Renault Master, blaszak z windą
Duży furgon o pojemności 13 m sześc., z windą samozaładowczą domykaną za tylnymi drzwiami – to najkrótszy opis testowanego Mastera. Master, najbardziej popularne auto dostawcze na polskim rynku, występuje z różnymi zabudowami, w różnych konfiguracjach.
Tym razem przedstawiamy egzemplarz przygotowany przez firmę Moto Wektor z Bielska-Białej w woj. śląskim. Zabudowa została dedykowana do transportu towarów niewrażliwych na temperaturę. Na podłodze leży wodoodporna płyta z powłoką antypoślizgową. Mocowanie windy spowodowało przeniesienia koła zapasowego do ładowni. Dolne krawędzie w świetle drzwi, tylnych i bocznych, zostały zabezpieczone kątownikami. Osiem punktów mocowania ładunku znajduje się w miseczkach. Nadkola są laminatowe, a boczki z tworzywa sztucznego mocowane kołkami. Winda Dhollandia domykana z tyłu, za lewą częścią drzwi charakteryzuje się długością platformy 1.550 mm i nośnością 500 kg. Steruje się ją przy pomocy radiowego pilota, który nie jest skomplikowany w obsłudze. Cena zabudowy netto wynosi od 36.700 zł, taka kwota widnieje na fiszce produktowej otrzymanej od importera Renault. Rozmiar furgonu L3H2 jest określany przez Renault jako długi, podwyższony (inne, cztery warianty: L1H1, L1H2, L2H2, L3H3). Wysokość przestrzeni ładunkowej, przed zabudową, w L3H2 wynosi 1.894 mm. Wielu mężczyzn niemających wzrostu koszykarza może swobodnie chodzić po ładowni bez uciążliwego schylania głowy. Drzwi mają pokaźne wymiary, tylne 1.820 na 1.580, boczne 1.780 na 1.270 (w milimetrach).
180 koni i 400 niutonometrów to podstawowe dane najmocniejszej wersji doskonale znanego ropniaka 2.3 dCi. Pali 8-10 l/100 km, zależnie od kategorii drogi i zapędów kierowcy. Quick Shift, takim terminem Renault określa zautomatyzowaną skrzynię biegów – przekładnia tradycyjna, mechaniczna, tylko sterowanie inne, elektrohydrauliczne. Najważniejsze, nie ma pozycji P, więc po wybraniu luzu (N), trzeba koniecznie zaciągnąć hamulec ręczny, tradycyjną dźwignią. Biegów jest sześć, Quick Shift wybiera je sprawnie, przerwy w przeniesieniu napędu nie są długie. Prowadzący może w każdej chwili wrzucić wyższe przełożenie lub niższe, kierując dźwignię do przodu lub do tyłu (łopatek przy kierownicy nie ma), ale taka potrzeba zdarza się sporadycznie. Jest też stały tryb manualny oraz tryb jazdy z dużym obciążeniem. Wersja wyposażenia jedna, Extra. W testowym wozie znalazło się kilka, wartych polecenia opcji, jak zwiększenie pojemności zbiornika paliwa z 80 l do 105 l, ogrzewany fotel kierowcy, tylne drzwi otwierane pod kątem (prawie) 270 stopni, kamera cofania rear view assist – bardzo przydatna.
Gwarancja na zabudowę trwa 2 lata od pierwszej rejestracji pojazdu. Warunkiem jej utrzymania są przeglądy co 1 rok albo 40 tys. km, w siedzibie gwaranta, czyli w Bielsku-Białej. Winda wymaga co 2 lata przeglądu okresowego UDT oraz co 6 miesięcy przeglądu w autoryzowanym serwisie jej producenta.
Renault Master Furgon L3H2 2.3 dCi 180 FWD Extra Quick Shift, czterodrzwiowy, trzymiejscowy furgon, długość 6225 mm (bez windy), szerokość 2070 mm, wysokość 2488 mm, ładownia 13,0 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, dwie turbosprężarki, 2299 ccm, 180 KM przy 3500 obr./min, 400 Nm przy 1500 obr./min, prędkość maksymalna brak danych, od 0 do 100 km/h brak danych, spalanie w cyklu mieszanym 8,9-10,9 l/100 km, cena 144.900 zł netto (178.227 zł brutto), z zabudową od 181.600 zł netto (od 223.368 zł brutto).
Tekst i fot. Jacek Dobkowski