SsangYong Musso Grand, ten grill!
Pikap Musso, po modernizacji z 2021 roku, wyróżnia się niesamowicie dużą atrapą chłodnicy. „Grand” to oznaczenie dłuższej wersji, o większej przestrzeni ładunkowej.
Od kilku już lat wyraziste przednie części karoserii, zwłaszcza tzw. grill, stały się modne, w różnych segmentach. W przypadku pikapa SsangYonga zmiana okazała się wręcz radykalna. Na pewno odnowiony model rzuca się w oczy. Przód jest wspólny dla obu wersji nadwoziowych – krótszej Musso i dłuższej Musso Grand. Różnica wynosi 310 mm na rzecz Musso Grand (5405 do 5095), składa się na nią zarówno rozstaw osi 110 mm (3210 do 3100) jak i tylny zwis 200 mm (1305 do 1105). W efekcie skrzynia ładunkowa Granda oferuje aż 1262 l. Tak jak przed liftingiem sprzed dwóch lat napęd 4x4 to nadal tył z przodem dołączanym na sztywno, czyli mamy do czynienia z układem zdecydowanie na teren, którego lepiej nie używać na przyczepnych nawierzchniach, typu suchy asfalt. Niektóre inne pikapy wcale nie są pod tym względem lepsze, np. Toyota Hilux czy Isuzu D-Max. Trzeba przy okazji zauważyć, że polski rynek w tej kategorii skurczył się, zjechały z niego tak niegdyś popularne Mitsubishi L200 (czekamy na nowa generację) i Nissan Navara. Patrząc z drugiej strony, powstało więcej rynkowej przestrzeni dla SsangYonga. Do sterowania napędem, tak jak przed liftingiem, masz pokrętło na środkowym tunelu. Pomiędzy 2H a 4H, czyli między tyłem a 4x4, możesz żonglować na postoju albo do 70 km/h. Mając 4H nie przekraczaj 80 km/h. Reduktor (4L) włączasz z 2H lub 4H, tylko na zatrzymanym aucie, z dźwignią biegów na N.
Uważaj przy zamawianiu wersji z automatem (6-biegowym). Cennik został tak skonstruowany, że seryjnie dostajesz z automatem napęd tylny. Aby cieszyć się napędzaniem obu osi dokładasz 7 tys. zł netto. Bo seryjnie 4x4 masz z…manualną, 6-biegową przekładnią. Ciekawostką jest ręczna zmiana w automacie, za pomocą wypustki z lewej strony dźwigni w podłodze. Zaznaczmy, że w razie potrzeby, np. zagapienia się prowadzącego, skrzynia pracująca na manualu sama przerzuci i w górę, i w dół. Zaznaczmy, że egzemplarz widoczny na zdjęciach był w innej specyfikacji niż obowiązująca na polskim rynku. Najbliżej mu było do najwyższej wersji Sapphire, choć nie miał np. tapicerki ze sztucznej skóry TPU (thermoplastic urethane), tylko materiałową.
Gwarancja trwa 5 lat lub do 100 tys. km, antykorozyjna 6 lat – ta bez limitu przebiegu. Fabryczne wyposażenie audio podlega 3-letniej gwarancji, do 100 tys. km. Przeglądy producent zaleca co 15 tys. km, względnie co rok.
SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDi Quartz, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5405 mm, szerokość 1950 mm, wysokość 1855 mm, bagażnik 1262 l (objętość paki), napęd na tył, z automatem opcjonalny 4x4, (stały na tył, dołączany na sztywno na przód, reduktor), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2157 ccm, 202 KM przy 3800 obr./min,, maksymalnie 186,5 km/h (z automatem 183,3 km/h), od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 9,0-9,2 l/100 km, cena wersji Sapphire automat 162.990 zł netto (200.478 zł brutto), z 4x4 169.990 zł netto (209.088 zł brutto).
Tekst i fot. Jacek Dobkowski