i belka skrętna z tyłu, ale to Ford, więc wszystko zostało ustawione jak trzeba. Najlepiej układ kierowniczy, chodzący z dobrze dobranym, wyraźnym oporem. A miedzy skrajnymi położeniami kierownicy są tylko niewiele ponad dwa obroty, co w Fordzie nie zaskakuje.
W kabinie miejsca pod dostatkiem, a nad głowami jest go wręcz w nadmiarze. Z powodu znacznej, wewnętrznej wysokości trzeba zadzierać głowę, aby skorzystać z wewnętrznego lusterka i porządnie unosić ręce, żeby przytrzymać się górnych uchwytów (są cztery). Na środkowej konsoli znajdują się dwa gniazda USB, A i forowane przez Unię C. Na obu auto integruje się ze smartfonem i możesz mieć nawigację z telefonu na centralnym, dotykowym ekranie. Pasażerowie z tyłu nie dysponują wprawdzie osobnymi nawiewami powietrza, ale mogą wsunąć stopy pod fotele (również gdy fotel kierowcy został maksymalnie opuszczony). Bagażnik odznacza się regularnymi kształtami i półką, która można też umieścić w znacznie niższej pozycji. Dwie, asymetryczne części kanapy dają się złożyć i ustawić w takiej portfelowej pozycji, w pionie.
Wersja Active jest najdroższa w gamie, tańsze są Trend i Titanium. Zawsze podstawę stanowi Trend. W Active dodano m.in. 17-calowe, efektowne alufelgi, Goodyeary Efficient Grip Performance 2 były z Polski, osłony nadkoli w kolorze tworzywa sztucznego, inny grill, adaptacyjny tempomat. Urządzenie o tyle ciekawe, że można wybrać jego tryb adaptacyjny albo zwykły, bez hamowania przed poprzedzającym pojazdem. Gwarancja na auto, w tym na lakier, trwa 2 lata, na perforację 12. Przeglądy co 2 lata lub co 30 tys. km.
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Active, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy kombivan, długość 4343 mm, szerokość 1813 mm, wysokość 1836 mm, bagażnik 570 l/2162 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 998 ccm, 125 KM przy 6000 obr./min, maksymalnie 175 km/h, od 0 do 100 km/h w 11,3 s, średnie spalanie 6,7-6,8 l/100 km, cena 114.513 zł.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski
Tagi: Ford, Tourneo Courier, Active.