Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Peugeot e-Partner, ciekawe, krótki zasięg

Postępująca elektryfikacja transportu drogowego obejmuje również małe samochody dostawcze, czego przykładem Peugeot e-Partner.

Zacznijmy od pełnej nazwy, bo już w niej kryje się jeden z mankamentów elektryków, w zasadzie wszystkich elektryków, mianowicie mała ładowność. Peugeot e-Partner Standard 800 kg Asphalt, tymczasem spalinowe Standardy, czyli krótsze Partnery, mają w nazwie 1000 kg, czyli 200 kg ładowności więcej. Analogiczna sytuacja jest z dłuższą odmianą Long – elektryk 750 kg, spalinowy 950 kg. Oczywiście dokładna ładowność w papierach auta będzie troszkę różniła się od podanych tutaj wartości, ale chodzi o tendencję, elektryk weźmie na pokład mniej kilogramów. A zasięg, kolejna pięta Achillesowa aut na baterię? Należy fabryczne obietnice o średnim zasięgu pomnożyć przez 2/3 i wtedy otrzymamy realną liczbę kilometrów w realnym ruchu drogowym. Dotyczy to każdego elektryka, jeździłem już kilkunastoma, więc piszę z praktyki. Tak więc 275 km razy 2/3 i mamy 180 km z ogonkiem, przy jeździe zgodnej z przepisami, w trybie Eco. I tego się trzymajmy, jeśli nie chcemy stanąć z rozładowanym akumulatorem kilka kilometrów przed punktem ładowania. Litowo-jonowa bateria legitymuje się pojemnością brutto 50 kWh. Wspomniany tryb Eco wyczuwalnie „zamula” auto, za pierwszym razem wręcz pomyślałem, że nie można przekroczyć 80 km/h. Można, trzeba tylko bardziej stanowczo obchodzić się z pedałem gazu. Domyślnym jest tryb Normalne, z kolei Power zdecydowanie ożywia e-Partnera czyniąc z niego całkiem sprawny pojazd do wyprzedzania. Tryby zmieniasz przyciskiem Drive Mode na wypustce na kokpicie. Obok przycisku jest dźwigienka „biegów”, pozycja B daje zwiększone hamowanie silnikiem i zarazem doładowywanie baterii.    

1 Kopiowanie     2 Kopiowanie     3 Kopiowanie     4 Kopiowanie

Deska rozdzielcza to i-Cockpit, w którym „zegary” widzisz nad kierownicą, spłaszczoną na górze i na dole. Muszę pochwalić wyraźną i przejrzystą grafikę zestawu wskaźników dotyczącą zarówno przepływu energii w trakcie jazdy jak i postępów ładowania. Masz informacje o: procentach napełnienia baterii, przewidywanym zakończeniu ładowania do 100 proc., zasięgu, szybkości ładowania (ile km zasięgu przybywa przez godzinę). Zamiast obrotomierza, zbędnego w elektryku, jest wskaźnik pracy układu napędowego, z bardzo czytelnymi polami Power, Eco i Charge.

Gniazdka typu 2 do prądu zmiennego i CCS do prądu stałego znajdują się nad lewym, tylnym kołem, więc do ładowarki podjeżdża się tyłem. Lewe, przesuwane drzwi (opcja) są zablokowane w trakcie ładowania, nie sposób ich otworzyć. Przeglądy Peugeot proponuje co 25 tys,. km, albo co 2 lata, z tym że pierwszy powinien być wykonany po 12.500 km. Gwarancja na auto i na powłokę lakierniczą trwa 2 lata, antyperforacyjna 5 lat. Wyjątkiem jest silnik elektryczny i inne związane z nim elementy – 5 lat lub (tylko) 50 tys. km. Bateria trakcyjna – 8 lat albo 100 tys. km. Wszystkie ASO Peugeota w Polsce obsługują e-Partnera.

5 Kopiowanie     6 Kopiowanie     7 Kopiowanie     8 Kopiowanie

Peugeot e-Partner Standard 800 kg Asphalt, czterodrzwiowy (w opcji pięciomiejscowy), dwumiejscowy furgon (w opcji trzymiejscowy), długość 4403 mm, szerokość 1848 mm, wysokość 1825 mm, ładownia 3,3 m sześc., napęd na przód, silnik elektryczny, 136 KM, maksymalnie 130 km/h, od 0 do 100 km/h 11,2 s, średnie zużycie energii 18,0 kWh/100 km, cena 134.007 zł netto (auto pięciodrzwiowe 135.007 zł netto).

 

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE