Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Nadal podium

Konferencja podsumowująca miniony rok i gala Dealer Roku odbyły się pod koniec lutego w luksusowym hotelu w Rzeszowie.

Miejsce nieprzypadkowe, wszak wygrała firma z Podkarpacia, Wanicki Rzeszów.

Nikt nie zamierzał pudrować rzeczywistości. Przez szereg lat była pierwsza pozycja w najcięższej, najważniejszej kategorii ponad 16 ton DMC, obecnie jest trzecia. Konkretne liczby na konferencji prasowej nie padły, przypomnijmy więc, że w minionym roku DAF zarejestrował w Polsce 5.624 samochody ponad 16 t, co oznaczało spadek o 21,8 proc. i trzecią lokatę na rynku. Słusznie zaznaczył Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska, że pierwsze miejsce nie jest nikomu dane raz na zawsze i że DAF będzie starał się je odzyskać.

 

Nie doszacowali

Artur Sosnowski, menadżer sprzedaży DAF Trucks Polska stwierdził, że drugie półrocze 2023 nie zostało doszacowane. Niepokojące informacje z rynku zaczęły napływać w czerwcu i lipcu – rezygnacje, przesuwanie zakupów. Ponieważ dla polskiej centrali najważniejsze jest bezpieczeństwo dealerów, skala handlu nowymi egzemplarzami została zmniejszona.

W to miejsce wjechały używane DAF-y, co przyznał Michał Dąbrowski, dyrektor zarządzający PACCAR Financial Polska (firma ta zajmuje się finansowaniem i używanymi). Sprzedaż „używek”, rekordowa, wyniosła 1.483, około 60 proc. z tej liczby to mogłyby być nowe egzemplarze, co zmieniłoby kolejność na podium najcięższego segmentu. DAF dba przede wszystkim o długofalowe relacje, używane to pojazdy tańsze, mniej obciążające finansowo klientów.

 

Koszty w górę

2023 okazał się bardzo trudny, przede wszystkim dla klientów DAF-a. Dyrektor Mariusz Piszczek wymienił cały katalog obiektywnych trudności, z którymi zmagali się przewoźnicy. Generalnie różne koszty poszły w górę, a stawki za transport w dół. Koszty związane z kierowcami dobiły do takiego poziomu, iż niektóre firmy z państwa bałtyckich zrezygnowały z prowadzenia polskich filii, wróciły do siebie. Dopływ kierowców z państw Azji Centralnej został teraz w ogóle zablokowany. Jednak zapotrzebowanie na szoferów jest mniejsze, bo mniej jest operacji transportowych, ale to chwilowa sytuacja.

Na koniec roku swoje dołożyli Niemcy zwiększając opłaty drogowe o ponad 80 proc. Nasz zachodni sąsiad wyrwał się jako pierwszy, ale myto powiązane z emisją dwutlenku węgla niebawem wprowadzą też inne państwa, bo tak stanowią zalecenia Komisji Europejskiej. Nie można oczywiście pominąć delikatnego tematu konkurencji z Ukrainy, która działa wg uproszczonych procedur. I w całej Unii.

 

Będzie ofensywa

DAF przygotował szereg inicjatyw na ten rok. Na przykład Efficiency Champion to warty przypominania fakt, że DAF-y, oczywiście nie wszystkie, mieszczą się w klasie 3 pod względem emisji CO2, co jeszcze raz udowadnia, że liczy się nie tylko cena zakupu pojazdu. Coraz większa wagę importer DAF-a przywiązuje do podwozi. W programie Ready To Go sprzedano w ub.r. 40 gotowych, zabudowanych pojazdów, w 2023 będzie ich więcej. A na wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze, poza nowościami produktowymi, będzie dzień polski.

 

Elektryczne czy inne?

Nie mogło zabraknąć rytualnego wręcz stwierdzenia, że mamy kompletną gamę elektryków i jesteśmy przygotowani do ich sprzedaży. W ogóle 2024 ma być to być „rok DAF Electric”. Gama przedstawia się następująco: XB Electric, XD Electric, XF Electric, od podwozi dystrybucyjnych po dalekobieżne ciągniki. Zakres DMC rozciąga się od 12 do 42 ton, zakres mocy też wygląda nieźle, 120-350 kW, w powszechnie używanych koniach mechanicznych będzie to 163-476.

Bateryjny DAF XB może mieć DMC 12, 16 albo 19 ton. E-Motor MD-1 rozwija 120 kW (163 KM), większy MD-2 190 kW, czyli 258 koni. Akumulatory trakcyjne są zróżnicowane, bo jeden pakiet typu H, dostępny jedynie w najlżejszej konfiguracji, daje 141 kWh, dwa H oczywiście 282 kWh. Istnieje jeszcze pośredni wariant, dwa pakiety C o łącznej pojemności 210 kWh (dwa razy 105 kWh). Z kolei w elektrycznych XD oraz XF pojemność wynosi 315-525 kWh, a więc są stosowane baterie typu C, od trzech do pięciu. Trzeba podkreślić trzy kwestie. Baterie poza przestrzenią między osiami mogą znajdować się również pod kabiną, w miejscu tradycyjnego, dieslowskiego silnika. Są to baterie LFP (Lithium Ferro Phosphate), litowo-żelazowo-fosforanowe, w najlepszej, dostępnej technologii dla pojazdów użytkowych. Istnieje możliwość ładowania elektrycznych DAF-ów prądem przemiennym AC z mocą do 22 kW.

Dziennikarze podnosili jednak fakt, że trwają, w wielu krajach Unii, strajki rolników, chcących wysadzić w powietrze cały Zielony Ład. Ba, niektórzy managerowie DAF Trucks Polska podróżowali z Warszawy do Rzeszowa dłużej, niż się spodziewali, właśnie z powodu chłopskich blokad. Za chwilę do protestów przeciw kontrowersyjnej – że ujmę to łagodnie – polityce klimatycznej UE mogą dołączyć przewoźnicy. Nie wiadomo, jaki będzie układ sił po czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Trzeba przyznać, iż DAF zachowuje zdrowy rozsądek i elastyczność. Pomijając już obecną sytuację, nikt przecież nie wie, jakie paliwo bądź paliwa zdominują w przyszłości ciężarowy transport drogowy. Dlatego zajmuje się rozmaitymi technikami. Już od 2017 r. wszystkie jednostki napędowe DAF-a mogą pracować na HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). PACCAR (właściciel DAF-a), Toyota i Shell wspólnie prowadzą prace nad konstrukcjami wodorowymi, z wykorzystaniem ogniw paliwowych. DAF nie wyklucza również spalania wodoru w silnikach.

 

Trzeci raz

Jak wspomniałem, Dealerem Roku (2024) i to trzeci raz został Wanicki Rzeszów, mieszczący się w Trzcianie. Poprzednio konkurs ten oddział Wanickiego wygrywał w latach 2019 i 2021. Przedstawiciele tej firmy, z Bartłomiejem Wanickim na czele, podkreślali, iż to efekt ciężkiej pracy całego zespołu. Położenie na wschodzie kraju oznacza, że trzeba starać się jeszcze bardziej niż w przypadku dealerów i serwisów bliższych zachodniej granicy. Pierwszy raz nie przyznano w konkursie trzeciej nagrody, bo tym razem równorzędnie druga pozycja przypadła Wanickiemu Ustroń i ESA Trucks Polska Konin.

Poza tym na gali po konferencji prasowej uhonorowano Grupę Wanicki za 25 lat współpracy z DAF-em. Kto by przed ćwierć wiekiem spodziewał się, że roczna sprzedaż nowych ciężarówek przez Wanickiego osiągnie poziom 1.200. Sieć serwisów DAF-a to 39 lokalizacji, w br. przybędzie Legnica, a w Siedlcach nastąpi przeprowadzka.

 

T&M nr 3/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE