Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Witamy w Hanowerze, czyli IAA 2018

Targi IAA poświęcone pojazdom użytkowym odbywają się w Hanowerze co dwa lata.

 

Jest to miejsce spotkań szeroko rozumianej branży, czyli producentów pojazdów użytkowych, autobusów, naczep, a także firm oferujących różnego rodzaju usługi, komponenty i akcesoria.

Tegoroczne hasło 67. edycji targów „Napędzamy jutro” (Driving Tomorrow) pokazuje kierunek, w jakim zmierza branża. Slogan ten wybrano nie przypadkowo. Zapewne nikt z odwiedzających tegoroczne IAA nie zaprzeczy, że cyfryzacja, łączność, elektryfikacja i usprawnienia w zakresie logistyki miejskiej stanowią przyszłość transportu. Wokół tych tematów koncentrowała się zdecydowana większość targowych ekspozycji.

 

Ważne megatrendy

Każdy kto odwiedził w tym roku Hanower zauważył, że sektor pojazdów użytkowych coraz mocniej zmierza w stronę cyfrowej transformacji. Produkty i usługi cyfrowe widoczne były praktycznie na wszystkich stoiskach wystawców, zaczynając od producentów ciężarówek i autobusów, przez producentów naczep, kończąc na dużych, średnich i mniejszych dostawcach systemów informatycznych i telematycznych.

Inny mocno widoczny na targach trend to elektryfikacja. Pojazdy elektryczne zaczynają być coraz bardziej widoczne na naszych drogach i targi IAA pokazały, że elektryfikacja w samochodach użytkowych zmierza w stronę seryjnej produkcji, a gama zastosowań napędów elektrycznych powiększa się. Dotyczy to wszystkich aplikacji, również e-vanów i e-autobusów, a także samochodów ciężarowych przeznaczonych do miejskiej dystrybucji. Interesującymi rozwiązaniami były e-rowery przeznaczone do transportu cięższych ładunków, realizujących przewozy w ramach tzw. ostatniej mili. Swoje elektryczne propozycje część producentów pokazała w praktyce – samochody elektryczne różnych marek jeździły po terenach targowych w ramach zorganizowanych jazd testowych.

Zarówno mobilność elektryczna, jak i cyfryzacja usprawniają dostawy w ruchu miejskim –logistyka miejska to kolejny ważny megatrend.  Jest to niezwykle ważne dla branży w czasach dynamicznego rozwoju handlu internetowego. Rynek potrzebuje dobrych rozwiązań  w zakresie transportu towarów i produktów dostarczanych w ramach tzw. ostatniej mili do odbiorcy końcowego.  Przemysł pojazdów użytkowych i jego partnerzy definiują na nowo transport w miastach, który przyniesie korzyści zarówno klientom branży transportowej, jak i konsumentom.

 

Wieści ze świata

Niezmiennie od lat halę 14 i 15 w Hanowerze zajmował Daimler AG, prezentując szeroką gamę swoich produktów. Zaprezentowany po raz pierwszy publicznie najnowszy Mercedes-Benz Actros w wielu różnych dostępnych wersjach przyciągał tłumy zwiedzających. Odwiedzający mogli zobaczyć m.in. Actrosa 1863 LS Edition 1 (specjalna, limitowana edycja z silnikiem OM 473 o mocy 460 kW/625 KM, rozstawem osi 3700 mm, kabiną typu L GigaSpace, interaktywnym kokpitem multimedialnym, systemem automatycznego utrzymywania odległości, asystentem martwego pola i Active Brake Assist 5). Były także inne modele tej marki, wśród nich np. elektryczny eActros, czy zasilany gazem ziemnym Actros NGT.

Mercedes-Benz pokazał też – autonomiczny i elektryczny – Mercedes-Benz Vision URBANETIC. To propozycja samochodu dostawczego przyszłości. W części autobusowej stoiska można było obejrzeć hybrydową wersję Citaro, która została nagrodzona tytułem International Bus of the Year 2019.

Całą halę w tym roku zajmowała ekspozycja Grupy TRATON, powstałej z przekształcenia globalnej Grupy Volkswagen Truck & Bus. Obecnie Grupę TRATON tworzą tacy producenci i marki jak Volkswagen Samochody Użytkowe, MAN Truck & Bus, Scania, Volkswagen Caminhões e Ônibus (Brazylia), RIO. Grupa ma też podpisane umowy partnerskie z takimi producentami jak Navistar (USA), Hino Motors (Japonia), Sinotruk (Chiny) oraz z holdingiem Solera.

Dzięki takiemu zapleczu TRATON rozwija jazdę autonomiczną, czyste napędy, łączność oraz przyszłe modele biznesowe. Scania i MAN pracują nad rozwojem jazdy w konwoju (platooning), a pierwsze autonomiczne ciężarówki Scanii testowane są już w kopalniach i portach.

 

Wśród wielu prezentowanych pojazdów warto zwrócić uwagę na ten, który został nagrodzony wyróżnieniem Truck Innovation Award 2019. Nagrodę tę przyznaje się firmom, które wyróżniają się produktami odzwierciedlającymi zmiany technologiczne w branży pojazdów użytkowych. W tym roku nagrodzono model MAN TGM 18.340, który był pojazdem testowym w ramach projektu badawczego aFAS prowadzonego przez firmę MAN i innych partnerów technologicznych. Pojazd ten wyposażony został w kamery i radary do badania otoczenia, a także różne systemy wspomagające, by mógł poruszać się jako samochód autonomiczny. Dodajmy, że projekt badawczy aFAS rozpoczął się  w 2014 r., a w czerwcu br. został pomyślnie zakończony. Zebrane przez MAN doświadczenia zostaną wykorzystane w czasie przyszłych prac związanych z zagadnieniem automatycznej i autonomicznej jazdy.

Pozostając w klimacie nagród, dużym zaskoczeniem dla niektórych zwiedzających było przyznanie nagrody International Truck of the Year 2019 ciągnikowi F-Max wyprodukowanemu przez Ford Trucks i turecki Otosan Jury przyznające nagrodę doceniło wydajność i zaawansowane cechy układu napędowego F-Max, w tym  Eco-Roll, adaptacyjny tempomat (ACC) i oparte na GPS funkcje Predictive Cruise Control. Pozytywnie oceniono również cichą pracę 6-cylindrowego silnika Ford Ecotorq Euro VI o mocy 500 KM i pojemności 12,7 l, który sprawnie pracuje w połączeniu ze zautomatyzowaną 12-stopniową skrzynią biegów ZF traXon. Za kluczowe w ocenie uznano także wygląd i komfort oferowany przez kabinę. Ma ona płaską podłogę i wysokie wnętrze (2,16 m), a także wiele miejsca na schowki i kokpit z cyfrowym zestawem wskaźników.

 

Ekologiczna rzeczywistość

Volvo Trucks zaprezentowało w Hanowerze m.in. Volvo FL i FE Electric – samochody ciężarowe z napędem elektrycznym, przeznaczone do zastosowania w miejskim transporcie dystrybucyjnym i komunalnym. Oba modele dostępne są w wariantach o dmc. 16–27 t i zasięgu użytecznym do 300 km (źródłem energii są akumulatory litowo-jonowe o pojemności  200-300 kWh). Zastosowana w nich technologia bazuje na rozwiązaniach wykorzystywanych w zelektryfikowanych autobusach Volvo. Producent ma rozpocząć ich sprzedaż w Europie w 2019 r.

Na stoisku Volvo Trucks zwiedzający mogli też obejrzeć nowe gazowe Volvo FH LNG i Volvo FM LNG przeznaczone do transportu regionalnego i długodystansowego. Ciągniki dostępne są z silnikami o mocy 420 lub 460 KM (odpowiednio 309 lub 338 kW).

Dodajmy, że wkład Volvo Trucks w rozwój cyfrowego transportu to również nowy portal Volvo Connect skupiający cyfrowe usługi i funkcje w ramach jednego interfejsu, służący do m.in. zarządzania flotą, a także administrowania i zamawiania dodatkowych usług.

Natomiast Renault Trucks pokazało odwiedzającym IAA elektryczne pojazdy Master Z.E. 3,1 t i D Wide Z.E. 26 t, 6x2 wyposażone w zabudowę do wywozu odpadów. Prezentacja ta miała przypomnieć o stanowisku Renault Trucks, które od dawna uznaje elektromobilność za rozwiązanie problemów związanych z jakością powietrza i hałasem w miastach.

W przypadku transportu dalekobieżnego producent opowiada się jednak za silnikiem Diesla,  stąd też  Renault Trucks kontynuuje badania nad poprawą efektywności energetycznej pojazdów, m.in. w ramach projektu badawczego FALCON (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption).

Targowe stoisko Iveco stanowiło strefę niskiej emisji – producent zaprezentował na nim aktualną gamę pojazdów z napędami alternatywnymi, elektrycznym oraz CNG (nie pokazano żadnego samochodu z silnikiem Diesla). 

Dla sektora transportu miejskiego i podmiejskiego Iveco pokazało 5 wersji Daily Hi-Matic Natural Power - lekkiego dostawczaka zasilanego CNG wyposażonego w 8‑biegową przekładnię automatyczną, a także model Daily Electric Minibus. Na stoisku pojawiły się też dwa samochody Eurocargo – w wersji CNG (rozwiązania dla segmentu regionalnego i dalekobieżnego), a także 26‑tonowy Stralis NP 400 z zabudową chłodniczą. Jest to pierwszy pojazd ze wspólnym zasilaniem silnika pojazdu i agregatu chłodniczego Carrier Supra CNG, którego silnik również zasilany jest CNG.  

Nie zabrakło też Stralisa NP 460 oraz Stralisa X‑Way Natural Power z elektryczną betonomieszarką Cifa.

Kolejny producent – DAF Trucks zaprezentował pojazdy serii LF, CF i XF. Nowością był  DAF CF Electric 4x2 przeznaczony do miejskiej dystrybucji. Wykorzystano w nim elektryczny zespół napędowy firmy VDL E-Power Technology, którego sercem jest silnik elektryczny 210 kW zasilany przez baterie litowe o pojemności 170 kWh. Zasięg DAF CF Electric wynosi około 100 km. Szybkie ładowanie akumulatorów trwa 30 minut, a pełne 1,5 godziny. Producent zadeklarował, że pierwsze DAF-y CF Electric zostaną przekazane do testów u klientów w jeszcze w tym roku.

Rocznicową ciekawostką (specjalna edycja z okazji 90-lecia firmy) był DAF XF 90th Anniversary Edition. Pojazd wyposażono w pakiet opcji premium, eleganckie listwy i elementy wykończeniowe nadwozia, jak również silnik Paccar MX-13 o mocy 530 KM (390 kW).

 

Podsumowanie

Jak głosi powiedzenie jedyną pewną rzeczą na świecie jest zmiana. W bezpośredni sposób można to też odnieść do tegorocznych targów IAA w Hanowerze. Mimo dużej powierzchni wystawienniczej, dało się też słyszeć głosy „starych bywalców”, mówiące, że zabrakło na targach kilku kluczowych wystawców. Tak było np. z firmą Solaris Bus & Coach, która zdecydowała się na prezentację swoich produktów na zorganizowanych kilka dni wcześniej targach InnoTrans w Berlinie.

Mimo tego w czasie IAA 2018 swoje produkty pokazało 2174 wystawców z 48 krajów. Na terenie ekspozycyjnym zajmującym 282 tys. m2 miało miejsce 435 premier nowych produktów. W porównaniu z minioną edycją było ich więcej o 31%. W tym roku targowe stoiska w Hanowerze odwiedziło 250 tys. gości. Ci, którzy odwiedzili w tym roku targi mogli zobaczyć jak zmienia się ich oblicze – IAA stają się coraz bardziej międzynarodowe. W 2018 r. najsilniejszą grupę wystawców zagranicznych stanowiły firmy z Chin (252 wystawców), w dalszej kolejności producenci z Włoch, Holandii, Turcji czy Francji.

T&M nr 10/2018

Tekst: Dariusz Piernikarski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE