Mercedes Sprinter, wysoki dach
Sprintera można skonfigurować na mnóstwo sposobów, również trzymając się DMC do 3,5 tony i tradycyjnego źródła napędu, czyli turbodiesla.
Wysoki dach figuruje w cenniku wśród opcji. To taka handlowa taktyka Mercedesa, że np. wysoki dach jest traktowany jako jeden z wielu płatnych dodatków, konkretnie za 7.063 zł netto, a nie jako kolejna wersja samochodu. Opcją w testowym Mercedesie były drzwi z lewej stronie ładowni, które niewątpliwie zwiększają funkcjonalność dostawczaka, zwłaszcza w mieście. Z kolei tylne, dwuskrzydłowe posiadały opcjonalne otwieranie o 270 st. (w rzeczywistości nieco węziej, żeby nie zachodziła kolizja z bocznymi drzwiami), o tyle wygodne, że niczego nie trzeba odblokowywać, zarówno przy otwieraniu jak i zamykaniu, wszystko dzieje się dzięki przemyślanej konstrukcji zawiasów. Zawieszenie podwyższone o 35 mm ułatwia jazdę po najgorszych drogach czy wdrapanie się na krawężnik. Seryjnie auto jest trzyosobowe i bardzo dobrze. Na prawo od fotela kierowcy znajduje się dwumiejscowa kanapa, „ławka pasażerska”, jak można wyczytać w materiałach Mercedesa. Wszystkie miejsca są obszerne, zwłaszcza oparcia, a komfortowe siedzenie kierowcy (opcja) ma regulację długości siedziska, o dużym zakresie.
Zauważyłem kilka szczegółów odróżniających Sprintera od konkurencji. Dwa uchwyty pomagające przy wchodzeniu do szoferki czy przy wychodzeniu z niej znajdują się na drzwiach, a nie na słupkach A. Schowek w desce rozdzielczej, przed pasażerem nie ma pokrywki (jest opcjonalny, zamykany schowek na górze kokpitu). Za czołową szybą testowego egzemplarza umieszczono dwie kamery związane z układami wsparcia kierowcy, w dwóch miejscach. Na górze kamerę wielofunkcyjną, na dole kamerę przednią - widoczność do przodu nie ucierpiała. Przełącznik od ogrzewania koła kierownicy znajduje się na kolumnie kierownicy, z lewej strony. Wlewu AdBlue na próżno szukać w karoserii, jest pod maską, przy prawej, głównej lampie. Żeby nikt przez roztargnienie nie popełnił błędu, nalepka wyjaśnia, że zbiorniczek bliżej silnika dotyczy cieczy chłodzącej.
Jeśli przeszkadza ci układ Eco Start-Stop, wyłączający diesla przy każdej, chwilowej przerwie w ruchu, zdezaktywujesz go przyciskiem, który jest tuż pod przyciskiem do zapalania silnika (Start Engine Stop). I jeszcze jedna podpowiedź. Seryjny asystent rozpoznawania znaków drogowych wydaje ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe. Aby szybko pozbyć się dźwiękowych, naciskasz na kilka sekund pole mute na prawym ramieniu kierownicy, te z przekreślonym symbolem głośnika. Nie lekceważę ostrzeżeń o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości, szkopuł w tym, że asystent nie zawsze działa perfekcyjnie – tak samo jest zresztą w wielu innych modelach osobowych i dostawczych.
Gwarancja trwa 2 lata na całe auto, bez limitu kilometrów, na perforację karoserii od wewnątrz na zewnątrz 12 lat. Przeglądy wg ASSYST Plus, ale maksymalnie co 60.000 km lub 2 lata.
Mercedes-Benz Sprinter Furgon Pro 317 CDI RWD standard wysoki dach, czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy), trzymiejscowy furgon, długość 5932 mm, szerokość 2020 mm, wysokość 2650 mm, ładownia 10,5 m sześc., napęd na tylne koła, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1950 ccm, 170 KM przy 3800 obr./min, maksymalnie 160 km/h, od 0 do 100 km/h – brak danych, średnie spalanie z automatem 9,5 l/100 km, cena 180.452 zł netto, 221.956 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski