Foton eAumark, do selektywnej zbiórki
Foton to chińska marka, natomiast elektryczny model eAumark jest montowany w Polsce, w Makowie Mazowieckim, przez E-Van, spółkę celową z Grupy Zasada.
Elektryczny eAumark może mieć DMC 4,25 tony albo 6 ton. Sprawdziliśmy lżejszy wariant, do prowadzenia którego wystarczy prawo jazdy kategorii B. Trójstronna wywrotka komunalna, skrzynia z siatką do selektywnej zbiorki odpadów, wykonana przez polską firmę Romcar z Machowej na Podkarpaciu stanowi jedną z możliwości zabudowy. Pozostałe to np. skrzynia z plandeką, kontener, kontener z windą, otwarta skrzynia, wywrotka, izoterma, warsztat specjalistyczny. Skrzynia do odpadów spoczywa na pośredniej, stalowej ramie, cynkowanej ogniowo. Miejsca pod zabudową, na dodatkowe elementy pozostaje przy tym sporo, przykładowo na kosze czy skrzynki narzędziowe. Podłoga skrzyni to stal 3 mm, aluminiowe burty mają wysokość 400 mm. Boczne nadstawki z siatki są wysokie na 1,2 m, dzielone na dwa pola, posiadają okna wrzutowe po prawej stronie, w przedniej ich części. Do obsługi trójstronnego wywrotu służy żółty pilot, najprostszy z możliwych, z dwoma przyciskami.
Muszę przyznać, iż szereg obietnic z – bardzo czytelnego – prospektu zostało spełnionych. I tak wspomagana kierownica, oczywiście elektrycznie, minimalizuje wysiłek podczas manewrowania. Robiłem fotografie w doskonale znanym sobie miejscu Warszawy, w które przyjeżdżałem wieloma samochodami i byłem mile zaskoczony zwrotnością Fotona. Od oporu do oporu trzeba wykonać około pięciu obrotów kierownicą, ale w tego typu pojazdach to normalna sprawa. Zyskuje się większą precyzję manewrów przy małych prędkościach, podobnie jak w autach terenowych. Kolumna kierownicy jest regulowana w dwóch płaszczyznach. Szeroka kabina z miejscem dla trzech osób oferuje przestronność i wygodę. Zmywalna tapicerka jest praktyczna i łatwa w utrzymaniu. A klimatyzacja dała się poznać z wysokiej wydajności, mimo upału lejącego się przez szyby wręcz musieliśmy ją skręcać. eAumark to ciężarówka, mimo niewielkich rozmiarów i masy, więc niektóre elementy obsługowe odnajdziesz w kabinie. Dosłownie na lewym boku deski rozdzielczej ulokowano wlew płynu hamulcowego, natomiast na prawym wlew płynu do spryskiwacza.
Foton eAumark należy do aut na prąd z wałem napędowym. Silnik mieści się między osiami, za nim jest wał i tylny most. Warto podkreślić porządek związany w układem wysokiego napięcia, tzn. kable zostały logicznie poprowadzone, nie ma plątaniny przewodów. Baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) produkcji firmy CATL są dwie, po obu stronach pojazdu, każda o pojemności 40,5 kWh, co sumuje się do 81 kWh. Samochód naprawdę sprawnie przyśpiesza aż do odcięcia, czyli do 90 km/h, w trybie Eco do 75 km/h.
Przeglądy przypadają co rok albo 20 tys. km. Na razie jest siedem ASO w Polsce, kolejne niebawem. Gwarancja trwa 2 lata lub 200.000 km, na baterię trakcyjną 8 lat albo 160 tys. km. Gwarancja na zabudowę – 2 lata. Za pomoc dziękujemy Katarzynie Wosik, business development manager i Mirosławowi Aleksandrowiczowi, after-sales managerowi z E-Van.
Foton eAumark, dwudrzwiowe, trzymiejscowe podwozie, długość 5960 mm, szerokość 2000 mm, wysokość 2210 mm, wymiary zabudowy: długość 4300 mm, szerokość 2050 mm, wysokość 1600 mm, napęd na tył, silnik elektryczny 156 KM, maksymalnie 90 km/h, pojemność akumulatorów 81 kWh, zasięg 200 km, cena – brak danych.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski