Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

LPG w ciężarówkach

Na razie to wyjątek. O ile LPG w samochodach osobowych zasilanych benzyną jest w Polsce bardzo popularne, o tyle dopiero raczkuje w dostawczych i ciężarowych, czyli w dieslach.

 

Oszczędności na kosztach paliwa zależą od rodzaju transportu i mogą sięgnąć nawet 35 procent. Dlaczego LPG w ciężarówkach jest tak rzadko spotykane? Anna Jarzyńska z działu marketingu Elpigazu z Gdańska wskazuje na niechęć kierowców, także na nieznajomość rynku i instalacji – wiążą się z tym obawy o żywotność wysokoprężnego silnika. Specjaliści z białostockiej firmy AC, producenta instalacji STAG, dodają obawy, że gaz może wybuchnąć. To mit, który firma AC próbowała obalić np. współrealizując crash test samochodów z instalacją LPG. Poza tym wielu zarządców flot nie wierzy w oszczędności, boi się nowych rozwiązań, upatrując w nich źródło problemów technicznych i zwiększonego nakładu pracy przy nadzorze nad kierowcami.

– Rozumiemy to i dlatego nasze działania wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przewoźników. Edukujemy, szkolimy, wspieramy użytkowników w codziennej pracy – zapewnia Marek Gryko, menadżer rozwoju projektów firmy AC.

Dużym problemem w przypadku nowego taboru jest nieufność firm leasingowych do instalacji gazowych, także w benzyniakach. Bez ich zgody założenie LPG jest niemożliwe (konieczność wpisu montażu instalacji LPG do dowodu rejestracyjnego). Dlatego wśród samochodów leasingowanych bardzo rzadko można spotkać gazodiesle.

 

Gaz tylko w części

Inny jest przede wszystkim rodzaj silnika, w osobowych zagazowuje się benzyniaki, w większych pojazdach turbodiesle. Z tym oczywistym faktem wiążą się istotne różnice. Otóż ropniaki, w odróżnieniu od silników benzynowych, nigdy nie pracują tylko na gazie. Nie sposób więc uzyskać takie ekonomiczne efekty jak w benzyniakach. W przypadku diesla propan-butan wtryskiwany do kolektora ssącego, zastępuje jedynie część podstawowego paliwa. Jaką cześć? Z reguły do 25 proc., czasami więcej. Zawsze na „ropie” silnik chodzi na biegu jałowym i po uruchomieniu. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika samoczynnie włącza się instalacja gazowa. Inny musi być sterownik, to podstawowa różnica.

 

Lepsze długie dystanse

Główne pytanie przewoźników brzmi: ile to kosztuje i co ja będę z tego miał? Montaż instalacji w jednym pojeździe z dieslem waha sie od 4.500 zł  (dostawcze, pikapy), do 12.000 zł netto. Jak wyjaśnia Marek Gryko z AC w Białymstoku, końcowa cena zależy od rodzaju samochodu, kompletacji systemu, stopnia trudności montażu (np. nietypowego zlokalizowania zbiornika) i zastosowanego zbiornika lub zbiorników. Co dalej?  

– Nasze testy oraz informacje od klientów, także zagranicznych dowodzą, że dzięki instalacji STAG Diesel można osiągnąć nawet 35 proc. oszczędności w kosztach zużytego paliwa – dodaje M. Gryko. – Wynik końcowy zależy m.in. od charakteru pracy auta, stylu jazdy kierowcy, czy aktualnej różnicy cenowej pomiędzy ON a LPG. Jako producent instalacji zalecamy montaż w pojazdach, których silniki pracują pod równym obciążeniem, a więc w transporcie długodystansowym, maszynach  budowlanych, agregatach prądotwórczych, pojazdach rolniczych. Podczas takiej eksploatacji użytkownicy uzyskają nie tylko gwarantowany wzrost mocy, ale przede wszystkim największe oszczędności. Specyfika jazdy w mieście, częste ruszanie i wynikające z tego zmienne obciążenie silnika, nie sprzyja oszczędnościom. Będą one mniejsze, pozostaje jednak nadal znaczny wzrost mocy, który dla wielu użytkowników ma znaczenie priorytetowe.

 

Po 20 miesiącach

Jedną z większych flot na ON i LPG posiada Kompania Piwowarska. Na początku było 114 ciężarówek, obecnie 73. Instalacji dostarczył Elpigaz, w cenie 8-9 tys. zł netto. Celem projektu były oszczędności co najmniej 10 proc. na kosztach paliwa. Praktyka nieco zweryfikowała te zapowiedzi, średnio na przestrzeni ponad dwóch lat odnotowano niespełna 8 proc. Wyniki okazały się zróżnicowane w poszczególnych pojazdach. W ponad jednej trzeciej samochodów wspomniane 10 proc. osiągnięto. Ba, zdarzały się egzemplarze z 25-procentowym zyskiem na kosztach paliwa. Ale z drugiej strony prawie połowa floty uzyskała rezultaty między 0 a 9,9 proc. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi przede wszystkim o transport na mniejsze odległości, w tym przypadku polegający na przewozie piwa oraz pustych opakowań.

– Średni roczny przebieg naszych pojazdów wynosi około 65.000 km – informuje Wojciech Rams, odpowiedzialny za transport w Kompanii Piwowarskiej. – Przy takim przebiegu oraz założeniu, iż średnia oszczędność w kosztach paliwa wyniosła 8 proc., zwrot z inwestycji można odnotować po mniej więcej 20 miesiącach. Oczywiście w części pojazdów, tych generujących największe oszczędności, koszty projektu zwróciły się w krótszym czasie, a w niektórych nie zwrócą się w ogóle.  

Serwis nie jest specjalnie kłopotliwy. Mały przegląd po 50 tys. km obejmuje wymianę filtrów LPG oraz czynności konserwacyjne. Podczas dużego przeglądu po 100 tys. km wymienia się jeszcze parownik. A co z usterkami? 

         – Jeśli instalacja jest dobrze dobrana do typu silnika i mocy, a montaż został prawidłowo wykonany, nie powinno być problemów z awarią silników z powodu instalacji LPG – odpowiada Wojciech Rams z Kompanii Piwowarskiej. – W naszych pojazdach nastąpiły dotychczas trzy awarie turbin, spowodowane niewłaściwie dobranymi podzespołami instalacji. Wszystkie naprawy zostały dokonane w ramach gwarancji. Usterki instalacji LPG w trzyletnim okresie gwarancji także się zdarzają, przy czym nie są szczególnie uciążliwe, a serwis sprawnie je niweluje. Jednak trzeba mieć na uwadze, że dostęp do serwisu jest utrudniony, bo dojeżdża on tylko z jednego miejsca w Polsce, a w okresie gwarancji ma wyłączność na dokonywanie napraw. Pewną niedogodnością jest też fakt, że instalacja LPG jest wrażliwa na niskie temperatury, poniżej -10 stopni, wtedy często samoczynnie się wyłącza.

Tekst: Jacek Dobkowski

T&M nr 1/2017

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE