Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Mercedes EQV, przeróbka klasy V

Model EQV powstał w wyniku fabrycznej przeróbki klasy V na elektrowóz.

Maksymalną prędkość Mercedes ograniczył do 160 km/h. Tak samo jak w Mercedesie eVito Tourer, testowanym wcześniej na naszej stronie, bateria dysponuje użyteczną pojemnością 90 kWh, natomiast silnik mocą 204 koni. Przy realnej konsumpcji 34-40 kWh/100 km, dane te odczytałem z komputera pokładowego, zasięg waha się między 225 km a 265 km. Lepiej brać pod uwagę takie dystanse, niż podawany przez producenta auta średni zasięg 339 km, zwłaszcza w kraju o tak skromnej ilości punktów ładowania jak Polska. Dostałem kartę Mercedes me Charge, która ponoć jest akceptowana w wielu sieciach ładowania, ale akurat na Orlenie nie zadziałała. Oprócz skromnego bardzo zasięgu wadą jest długi czas „tankowania”. Owszem, Mercedes podaje 45 min, ale od 10 do 80 proc., a nie do 100 proc. (ładowanie pod koniec zawsze przebiega powoli) i prądem stałym 110 kW. Tyle teoria, w praktyce bywa mniej różowo. Ładowałem przez pół godziny, od 70 do 100 proc., prądem stałym 40 kW. Dwa seryjne gniazdka, do prądu zmiennego i stałego, umieszczono w przednim zderzaku, z lewej. Nie trzeba wysoko podnosić kabla od ładowarki, ale czasem żeby go prawidłowo wetknąć, lepiej kucnąć. Kolejna sprawa – dotyczy właściwie każdego elektryka – to obniżona ładowność. Testowy, osobowy egzemplarz, z homologacją M1, miał masę 2.947 kg i DMC 3.500 kg. Łatwo obliczyć, że ładowność to tylko 553 kg, a mamy do czynienia z wozem sześcioosobowym, 2 + 2 + 2. I tak jak w klasie V kąt otwarcia przednich drzwi nie zachwyca.

1 Kopiowanie     2 Kopiowanie     3 Kopiowanie      4 Kopiowanie            

Przełącznik Dynamic na wysuniętym fragmencie środkowej konsoli służy do wyboru pięciu trybów jazdy: Sport, Comfort, Eco, Maximum Range, Winda. Ten ostatni to unoszenie nadwozia o 27 mm dzięki Airmatic, opcjonalnemu, pneumatycznemu zawieszeniu obu osi z miechami zamiast sprężyn śrubowych. Wysoki prześwit jest utrzymywany do ok. 30 km/h. Cztery pozostałe tryby odczuwalnie różnią się, największa różnica w dynamice silnika jest między Sport a Maximum Range (określanym jako Eco+ w instrukcji obsługi samochodu). Poza tym dwiema, małymi łopatkami, obracającymi się razem z kierownicą wybierasz intensywność rekuperacji. Lewą łopatką, z minusem, zwiększasz rekuperacją; prawą, z plusem, zmniejszasz. Masz pięć zakresów: D--, D-, D, D+ oraz D Auto, w którym EQV korzysta z radaru i sam np. zwalnia za poprzedzającym pojazdem.

5 Kopiowanie     6 Kopiowanie     7 Kopiowanie      8 Kopiowanie           

W cenie EQV został zawarty zintegrowany pakiet serwisowy, czyli darmowe przeglądy przez 4 lata. Gwarancja jest typowa dla Mercedesa, trwa 2 lata, bez limitu kilometrów, na brak korozji nadwozia 12 lat. Gwarancja związana z akumulatorem trakcyjnym to 8 lat lub 160 tys. km. Przeglądy są co 12 miesięcy lub 40 tys. km. Jeszcze nie wszystkie ASO Mercedesa obsługują EQV, kwestia kwalifikacji pracowników.  

Mercedes-Benz EQV 300 eDrive Avantgarde długi, pięciodrzwiowy, sześciomiejscowy (2 + 2 + 2) van, w opcji do ośmiu miejsc (2 + 3 + 3), długość 5140 mm, szerokość 1928 mm, wysokość 1949 mm, bagażnik 1030/4630 l, napęd na przód, silnik elektryczny 204 KM, maksymalnie 160 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie zużycie energii 29,4 kWh/100 km, cena 375.644 zł brutto, czyli 305.402 zł netto.

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE