Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

W pełni elektryczny, nowy Fuso eCanter

Fuso Canter E-CELL zmienił się w Fuso eCantera: nowa nazwa oznacza trzecią generację pierwszego na świecie lekkiego samochodu ciężarowego z napędem czysto elektrycznym i stanowi w krótkiej serii ważny krok na drodze ku produkcji seryjnej.

 

Zmodernizowany pojazd miał światową premierę podczas jesiennych targów IAA. eCanter różni się technicznie w dużym stopniu od poprzednika i korzysta z bogatych doświadczeń zdobytych podczas testów pojazdów drugiej generacji prowadzonych z udziałem klientów, a także z obniżonych kosztów technologicznych akumulatorów i podzespołów.

 

Z ponad 100 km zasięgiem

Elektryczna ciężarówka oferowana w sieci Daimler Trucks ze swoim lokalnie bezemisyjnym napędem, według producenta, nie tylko odciąży centra miast od emisji spalin i hałasu, ale także będzie ekonomicznie atrakcyjną alternatywą dla silnika wysokoprężnego. Ze względu na obniżone koszty technologiczne, eCanter w momencie wprowadzenia na rynek będzie mógł być oferowany w konkurencyjnej cenie, która dzięki niższym kosztom eksploatacji w stosunku do porównywalnego silnika wysokoprężnego umożliwi klientom amortyzację w ciągu mniej niż trzech lat.

W nowym modelu eCanter zastosowanie znajduje nowy, synchroniczny silnik elektryczny z magnesami stałymi o mocy 185 kW i momencie obrotowym 380 Nm. Moc przenoszona jest na oś tylną w sprawdzony sposób za pomocą jednostopniowej skrzyni biegów.

Samochód wyróżnia się pojemnością akumulatorów wynoszącą 70 kWh. W zależności od zabudowy, załadunku i profilu zastosowania, jego zasięg wynosi ponad 100 km bez stacjonarnego ładowania. Akumulatory dzielą się na pięć pakietów: jeden pośrodku ramy bezpośrednio za kabiną oraz po dwa kolejne z lewej i prawej strony ramy. Są to chłodzone wodą akumulatory litowo-jonowe. Jak zapewnia producent, w parze z nimi idą wysoka trwałość, duża wydajność (przede wszystkim przy wysokich temperaturach zewnętrznych) oraz kompaktowa konstrukcja pakietów. Na uwagę zasługuje bilans masowy modelu eCanter: nośność podwozia 7,49-tonowej ciężarówki wynosi 4,63 t na zabudowę i ładunek.

 

Na krótsze i dłuższe dystanse

Dla planowanej małej serii przewidziane są indywidualne pakiety od trzech do sześciu zestawów akumulatorów po 14 kWh. Umożliwia to dopasowanie Fuso eCantera do poszczególnych wymagań klientów w zakresie zasięgu, ceny i masy. Koncepcja ta opiera się na założeniu poczynionym podczas testów z udziałem klientów - niektórzy z nich potrzebują mniejszego zasięgu, a za to większej ładowności, podczas gdy inni mogą zrezygnować z dużej ładowności na rzecz większego zasięgu (więcej zestawów akumulatorów).

Równie zindywidualizowane są możliwości ładowania: 80 procent pojemności w ciągu jednej godziny z użyciem prądu stałego i stacji szybkiego ładowania lub alternatywnie 100 procent w ciągu siedmiu godzin z użyciem prądu zmiennego. W przyszłości będzie możliwe szybkie ładowanie z mocą 170 kW, co oznacza 80 procent pojemności akumulatora w ciągu pół godziny. Ładowanie odbywa się za pomocą znormalizowanej wtyczki Combo 2 (zwanej także wtyczką CCS).

 

Oszczędność 1000 euro na 10 tys. km

Wyniki rocznych testów praktycznych z udziałem elektrycznego Cantera drugiej generacji pokazują, że można zaoszczędzić eksploatując taki pojazd około 1000 euro na 10 tys. km w porównaniu do ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym. Dodatkowym atutem są niższe o około 30 procent koszty serwisowania, czyniące Fuso ekonomicznym rozwiązaniem dla klientów: amortyzacja dodatkowych kosztów zakupu ma być możliwa w ciągu mniej niż trzech lat. Dzięki temu pojazdy te sprawdzają się w codziennej eksploatacji w krótkodystansowym transporcie dostawczym oraz w transporcie śródmiejskim.

Mała seria takich pojazdów będzie dostępna dla klientów w Europie, USA i Japonii już w tym roku. Premierowy pojazd wyróżnia atrakcyjnie zindywidualizowany design, reflektory LED oraz specjalnie skonstruowana osłona przednia i zderzak, a także nowo zaprojektowane wnętrze z centralnym, wyjmowanym tabletem z funkcjami „connectivity”. Kabina - w kolorze niebieski metalik, podobnie jak pełne osłony boczne. Podczas gdy powyższe elementy designu ukazują przyszłość Fuso eCantera, zastosowane w nim rozwiązania techniczne odpowiadają już modelowi z małej serii. (AG)

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 1/2017

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE