Dostawcze Renault na wodór
Grupa Renault wprowadza ogniwa paliwowe do aut dostawczych w Europie, w Kangoo Z.E. Hydrogen oraz w Masterze Z.E. Hydrogen.
Są to samochody elektryczne, z napędem wodorowym, wykorzystujące ogniwa paliwowe. Ogniwa łączą wodór z pokładowych zbiorników z tlenem pobieranym z powietrza, aby wytworzyć energię elektryczną poruszającą silnik. Technologia ogniw wodorowych została opracowana razem w firmą Symbio, filią grupy Michelin i testowana przez pięć lat. Niepodważalną zaletę stanowi krótki czas tankowania, określany na 5-10 minut oraz zasięg szacowany przez Renault w przypadku obu modeli na ponad 350 km. Objętość przestrzeni ładunkowej elektryczno-wodorowego Kangoo wynosi 3,9 m sześc., Mastera 10,8 i 20 m sześc. Master będzie dostępny także jako podwozie. Renault chwali się, że masa pojazdów wzrosła jedynie o 110 kg i 200 kg. Dla porządku dodajmy, że w Polsce nie ma żadnej stacji tankowania wodoru.
Tekst: Jacek Dobkowski