Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Bridgestone-Nowy numer 002

Bridgestone wprowadza na polski rynek nową rodzinę długodystansowego, ciężarowego ogumienia Ecopia H002 na wszystkie osie zestawu.

 

Propozycją dla małych i średnich flot jest aplikacja Fleet Pulse na urządzenia mobilne. Bridgestone Ecopia H002 to następca doskonale znanej przewoźnikom rodziny 001. Produkcja starej gamy będzie stopniowo wygaszana wraz z pojawieniem się odpowiednich rozmiarów w nowej. Opony  002 są wytwarzane w Polsce, konkretnie w Stargardzie w woj. zachodniopomorskim. Tam, przy ul. Most Kamienny 7 (dosłowne tłumaczenie angielskiej nazwy „Bridgestone”) mieści się nowoczesna fabryka ogumienia do pojazdów ciężarowych i autobusów.

         Opona na oś kierowaną nazywa się Ecopia H-Steer 002, na oś napędową H-Drive 002, na oś naczepową H-Trailer 002. Efektywność paliwowa, czyli opory toczenia zasługują na literki A i B, z tym że rozmiary dostępne w bieżącym roku (patrz ramka) dają możliwość „obucia” całego zestawu w ogumienie z literką A. Wszystko to co zadebiutuje w przyszłym roku ma opór toczenia B. Przyczepność na mokrej nawierzchni jest symbolizowana literkami B, C i D, ale najwięcej jest B.

         Nowa gama została przetestowana wraz z flotami z ośmiu europejskich krajów (Finlandia, Wielka Brytania, Polska, Niemcy, Belgia, Węgry, Hiszpania, Portugalia). Uczestniczyło w tym 11 flot, 137 pojazdów, kilometry łącznie pokonane przez opony to dokładnie 14.687.640.  Z naszego kraju brała udział firma Sachs Trans International z Radlina koło Wodzisławia Śląskiego w woj. śląskim. Nie było możliwości porozmawiania z jej przedstawicielami, gdyż spotkanie z przewoźnikami zorganizowano dzień wcześniej niż konferencję prasową. Przedstawiciele Bridgestone’a zapewniali, że kierowcy Sachs Trans odczuli przede wszystkim bardzo dobrą przyczepność opon 002.

         Z innych sprawdzianów warto wspomnieć o badaniu niemieckiego stowarzyszenia TUV Sud, na zlecenie Bridgestone’a. Próby polegały na przyśpieszeniu ciągnika siodłowego ze startu zatrzymanego na mokrej nawierzchni. Pierwsze zadanie to przejechanie 60 m przy nachyleniu drogi o 0 st. do 7 st., natomiast drugie to 15 m przy nachyleniu od 7 st. Jak można się domyślać, Bridgestone Ecopia H-Drive 002 okazały się lepsze od czterech konkurentów premium.  Do takiej przyczepności przyczynia się przede wszystkim mieszanka z większa zawartością krzemionki. Opony będzie można fabrycznie bieżnikować, jako Bandag Fueltech H-Drive 002 i Bandag Fueltech H-Trailer 002, Bridgestone już jest do tego przygotowany.

 

Wykresy wystrzeliły

         Rynkowe dane za trzy kwartały wyglądają więcej niż obiecująco, przedstawił je Krzysztof Michalik, manager sprzedaży opon ciężarowych, autobusowych, bieżnikowanych. W Polsce sprzedaż wyniosła 611.528 sztuk, podczas gdy w analogicznym okresie przed rokiem 502.309. Oznacza to bardzo solidny wzrost o prawie 22 proc. Jednak gdy przyjrzymy się jego strukturze, okaże się, że najbardziej poszedł w górę segment budżetowy, o 57 proc. Sprawa oczywista – efekt wprowadzonych w tym roku ceł na opony chińskie.

         Rynek Unii Europejskiej, ponad 7,8 mln sztuk od stycznia do września,  tak szybko się nie rozwijał, ale 6 proc. na plusie też jest dobrym rezultatem. I w tym przypadku we wzroście przodowały opony tańsze, 40 proc. do góry.      

 

Czas Vecto

         Podczas konferencji w Stargardzie menedżerowie Bridgestone’a  wspomnieli, że już w styczniu 2019 wchodzi obowiązek deklarowania emisji dwutlenku węgla przez nowe pojazdy, obliczanej przy użyciu programu Vecto.  W tym programie opony są traktowane jako  element pojazdu mający wpływ na emisję. Tak wiec producenci opon muszą deklarować współczynnik oporu toczenia swoich produktów. Ba,  w 2025 r. mają zostać wprowadzone surowsze limity CO2.  

 

Na urządzenie mobilne

Małym i średnim flotom Bridgestone oferuje aplikację Fleet Pulse na urządzenia mobilne, bezpłatną do połowy 2019. Zaprezentował ją jeden z managerów, Patryk Jasik. Aplikacja zawiera listę kontrolną podstawowych elementów pojazdu. Po dokupieniu czujników wkręcanych w wentyl kontrola rozszerza się o pomiar ciśnienia i temperatury w ogumieniu.  Koszt czujników ok. 270 euro netto dla ciągnika siodłowego z sześcioma kołami.  

 

Kiedy i jakie?

Najwcześniej, we wrześniu trafiły na rynek: 315/70 R 22.5 na oś kierowaną i napędową, a także naczepowe 385/55 R22.5 i 385/65 R 22.5. W październiku 315/80 R22.5 na oś kierowaną i napędową. W listopadzie pojawi się 385/55 na oś kierowaną.   

Na przyszły rok zaplanowano tak: marzec – 445/45 R19.5 na oś naczepową, kwiecień – 295/80 R.22.5 na oś kierowaną i napędową oraz 315/60 R22.5 na oś kierowaną i napędową, wrzesień – 295/60 R22.5 na oś napędową.

W roku 2020 przybędą 355/50 R22.5 na oś kierowaną i naczepową. Obecnie znajdują się „w trakcie rozwoju”.

T&M nr 10/2018

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE