Peugeot Rifter, Partner osobowy
Rifter – tak nazywa się osobowa wersja obecnego Peugeota Partnera. Standardowo jest pięciomiejscowa, opcjonalnie siedmiomiejscowa. Citroen Berlingo i Peugeot Partner stanowią techniczne rodzeństwo.
Koncern PSA udostępnia tę konstrukcję także Oplowi (Combo) oraz Toyocie (Proace City). Ale tylko Peugeot wymyślił odrębną nazwę na odmianę osobową, zamiast „Partnera” mamy więc równie dźwięcznego „Riftera”. Seryjnie wóz jest pięciomiejscowy, testowany egzemplarz w bogatej wersji Allure miał dwie opcje. Trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie (obecnie nie ma ich w cenniku dla Allure) oraz dwa fotele w trzecim rzędzie, był więc siedmiomiejscowy w układzie 2 + 3 + 2. Szczególnie interesowałem się, jak wypada trzeci rząd, w wielu autach najzwyczajniej na świecie ciasny, sprawiający wrażenie dostawionego na siłę. W Rifterze, owszem, nie można wsunąć stóp pod poprzedzające fotele, a uda pasażerów nieco wiszą w powietrzu, ale na tym kończy się lista poważniejszych niedogodności. Miejsca nad głową aż nadto, tułów dobrze przylega do wysokich oparć, a fotele można regulować wzdłuż! Ładowność 747 kg pozwala na podróżowanie siedmiu ludzi nawet z ciężkim bagażem. A gdy potrzebujesz więcej przestrzeni na pakunki, składasz oparcie na siedzisko, stawiasz fotel bądź oba fotele do pozycji portfelowej za drugim rzędem, albo w ogóle wyjmujesz je z Peugeota. Wprawdzie osoby w trzecim rzędzie nie mają górnych uchwytów, ani nie sięgają tam kurtynowe poduszki, ale mogą korzystać z dwóch wgłębień na napoje oraz z otwartego schowka na drobiazgi i gniazdka 12V na prawej burcie (na lewej jest trójkąt ostrzegawczy). Stosunkowo łatwo przebiega wsiadanie i wysiadanie, w testowym Rifterze trzeba położyć skrajny fotel z drugiego rzędu.
Rifter z automatyczną, 8-biegową skrzynią EAT8 (Efficient Automatic Transmission) tworzy osobną linijkę w cenniku. Trzeba do takiej przekładni dołożyć 8.500 zł, niezależnie od długości karoserii (krótsza Standard, dłuższa, testowana Long), czy poziomu wyposażenia. Sporo, jednak automat, sterowany pokrętłem na środkowym tunelu, czyni jazdę łatwiejszą i co istotne pracuje miękko, bez szarpania. Jest też możliwość ręcznej zmiany, za pomocą stałych łopatek za kierownicą, lewa to redukcja, prawa bieg wyższy. Spalanie zmieści się w 6,5 l/100 km, o ile nie wyskoczysz na autostradę, wtedy rośnie o dwa litry.
Peugeot określa częstotliwość przeglądów co 30 tys,. km, albo co rok. Wymiana oleju w silniku powinna następować wg wskazań komputera w samochodzie. Gwarancja na całe auto i na powłokę lakierniczą trwa 2 lata bez limitu kilometrów, antyperforacyjna 12 lat.
Rysopis. Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi 130 Allure EAT8, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy (w opcji siedmiomiejscowy) kombivan, długość 4753 mm, szerokość 1848 mm, wysokość 1882 mm, bagażnik 1050/4000 l, przy 7 osobach 209/322 l (wszytko pomiar za pomocą wody), napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1499 ccm, 130 KM przy 3750 obr./min, maksymalnie 180 km/h (siedmiomiejscowy 179 km/h), od 0 do 100 km/h 12,2 s (siedmiomiejscowy 12,8 s), spalanie w cyklu mieszanym 5,6-6,3 l/100 km, cena 111.700 zł brutto.
Tekst i fot. Jacek Dobkowski