Peugeot e-Partner, ciekawe, krótki zasięg
Postępująca elektryfikacja transportu drogowego obejmuje również małe samochody dostawcze, czego przykładem Peugeot e-Partner.
Zacznijmy od pełnej nazwy, bo już w niej kryje się jeden z mankamentów elektryków, w zasadzie wszystkich elektryków, mianowicie mała ładowność. Peugeot e-Partner Standard 800 kg Asphalt, tymczasem spalinowe Standardy, czyli krótsze Partnery, mają w nazwie 1000 kg, czyli 200 kg ładowności więcej. Analogiczna sytuacja jest z dłuższą odmianą Long – elektryk 750 kg, spalinowy 950 kg. Oczywiście dokładna ładowność w papierach auta będzie troszkę różniła się od podanych tutaj wartości, ale chodzi o tendencję, elektryk weźmie na pokład mniej kilogramów. A zasięg, kolejna pięta Achillesowa aut na baterię? Należy fabryczne obietnice o średnim zasięgu pomnożyć przez 2/3 i wtedy otrzymamy realną liczbę kilometrów w realnym ruchu drogowym. Dotyczy to każdego elektryka, jeździłem już kilkunastoma, więc piszę z praktyki. Tak więc 275 km razy 2/3 i mamy 180 km z ogonkiem, przy jeździe zgodnej z przepisami, w trybie Eco. I tego się trzymajmy, jeśli nie chcemy stanąć z rozładowanym akumulatorem kilka kilometrów przed punktem ładowania. Litowo-jonowa bateria legitymuje się pojemnością brutto 50 kWh. Wspomniany tryb Eco wyczuwalnie „zamula” auto, za pierwszym razem wręcz pomyślałem, że nie można przekroczyć 80 km/h. Można, trzeba tylko bardziej stanowczo obchodzić się z pedałem gazu. Domyślnym jest tryb Normalne, z kolei Power zdecydowanie ożywia e-Partnera czyniąc z niego całkiem sprawny pojazd do wyprzedzania. Tryby zmieniasz przyciskiem Drive Mode na wypustce na kokpicie. Obok przycisku jest dźwigienka „biegów”, pozycja B daje zwiększone hamowanie silnikiem i zarazem doładowywanie baterii.
Deska rozdzielcza to i-Cockpit, w którym „zegary” widzisz nad kierownicą, spłaszczoną na górze i na dole. Muszę pochwalić wyraźną i przejrzystą grafikę zestawu wskaźników dotyczącą zarówno przepływu energii w trakcie jazdy jak i postępów ładowania. Masz informacje o: procentach napełnienia baterii, przewidywanym zakończeniu ładowania do 100 proc., zasięgu, szybkości ładowania (ile km zasięgu przybywa przez godzinę). Zamiast obrotomierza, zbędnego w elektryku, jest wskaźnik pracy układu napędowego, z bardzo czytelnymi polami Power, Eco i Charge.
Gniazdka typu 2 do prądu zmiennego i CCS do prądu stałego znajdują się nad lewym, tylnym kołem, więc do ładowarki podjeżdża się tyłem. Lewe, przesuwane drzwi (opcja) są zablokowane w trakcie ładowania, nie sposób ich otworzyć. Przeglądy Peugeot proponuje co 25 tys,. km, albo co 2 lata, z tym że pierwszy powinien być wykonany po 12.500 km. Gwarancja na auto i na powłokę lakierniczą trwa 2 lata, antyperforacyjna 5 lat. Wyjątkiem jest silnik elektryczny i inne związane z nim elementy – 5 lat lub (tylko) 50 tys. km. Bateria trakcyjna – 8 lat albo 100 tys. km. Wszystkie ASO Peugeota w Polsce obsługują e-Partnera.
Peugeot e-Partner Standard 800 kg Asphalt, czterodrzwiowy (w opcji pięciomiejscowy), dwumiejscowy furgon (w opcji trzymiejscowy), długość 4403 mm, szerokość 1848 mm, wysokość 1825 mm, ładownia 3,3 m sześc., napęd na przód, silnik elektryczny, 136 KM, maksymalnie 130 km/h, od 0 do 100 km/h 11,2 s, średnie zużycie energii 18,0 kWh/100 km, cena 134.007 zł netto (auto pięciodrzwiowe 135.007 zł netto).
Tekst i fot. Jacek Dobkowski