Ford Ranger, przybysz z RPA
Tajlandia i RPA to kraje, w których wytwarza się sporo pikapów. Rodzeństwo Ford Ranger i Volkswagen Amarok pochodzi z samego południa Czarnego Lądu.
W przypadku pikapów Ford jest wiodącą marką, wzorem dla Volkswagena. Można i trzeba uznać Amaroka za technicznego klona Rangera, ale na szczęście oba wozy nie są jednakowe. Pomijając już zewnętrzną stylizację, inaczej np. rozwiązano w Fordzie obsługę 4x4. Na środkowym tunelu jest pokrętło, jak w VW, ale sposób pracy układu e-AWD wybiera się przyciskami w jego środku. 2H to wyjściowy napęd na tył, 4A – automatyczne dołączanie przodu poprzez sprzęgło wielopłytkowe stanowiące część skrzynki rozdzielczej, 4H – stały napęd obu osi, po 50 proc. na jedną i drugą, 4L – reduktor. Z kolei obwód pokrętła służy do zmiany trybów pracy auta, jest sześć Drive Modes: Normalny, Eko, Ładunek / Przyczepa, Śliska nawierzchnia, Muł / koleiny, Piasek. Po wybraniu trybu może nastąpić zmiana w układzie napędowym, przykładowo Eko to 2H, a Muł / koleiny to 4H i jeszcze z blokadą tylnego dyfra. Tylko przy trybie Normalnym nie ma żadnej ikonki na dole cyfrowego zestawu wskaźników. Pozostałe tryby są sygnalizowane graficznie, np. Eko jest przez listek, a Muł / koleiny przez piktogram z drzewkiem. W Volkswagenie napęd zmienia się obracając pokrętłem na środkowym tunelu, natomiast tryby jazdy klawiszem Mode na dole środkowej konsoli.
Podczas podróży czuje się, że to ramowa (solidna) konstrukcja. Komfort jak na pikapa jest całkiem znośny, choć wybieranie drobnych nierówności pozostawia nieco do życzenia. W skład tylnego zawieszenia wchodzi sztywny most i resory piórowe. Bardzo dobrym, praktycznym pomysłem są stopnie z boku paki, za tylnymi kołami (VW tego nie ma). W kabinie kierowca doceni sterowanie automatyczną, dwustrefową klimatyzacją pokrętłami i przyciskami poniżej centralnego, dotykowego ekranu. Zdziwi się, że obrotomierz przybrał postać pionowej, nieczytelnej kreski z lewej strony cyfrowego zestawu wskaźników i że trzeba go wpierw „wydobyć”, aby w ogóle był wyświetlany. Służą do tego przyciski na prawym ramieniu kierownicy: Menu, Ustawienia, Zawartość ekranu, Lewy wskaźnik (Obrotomierz lub Brak).
Gwarancja, w tym na lakier, biegnie 2 lata, perforacyjna 12 lat, przeglądy co 2 lata lub 20 tys. km. Ford Protect, tak nazywa się program dodatkowej ochrony pogwarancyjnej, maksymalnie do 4 lat i 200 tys. km. Do takiego samego limitu można zawrzeć kontrakt serwisowy. Ford Ubezpieczenia, z towarzystwem Allianz, już od 2,4 proc. wartości pojazdu, ale ta niska stawka dotyczy klientów indywidualnych „super-bezszkodowych”.
Ford Ranger 2.0 EcoBlue Bi-Turbo Wildtrak, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5370 mm, szerokość 2028 mm (ze złożonymi lusterkami), wysokość 1884 mm, bagażnik 1233 l (z pojemnikiem na roletę), napęd 4x4 (stały na tył, ręcznie albo automatycznie dołączany na przód, reduktor), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, dwie turbosprężarki, 1996 ccm, 205 KM przy 3750 obr./min, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,5 s, średnie spalanie 8,7-8,9 l/100 km, cena 209.600 zł netto, 257.808 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski