Renault Master, z układem 4x4
Poza tym co w standardowym cenniku, Master jest oferowany z różnymi zabudowami, również na bazie furgonu 4x4.
Brygadowa zabudowa przygotowana w furgonie przez Carpol z Natolina pod Warszawą jest przeznaczona dla sześciu osób, w układzie 3 + 3. Seryjne elementy zabudowy to przede wszystkim trzy dodatkowe fotele w drugim rzędzie, demontowalne jako cały zestaw. Trzeba podkreślić wygodę foteli, które mają długie siedziska i wysokie oparcia oraz fakt, że umieszczono je w pewnej odległości od siebie. Część pasażerska z tyłu ma przeszklenie z przesuwanymi szybami z obu stron, choć to przesuwanie mogłoby przebiegać nieco łatwiej. Plastikowe wykończenie bocznych ścian przedziału pasażerskiego ma schowki po bokach, również w przesuwanych drzwiach oraz nad tymi drzwiami. Podłoga jest płaska i gładka. Za drugim rzędem znajduje się przestawialna, plastikowa przegroda, na górze wykonana z półprzezroczystego materiału PETG, w dole z ABS-u, tapicerowanego od strony kabiny – w tym miejscu jest wręcz przyjemna w dotyku. Oświetlenie nad drugim rzędem zapewnia LED-owa listwa na suficie, zapalana i gaszona przyciskiem z prawej strony.
Testowy egzemplarz miał parę opcji przygotowanych przez Carpol takich jak wyłożenie ścian i boków ładowni aż pod sufit; nieduże i eleganckie, plastikowe osłony na nadkola; cztery, uniwersalne listwy do mocowania ładunku na bocznych ścianach (po dwie po bokach); elementy mocowania ładunku: dwa drążki rozporowe, cztery przesuwane uchwyty do szyn, dwa pasy ładunkowe z adapterem do szyn.
Furgon 4x4 występuje w kilku wersjach. Testowy wóz L3H2, długi, podwyższony wcale nie był największy, skoro są jeszcze L4H2, maxi długie, podwyższone oraz L4H3, maxi długie, wysokie. Odmiana L3H2 może mieć tylne koła pojedyncze (takie były w „naszym” aucie), albo bliźniaki. Wariant 4x4 też można uznać za przeróbkę, tyle że fabryczną. Napęd obu osi pochodzi od niemieckiej firmy Oberaigner. Jego wykorzystanie jest ograniczone do terenu, to tył z dołączanym na sztywno przodem. Wrzucenie 4x4, na postoju bądź w trakcie jazdy poniżej 25 km/h, powoduje zapalenie się różnych kontrolek, przede wszystkim sygnalizujących dezaktywację ESC (ESP). Jeżeli przekroczysz 50 km/h, w kabinie rozlegnie się głośny, przerywany brzęczyk wzywający do zwolnienia albo do odłączenia przedniej osi. Jednak ESC powróci dopiero, gdy odłączysz przód i zwolnisz do 15 km/h. Sterujesz napędem poprzez dotykowy panel na desce rozdzielczej, na prawo od dźwigni biegów. Układ nadaje się tylko na trudne warunki, ale świetnym rozwiązaniem jest możliwość załączenia reduktora (Low) również z samym napędem tyłu.
4x4 wymaga dodatkowych czynności, wymiany oleju w obu mostach, pierwszej przy 40 tys. km, następnych co 80 tys. km. Zwykłe przeglądy są co 40 tys. km lub co 2 lata. Gwarancja trwa 2 lata, również na zabudowę, na lakier 3, antykorozyjna 6 lat.
Renault Master Furgon L3H2 2.3 dCi 165 Pack Clim, czterodrzwiowy, trzymiejscowy furgon (sześciomiejscowy po zabudowie, 3 + 3), długość 6198 mm, szerokość 2070 mm, wysokość 2614 mm, napęd 4x4 (stały na tył, dołączany na sztywno na przód, reduktor również w trybie 4x2) czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, dwie turbosprężarki, 2299 ccm, 165 KM przy 3500 obr./min, prędkość maksymalna 160 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 8,1 l/100 km (NEDC), cena 177.350 zł netto, z zabudową od 189.000 zł netto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski