Mercedes eVito, dłużej na prąd
Furgon eVito nareszcie otrzymał większy akumulator trakcyjny 60 kWh netto i możliwość szybkiego ładowania prądem stałym. Nie można było tak od razu?
Pierwszy mój test eVito Furgona zajął ledwie jeden dzień, po Warszawie i jej opłotkach. Jazda do domu, na dystansie ponad 200 km trwałaby, z dwoma ładowaniami, kilkanaście godzin! Obecnie, po zmianach, jest już lepiej, choć nieidealnie. Bateria była 35 kWh netto, teraz jest 60 kWh netto (66 kWh brutto), co pozwala na pokonanie około 200 km, natomiast „tankowanie” prądem stałym może przebiegać z mocą 50 kW. Niemiecki producent daje możliwość podniesienia tej mocy z 50 kW do 80 kW, za 994 zł netto. Testowy egzemplarz miał tą bardzo potrzebną opcję. Nawet w tym przypadku rewelacja to to nie jest, ale i tak ładuje się ponad 10 (słownie: dziesięć) razy szybciej niż poprzednio – było tylko 7,4 kW prądem zmiennym. Obecnie prądem zmiennym można ładować prędzej dzięki zwiększeniu mocy takiego uzupełniania elektronów z 7,4 kW do 11 kW. Auto dość sprawnie łączy się z ładowarkami, a na tablicy wskaźników można wyświetlić potrzebne informacje, takie jak: aktualna moc ładowania, procent napełnienia baterii, przewidywana godzina naładowania do pełna. Moc elektrycznego silnika pozostała taka sama, 85 kW, czyli 115 KM lub 116 KM, jak kto woli. Prędkość maksymalna wynosi zaledwie 80 km/h, naprawdę, ale można ją opcjonalnie podnieść do 100 km/h, albo 120 km/h, jak w testowym egzemplarzu. Samochód osiąga licznikowo nieco powyżej 120 i to nawet bez specjalnego wysiłku. W mieście jest całkiem dynamiczny, na trasie gorzej. Ładowność testowego eVito to tylko 865 kg.
Dwiema łopatkami przy kierownicy możesz wybrać pięć poziomów rekuperacji: D++, D+, D, D– oraz D Auto, w którym samochód sam hamuje przed poprzedzającym pojazdem, wykorzystując dane z radaru. D++ oznacza brak odzyskiwania energii, czyli coś co można porównać do jazdy na luzie (żeglowanie), natomiast D- to zwiększone odzyskiwanie, dobre podczas jazdy po mieście. A jeśli chcesz jeszcze bardziej oszczędzać prąd, możesz wybrać program jazdy E, albo E+, zwłaszcza na tym drugim odczujesz mniejszą moc ogrzewania i klimatyzacji (pracującej na R-134a). Na trzecim trybie, C, będziesz miał pełny komfort termiczny w kabinie.
Ogólna gwarancja to 2 lata, bez limitu kilometrów, na brak korozji nadwozia 12 lat. Gwarancja na akumulator trakcyjny wynosi 8 lat lub 160 tys. km. Poprzednio było do 100 tys. km, nadal uważam, że średni roczny przebieg (obecnie) 20 tys. km to skromna oferta. Terminy przeglądów są wyznaczane przez wskaźnik Assyst Plus, pierwsze cztery w ciągu czterech lat są darmowe. Fachowo nazywa się to „zintegrowany pakiet przeglądów”. Assistance Mobilo Van może ciągnąć się aż do 30 lat, pod warunkiem wykonywania przeglądów w ASO Mercedesa.
Mercedes-Benz eVito Furgon 112 długi, czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy) furgon, dwumiejscowy (w opcji trzymiejscowy), długość 5140 mm, szerokość 1928 mm, wysokość 1932 mm, ładownia 6 m sześc., napęd na przednie koła, silnik elektryczny 116 KM, maksymalnie 80 km/h (opcjonalnie 120 km/h), od 0 do 100 km/h brak danych, zużycie prądu w cyklu mieszanym WLTP średnio 25,7 kWh/100 km, cena wg konfiguratora Mercedesa 215.770 zł netto, 265.397 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski