Fiat Ducato,duży automat

Automat tyle kosztuje, ile ma biegów, 9.000 zł netto. 5.190 zł netto płacisz za tę skrzynię, a 3.810 zł netto za manualną klimatyzację, standardową w wersji z automatem. Muszę pochwalić automat za równą, wręcz niezauważalną pracę. Podczas miejskiej jazdy często wrzuca VI, albo i VII, dążąc do oszczędzania paliwa. Jego dźwignia jest mała, wystaje z kokpitu blisko prawej dłoni kierowcy. Pozytywnym zaskoczeniem okazał się kierunek manualnej zmiany za pomocą tej dźwigni, czyli redukcja do przodu. Brawo! Na trybie ręcznym skrzynia sama dobiera przełożenia do góry i do dołu, jeśli szofer się zagapi. Poza tym nie dopuszcza do ręcznego wrzucenia biegu, na którym obroty byłyby zbyt wysokie, względnie zbyt niskie. Wszystko więc dzieje się jak powinno, nie mam zastrzeżeń. Tuż przy dźwigni, na tym samym panelu, znajduje się przełącznik trybów jazdy, Drive Mode. Tryby są trzy: Normal, Power, Eco i wyraźnie zmieniają chęć silnika do nabierania obrotów. Fiat wylicza spalanie w cyklu mieszanym na 7,3 l/100 km, realnie trzeba oczekiwać wyników pomiędzy 8,5 l a 10 l, co jest jak najbardziej do zaakceptowania, wszak czterocylindrowy turbodiesel rozwija (prawie) 180 koni. Przekłada się to na dobre przyspieszenia w ruchu drogowym. Fiat nie zdradza, ile sekund zajmuje sprint do 100 km/h. Podaje za to, że pojazd z automatem ma wyższy, maksymalny moment obrotowy, 450 Nm zamiast 400 Nm z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Zakres (szeroki) obrotów momentu nie zmienia się z powodu przekładni, w obu przypadkach 1.500-3.000. I to się czuje.

1 Kopiowanie   2 Kopiowanie   3 Kopiowanie   4 Kopiowanie

Warto podkreślić wysoką ładowność wynoszącą 1.485 kg, prawie półtorej tony przy DMC 3,5 t i objętości 11,5 m sześc. Furgon L2H2 ma wewnętrzną wysokość aż 1.932 mm, nawet mężczyzna słusznego wzrostu nie musi się schylać. Ułatwieniem jest również sposób obsługi tylnych, dwuskrzydłowych drzwi. W testowym egzemplarzu były opcjonalne, otwierane o 260 stopni (Fiat pisze 260 lub 270 stopni), za dopłatą 990 zł netto. Nie musisz nic robić, żeby przejść z 90 do 180, ze 180 do 260 i z powrotem. Nie szukasz żadnych dźwigni czy przycisków, po prostu pokonujesz wyczuwalny opór zawiasów. A ułatwieniem podczas manewrów jest kamera cofania i czujniki cofania. Te dwa elementy zamawiane razem jako pakiet parkowania kosztują 2.110 zł netto. Warto.

Gwarancja biegnie 24 miesiące, na wady lakiernicze 36 miesięcy, na perforację blach nadwozia 8 lat. Fiat proponuje płatne przedłużenie gwarancji, w różnych wariantach, o rok, dwa lub trzy, nawet do 200 tys. km. Najdroższa pozycja – dodatkowe trzy lata i łącznie 200 tys. km – oznacza wydatek 8.041 zł netto. Z przeglądami sprawa przedstawia się tak, że przypadają co 48 tys. km, względnie co 2 lata.

5 Kopiowanie   6 Kopiowanie   7 Kopiowanie   8 Kopiowanie

Fiat Ducato Furgon Maxi L2H2 2.3 MJ II (180 KM), czterodrzwiowy, w opcji pięciodrzwiowy, dwumiejscowy (w opcji trzymiejscowy) furgon, długość 5998 mm, szerokość 2050 mm, wysokość 2524 mm, ładownia 11,5 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2287 ccm, 177 KM, maksymalnie 161 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, spalanie w cyklu mieszanym 7,3 l/100 km, cena 98.000 zł netto (120.540 zł brutto), z automatem 107.000 zł netto (131.610 zł brutto).

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE