Mercedes eVito bardzo długi
Taki furgon ma ładownię 6,6 m sześc., o długości 3.061 mm.
Próg z tyłu znajduje się na 570 mm, więc nie możesz narzekać, że przez baterię 60 kWh netto trzeba wysoko podnosić ładunek. Gorzej z ładownością, długi ekstra weźmie 838 kg, wliczając 75-kilogramowego kierowcę. W informacji handlowej o testowym egzemplarzu, otrzymanej od importera Mercedesa, znajduje się kilka rozmiarów, mogących przydać się podczas eksploatacji. I tak maska silnika otwiera się na 1.953 mm. Samochód jest najszerszy przy maksymalnie otwartych przednich drzwiach, 3.602 mm. Po otwarciu tylnych, dwuskrzydłowych drzwi o 90 stopni długość auta rośnie z 5.370 mm do 6.219 mm. Ale i te 5.370 mm sprawia kłopot przy ładowarkach w naszym kraju. Żadna w tym wina Mercedesa, czy innej marki oferującej elektryczne dostawcze, albo ich osobowe wersje. Po prostu stanowiska dla elektryków są w Polsce zazwyczaj przystosowane do zdecydowanie krótszych pojazdów. W niektórych przypadkach może to niewiele przeszkadzać innym uczestnikom ruchu po parkingu. Jednak zawsze długi e-van wystaje pod ładowarką poza wyrysowane linie, więc w razie – odpukać – kolizji wina spadnie na jego kierowcę. Bo źle zaparkował, ale przecież wyjściem z sytuacji nie powinno być ustawianie auta skosem i zajmowanie dwóch stanowisk do ładowania.
Jeśli ktoś skrzywi się na małą, maksymalną 120 km/h, spieszę z wyjaśnieniem, że to podniesiona wartość. Seryjnie eVito pędzi ledwie 80 km/h, opcjonalnie Mercedes proponuje zwiększenie szybkości do 100 km/h lub do 120 km/h, jak w tym przypadku. Licznikowo da się osiągnąć kilka km/h więcej niż 120, ale to koniec. Tylko elektryk Vito ma napęd na przód. W dieslach siła napędowa trafia do tylnych kół, opcjonalnie do wszystkich. Jedną z opcji eVito były całoroczne opony Goodyear 4Seasons Cargo, z homologacją Mercedesa MO-V. Można pomylić je z zimowymi gumami, bo miały też symbol śnieżynki na tle górskich szczytów, niegdyś zarezerwowany dla prawdziwych zimówek.
Ogólna gwarancja 2 lata, bez limitu kilometrów, na brak korozji nadwozia 12 lat – w jej przypadku maksymalne przekroczenie daty przeglądów technicznych może wynosić 3 miesiące lub 10 proc. „okresu wynikającego z przebiegu”. Gwarancja na akumulator trakcyjny 8 lat lub 160 tys. km. Planowe wizyty w serwisie, jak to w Mercedesie, są wyznaczane przez Assyst Plus. Przykładowo, w tym egzemplarzu, na tablicy wskaźników można było wywołać komunikat „Przegląd B za 247 dni”. Przez pierwsze cztery lata cztery przeglądy są bezpłatne, czyli zawierają się w cenie auta. Assistance Mobilo Van może trwać do 30 lat, rzecz jasna pod warunkiem robienia przeglądów w ASO Mercedesa.
Mercedes-Benz eVito Furgon 112 ekstra długi (Mercedes stosuje taką pisownię), czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy) furgon, dwumiejscowy (w opcji trzymiejscowy), długość 5370 mm, szerokość 1928 mm, wysokość 1982 mm (z relingami), ładownia 6,6 m sześc., napęd na przednie koła, bateria trakcyjna 60 kWh netto, 66 kWh brutto, silnik elektryczny 116 KM, maksymalnie 80 km/h (opcjonalnie 120 km/h), od 0 do 100 km/h brak danych, zużycie prądu w cyklu mieszanym WLTP 25,8 kWh/100 km, cena 217.300 zł netto (sprzed liftingu), 267.279 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski