Renault Express Van Express zabudowany
Czy wóz warsztatowy musi zawsze być duży? Nie, do niektórych zadań lepiej dysponować mniejszym, łatwiejszym do manewrowania, takim jak Express.
Zabudowa warsztatowa, wykonana przez Modesto z Góry Kalwarii pod Warszawą to propozycja np. dla instalatorów i mobilnych serwisów różnych urządzeń. Została tak zaprojektowana, żeby maksymalnie wykorzystać potencjał małej ładowni i zarazem pozostawić przestrzeń na dodatkowy ładunek. Głównym elementem, natychmiast rzucającym się w oczy jest Floor Up, tzn. podwyższona podłoga z systemem mocowania ładunku pasami. Otwory do pasów są w podłodze oraz na regale po lewej stronie ładowni. Pod tą podłogą, oczywiście antypoślizgową wygospodarowano miejsce na cztery, duże, wysuwane szuflady. Muszę przyznać, że szuflady poruszają się w prowadnicach lekko i zarazem „wyraźnie”, w sposób nie pozostawiający wątpliwości, czy są otwarte czy zamknięte. Z boku, z prawej jest jedna szuflada, pozostałe trzy z tyłu. Lewe skrzydło tylnych drzwi jest szersze, a oba skrzydła można otworzyć pod kątem 180 stopni. Liczba mniejszych i większych przegródek w czterech szufladach wypada imponująco, co instalatorzy z pewnością docenią. Wspomniany regał po lewej stronie daje kolejne możliwości transportu narzędzi i podzespołów oraz drobnych elementów na trzech wysokościach, również w walizce z przegródkami i w trzech wysuwanych, otwartych szufladach. Z tyłu regału jest kieszeń na dokumenty, z praktycznym otworem od spodu ułatwiającym wysuwanie papierów czy teczek. Całość uzupełnia wyjmowany pojemnik na różne drobiazgi. Dwa, antywłamaniowe zamki UFO+ z prawej strony i z tyłu stanowiły dodatkową ochronę przewożonych rzeczy. Opcją w testowym Expressie był bagażnik dachowy z wózkiem do transportu drabiny.
Turbodiesel 1.5 o mocy 75 KM nie zapewnia dobrej dynamiki na wyższych biegach, trudno zresztą tego po nim oczekiwać. Na szczęście nie była to 75-konna wersja Ecoleader, z maksymalną prędkością ograniczoną do… 100 km/h. Z bagażnikiem na dachu, stawiającym powietrzu spory opór spalanie może przekroczyć 6 l/100 km, zwłaszcza na drogach ekspresowych i autostradach. Trzeba dodać, że Renault zaleca docieranie. Do przebiegu 1.500 km nie należy przekraczać 130 km/h i prędkości obrotowej 2.500. Optymalne wartości parametrów eksploatacyjnych wysokoprężny Express osiąga dopiero po 6.000 km.
Ładowność dwumiejscowego pojazdu 533 kg powinna wystarczyć. Fabryczna gwarancja: 2 lata, na lakier 3, antykorozyjna 12 lat. Przeglądy przypadają co 30.000 km, względnie co 2 lata. Opony 185/65 R15 92T były zimowe, marki Motrio, czyli takiej samej jak linia części zamiennych i sieć warsztatów.
Renault Express Van 1.5 Blue dCi Pack Clim, czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy), dwumiejscowy furgon, długość 4393 mm, szerokość 1775 mm, wysokość 1811 mm, ładownia przed zabudową 3,3 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1461 cm sześc., 75 KM przy 2900-3750 obr/min, maksymalnie 153 km/h, od 0 do 100 km/h 17,5 s, spalanie w cyklu mieszanym 5,0-5,3 l/100 km, cena bez zabudowy 73.000 zł netto (89.790 zł brutto, wersja Extra).
Tekst i fot. Jacek Dobkowski