Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Dacia Spring Cargo, mini na prąd

Jedna z najmniejszych ciężarówek na rynku, a na pewno najmniejsza z napędem wyłącznie elektrycznym, bateryjnym.

Dacia zamieszcza w cenniku ciekawe informacje o silniku i baterii, nie zawsze upubliczniane przez inne marki. I tak maksymalna moc 33 kW (45 KM) przypada przy obrotach silnika elektrycznego 3.000-8.200, czyli w szerokim zakresie. Z kolei maksymalny moment 125 Nm jest od 500 do 2.500 obr./min, więc nadciąga bardzo wcześnie, ale i stosunkowo szybko znika. W praktyce dynamika w mieście, do 60-70 km/h może zaskoczyć wielu kierowców, nie tylko Dacii, również innych samochodów. Przy większych prędkościach e-Dacia nie jest już taka dzielna, zresztą maksymalna wynosi 110 km/h, ale w aucie pomyślanym do miejskich dostaw raczej wystarczy. Akumulator trakcyjny jest litowo-jonowy, we współczesnych konstrukcjach to standard. Napięcie znamionowe wynosi 240 V. Mało, baterie w wielu autach pracują na 400 V, a są i takie z 800 V. Seryjne ładowanie dotyczy tylko prądu przemiennego AC, o mocy do 7,4 kW (wallbox, jedna faza, natężenie 32 A). Służy do tego złącze typu 2, ładowania trójfazowego nie ma. Z kolei korzystanie z prądu stałego DC wymaga dokupienia gniazdka CCS (Combined Charging System) za 2.850 zł – wszystkie ceny Dacia podaje brutto, netto będzie 2.317 zł. Moc ładowania DC sięga ledwie 30 kW. „Ledwie”, bo mnóstwo innych modeli jest w stanie pobierać co najmniej 50 kW, albo i sporo więcej. Tak więc nawet szybkie „tankowanie” prądu stałego zajmie z godzinę, od 0 do 80 proc. Dacia podaje 56 minut. Gniazdko (w testowym egzemplarzu gniazdka) zostało usytuowane wygodnie, z przodu, pod nowym znaczkiem Dacii. Obecnie klapka jest otwierana na prawą stronę, przed liftingiem przesuwało się ją do góry, Do odblokowywania klapki służy cięgno z lewej strony deski rozdzielczej, na dole, z wyraźnym piktogramem przedstawiającym wtyczkę.

1 Kopiowanie     2 Kopiowanie     3 Kopiowanie     4 Kopiowanie

Wersja Cargo zachowała tylne drzwi, nawet z „elektrycznymi” szybami. Dzięki temu dostęp do ładowni masz z trzech stron, całkiem wygodny. Podłoga przestrzeni ładunkowej jest na jednej wysokości, została miękko, wręcz elegancko wykończona. Cztery uchwyty do mocowania ładunku są, ale pod klapkami i nieco niżej, przykręcone do blachy nadwozia. Ładowność wynosi 358 kg. Oszczędności w aucie? Owszem, można je znaleźć. W przeciwieństwie do wersji osobowej Cargo nie ma elektrycznego sterowania lusterkami. Żaden Spring nie ma tempomatu, tylko ogranicznik prędkości, z rozproszonym sterowaniem (na kierownicy, ale włącznik na początku środkowego tunelu).

Fabryczna gwarancja: 3 lata lub 100 tys. km, na lakier 2 lata bez limitu km, antykorozyjna 6 lat bez limitu km. Na baterię trakcyjną 8 lat lub 120 tys. km, a bez ograniczenia przebiegu przez pierwsze 2 lat (w tym zachowanie 75 proc. początkowej pojemności). Przeglądy powinno wykonywać się co 30.000 km, albo co 1 rok, po 4 latach należy wymienić akumulator, ale ten zwykły, 12 V.

5 Kopiowanie     6 Kopiowanie     7 Kopiowanie     8 Kopiowanie

Dacia Spring Cargo, pięciodrzwiowy, dwumiejscowy, przeszklony furgon, długość 3734 mm, szerokość 1579 mm, wysokość 1516 mm, ładownia 1 m sześc., bateria trakcyjna 26,8 kWh netto, napęd na przód, silnik elektryczny, 45 KM, maksymalnie 110 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie zużycie energii 13,9 kWh/100 km, cena 101.490 zł brutto (82.512 zł netto).

 

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE