Mercedes Vito, Tourer na trasy
Vito Tourer to wersja osobowa, lepiej wykończona od Vito Mixto i słabiej niż klasa V.
Z tylnym napędem jest zwrotny, wręcz zwinny, nie meczy w długiej trasie. Mercedes, również w dostawczej gamie, stosuje downsizing, to znaczy silniki o mniejszej pojemności skokowej. I tak Vito 116 CDI do niedawna było napędzane turbodieslem 2143 ccm, teraz 1950 ccm, co w obecnych, komputerowych czasach zaokrągla się w górę, do 2.0. Moc pozostała taka sama, 163 konie. Posłużę się drugim przykładem – 114 CDI, było 2143 ccm, jest 1749 ccm. Dziwna jest tylko sprawa „CDI”, skrótu oznaczającego turbodiesla z bezpośrednim wtryskiem common rail, Common-Rail Direct Injection. Na polskiej stronie Mercedesa literki CDI zostały zlikwidowane w danych technicznych, podczas gdy są w innych miejscach i przede wszystkim na aucie, na klapie. Ale już zostawmy te obrachunki, w praktyce 116 CDI podoba się z powodu dobrego wyciszenia i dobrego ciągu na średnich obrotach. Żeby jeszcze maska unosiła się choć na jednym siłowniku. W samochodzie prezentującym się całkiem elegancko Mercedes pozostał wierny metalowemu prętowi. Pozytywne wrażenie pozostawia po sobie skrzynia, klasyczny automat o dziewięciu biegach, poprzedni miał dwa mniej. 9G-Tronic przełącza płynnie, czasami można odnieść wrażenie, że go nie ma, a to jest duża pochwała dla automatu.
W dowodzie rejestracyjnym, w rubryce S.1 jest podana liczba miejsc siedzących 8, tymczasem testowy egzemplarz był 7-osobowy. Po prostu brakowało w nim pojedynczego, fotela w trzecim rzędzie, z prawej strony. Tak więc zamiast seryjnego układu 2 + 3 + 3, realnie miałem 2 + 3 + 2. Nic to, najważniejsze, że przestrzeni w obu tylnych rzędach jest pod dostatkiem. Na wszystkich miejscach jest regulacja pochylenia oparcia. Tak jak przed zmianami w gamie silników, oba rzędy za kierowcą dają się przesuwać wzdłuż, a drugi rząd w aucie przestawiać tyłem do przodu. Można też oba tylne rzędy wyjąć – w całości, albo częściami, bo w obu mamy dwumiejscową kanapę i pojedynczy fotel po prawej.
Gwarancja, bez limitu kilometrów, trwa 2 lata, licząc od wydania pojazdu lub pierwszej rejestracji (obowiązuje wcześniejsza data). Gwarancja na „brak korozji” jest aż 12-letnia, bez ograniczenia przebiegu, jeśli wszystkie zalecane czynności obsługowe zostały wykonane w autoryzowanym serwisie. Maksymalne przekroczenie terminu przeglądów technicznych może tutaj wynosić 3 miesiące lub 10 proc. okresu wynikającego z przebiegu. Przebieg między przeglądami wynosi 40 tys. km, ale seryjny wskaźnik serwisowy ASSYST Plus może go skrócić w przypadku eksploatacji w utrudnionych warunkach lub ze zwiększonym obciążeniem.
Mercedes-Benz Vito Tourer 116 CDI Select długi, czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy) van, ośmiomiejscowy 2 + 3 + 3 (testowy egzemplarz siedmiomiejscowy 2 + 3 + 2), długość 5140 mm, szerokość 1928 mm, wysokość 1962 mm, bagażnik maks. 4630 l, napęd na tylne koła, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1950 ccm, 163 KM, maksymalnie 195 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, spalanie w cyklu mieszanym WLTP 7,4 l/100 km, cena 167.573 zł netto, 206.115 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski