Mercedes T Najbardziej osobowy
Citan Furgon, Citan Tourer, klasa T – od dostawczego do najbardziej osobowego, tak przedstawiają się Mercedesy na bazie Renault Kangoo.
Jeżeli nie będziemy przejmowali się tym rodowodem „nie premium”, klasa T może przekonać licznymi zaletami. Mimo belki skrętnej w tylnym zawieszeniu prowadzi się tego Mercedesa całkiem przyjemnie, T nie męczy w kilkusetkilometrowych podróżach. Właściwości jezdne to zasługa sprężyn „o określonej twardości” oraz amortyzatorów z odpowiednią dobraną siłą tłumienia na przedniej i tylnej osi. W testowym egzemplarzu był opcjonalny, 7-biegowy automat. Warto podkreślić prawidłowy kierunek manualnej zmiany dźwignią, redukcja to ruch do przodu (łopatek przy kierownicy nie ma). A jeżeli chcesz wrzucić zbyt niski bieg, skrzynia zachowa go w pamięci, poczeka i włączy go, gdy obroty nieco spadną. Prześwit 165 mm i kształt zderzaków z kątem natarcia 15,9 st. i katem zejścia 22,9 st. pozwalają na bezstresowe parkowanie, podjeżdżanie ku krawężnikom itp. Mercedes dba o bezpieczeństwo, seryjnie daje siedem poduszek, w tym centralną z przodu, z prawej strony oparcia fotela kierowcy. Tak jak w Renault Kangoo dostęp do wnętrza wypada wręcz wzorowo. Przednie drzwi otwierają się o kąt prosty, tylne są przesuwane, klapa bagażnika unosi się wysoko i całkiem łatwo zamknąć ją przy pomocy wiszącego uchwytu z prawej strony. Również do maski nie mogę wnosić zastrzeżeń, otwiera się na dwóch siłownikach i ma wygłuszającą wykładzinę.
Jednak mimo tej wykładziny zawsze słychać w kabinie, że motor pracuje na olej napędowy. Pali lekko ponad 6 l/100 km, forsowne gonitwy na autostradzie podniosą ten wynik w granice 8 l. Ładowność wynosi tylko 506 kg. Oczywiście, wszyscy staramy się być eko i fit, ale jeśli wsiądzie do Mercedesa T pięciu dorodnych mężczyzn po 100 kilo, to na bagaż praktycznie nie zostanie żadna rezerwa. Wśród innych minusów T wymienić można za krótkie daszki przeciwsłoneczne, grube słupki dachowe A zabierające nieco widoczności, brak blokady otwartej pokrywy schowka między fotelami.
Klasy T dotyczą identyczne warunki gwarancji jak Citana: 2 lata, na brak korozji perforacyjnej 12 lat, obie bez limitu przebiegu. Przeglądy powinny być wykonywane wg wskazań układu Assyst Plus, przy idealnym stylu użytkowania co 30 tys. km albo co 2 lata. Jak zaznaczono w instrukcji obsługi, wskazanie okresów międzyobsługowych pełni jedynie funkcję pomocniczą. W razie utrudnionych warunków eksploatacji należy częściej wymieniać np. filtr powietrza, olej silnikowy, filtr oleju. Utrudnione warunki to np. regularna eksploatacja w mieście z częstym zatrzymywaniem, częsta eksploatacja w górach lub na drogach o złej nawierzchni, kurz. A w przypadku zwiększonego obciążenia pojazdu częściej muszą być sprawdzane opony.
Mercedes-Benz T 180 d, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy kombivan, długość 4498 mm, szerokość 1859 mm, wysokość 1857 mm (z relingami), bagażnik 517/2390 l napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1461 cm sześc., 116 KM przy 3750 obr/min, maksymalnie 175 km/h, od 0 do 100 km/h 11,7 s, spalanie w cyklu mieszanym 5,7 l/100 km, cena 143.714 zł brutto (z automatem 155.402 zł brutto).
Tekst i fot. Jacek Dobkowski