Volkswagen ID. Buzz, z zabudową mixt
Firma Mobil Car z Dobrzenia na Dolnym Śląsku przygotowała zabudowę elektrycznego furgonu ID.
Buzz Cargo, dzięki której auto ma dwa rzędy foteli. Od razu trzeba wyjaśnić, seryjnie Buzz Cargo jest trzymiejscowy, z dwumiejscową ławką na prawo od kierowcy, 1 + 2, co potwierdza np. grafika na centralnym, dotykowym ekranie dotycząca regulacji dźwięku sprzętu car audio. W testowym egzemplarzu za 0 zł, opcja bezpłatna, zrezygnowano z tej ławki na rzecz pojedynczego fotela pasażera, tak więc z przodu mieszczą się dwie osoby, za to wygodnie. A po przebudowie samochód widoczny na zdjęciach stał się pięciomiejscowy, 2 + 3. Tego rodzaju dostawczaki są określane jako mixt – dwa rzędy siedzeń i jeszcze całkiem spora paka na różne materiały czy sprzęt. Auto dla firm np. handlowych czy remontowych chcących przewozić zarówno ładunek jak i pasażerów. Za przednimi fotelami pojawiły się trzy pojedyncze, demontowalne siedzenia na szynach. Do odkręcenia każdego fotela służą dwa, doskonale widoczne pokrętła. Każdy, tylny fotel ma zintegrowany zagłówek, trzypunktowe pasy, a oba skrajne po dwa podłokietniki. W środkowym fotelu znalazły się nawet uchwyty Isofix do dziecięcego fotelika. Siedziska nie wyszły za długie, więc raczej preferowane są krótsze trasy, ale to zgadza się z przeznaczeniem pojazdu. Demontowalna jest również ściana działowa, wyłożona tworzywem ABS (akrylonitryl-butadien-styren). Oczywiście, w bocznych drzwiach musiały zostać wstawione szyby, w testowym aucie zaklejone informacjami o zabudowie. Prawe, tylne drzwi są seryjne, lewe opcjonalne, za 2.300 zł netto. Żeby otworzyć albo zamknąć drzwi od środka, trzeba wpierw zwolnić ich blokadę. Służy do tego przycisk przy górnym uchwycie do przesuwania drzwi.
Długość strefy ładunkowej wynosi 1.3 m, ładowność 620 kg (przy takim samym DMC równe 3 t). W samochodzie z tylną klapą to mniej o 908 mm oraz o 66 kg, w porównaniu do egzemplarza sprzed modyfikacji. Cała paka, również sufit, została elegancko wyłożona plastikiem. Warto zaznaczyć, iż Buzz Cargo z zabudową mixt nadal ma ciężarową homologację N1, dzięki czemu można korzystać z dopłat z programu „Mój elektryk” w wysokości do 70 tys. zł (to ani brutto, ani netto, po prostu 70 tys.). Koszt zabudowy ok. 29.000 zł netto wychodzi niewielki w porównaniu z ceną auta, bez opcji, 227.920 zł netto.
Gwarancja Safe+ trwa 5 lat, przy czym obowiązuje limit 150 tys. km, pierwsze 2 lata są jednak bez ograniczenia przebiegu. Do tego VW dorzuca 3 lata gwarancji na powłokę lakierniczą, 12 lat na nieprzerdzewienie karoserii, 2 lata na części i akcesoria kupione u partnera serwisowego Volkswagen Samochody Dostawcze na terenie Polski. Akumulator trakcyjny, tzn. jego pojemność netto (70 proc.), został objęty ochroną 8-letnią albo do 160 tys. km.
Volkswagen ID. Buzz Cargo, furgon czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy), trzymiejscowy (opcjonalnie dwumiejscowy, po zabudowie pięciomiejscowy), długość 4712 mm, szerokość 1985 mm, wysokość 1932 mm, ładowania 3,9 m sześc., po zabudowie 2,1 m sześc., napęd na tylne koła, silnik elektryczny 204 KM, maksymalnie 145 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,2 s, akumulator trakcyjny 77 kWh netto (82 kWh brutto), zużycie energii w cyklu mieszanym 20,7 kWh/100 km, cena 227.920 zł netto (280.342 zł brutto), po zabudowie 256.920 zł netto (316.012 zł brutto).
Tekst i fot. Jacek Dobkowski