Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

MAN przewiduje poprawę

Koncern zamknął ubiegły rok rekordowymi wynikami.

Ten rok będzie słabszy, ale jesienią popyt na ciężarówki powinien powrócić. Koncern MAN zamknął ubiegły rok dobrymi wynikami. Sprzedaż samochodów wzrosła o 37 proc. do 116 tys. sztuk, przychody powiększyły się o 31 proc. do 14,8 mld euro, a wynik operacyjny przekroczył miliard euro. – Takiego zysku firma nie widziała od 2008 roku – przypomina dyrektor generalny MAN Truck & Bus Polska Claus Wallenstein.

 

Dobry rok dla modeli ciężkich

W Polsce przychody wzrosły o 27 proc. do 2,7 mld zł przy sprzedaży 5,7 tys. pojazdów. Sprzedaż mogła być większa, ale w pierwszym kwartale roku, przy dużym popycie, brakowało podaży aut, importer otrzymał tylko 690 samochodów. Latem zniknął popyt, ale importer musiał umieścić na rynku w ostatnim kwartale 2 tys. ciężarówek, co mu się udało. W całym 2023 roku MAN sprzedał w Polsce 5155 nowych ciężarówek, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej i zajął 14,8 proc. rynku samochodów o dmc powyżej 6,1 tony.

Dyrektor ds. produktu i sprzedaży pojazdów ciężarowych MAN Truck & Bus Polska Bernard Wieruszewski wskazuje, że rośnie sprzedaż lekkich samochodów ciężarowych, o dmc do 2,3 tys. pojazdów, czyli była dwa razy większa niż w 2019 roku. MAN wypracował nieco ponad 2 proc. udziałów. Odwrotnie wyglądają rejestracje modeli średniej klasy o dmc od 10,1 do 15,9 ton, które zmalały do ledwo ponad 0,8 tys. sztuk, co stanowi 40 proc. wyniku z 2019 roku. MAN zdobył w nim ponad 40 proc. udziałów.

W najważniejszym segmencie ciężkim, o dmc powyżej 16 ton, rejestracje ciągników siodłowych zmalały o kilka proc. do 25,7 tys. sztuk (MAN zdobył 14 proc. tego rynku), zaś podwozia utrzymały poziom rejestracji 6 tys. pojazdów (MAN wypracował ponad 19 proc. udziału rynkowego).

W rejestracjach MAN podwozia 3-osiowe zajęły ponad połowę rynku, podwozia 2-osiowe przeszło jedną trzecią, a 4-osiowe stanowiły 11 proc. – Rejestracje tych ostatnich zmalały o 12 proc., ale to najbardziej perspektywiczny segment rynku. Spodziewam się dużych inwestycji flot, które w roku ubiegłym nie odnowiły parku. Widzimy rosnące zainteresowanie po zapytaniach – tłumaczy Wieruszewski.

Dodaje, że marka ma mocną reprezentację w specjalistycznych zabudowach, jak np. hakowce (26 proc. rynku), w wywrotkach 28 proc. i w chłodniczych 29 proc.

 

W tym roku korekta popytu

Wallenstein przyznaje, że ten rok będzie trudniejszy, portfel zamówień zmalał o połowę w stosunku do wcześniejszego roku. - Nie uważamy tego obniżenia popytu za kryzys. Popyt na transport powróci i to co obserwujemy, to tylko korekta. Polski transport jest silnie związany z europejską gospodarką i to odczuwamy, spodziewamy się poprawy w drugiej połowie roku – ocenia Wallenstein.

Pobudzić zainteresowanie mają nowe silniki (wzięte ze Scanii), dzięki którym nowy model będzie miał o 6 proc. mniejsze od dotychczasowego spalanie.

W segmencie komunalnym elektryczne modele zastąpią napęd gazowy, który w 2023 roku gwałtownie stracił popularność. W tym roku MAN i jego klienci zarejestrują pierwsze elektryczne ciężarówki. – Elektryk to nie tylko produkt, ale cały pakiet usług – podkreśla Wieruszewski.

Importer powołał dział e-mobilności, który zadba o przystosowanie sieci serwisowej do obsługi pojazdów z napędem elektrycznym. Dział przeszkolił 120 pracowników serwisów, którzy poznali samochody klasy średniej i ciężkiej oraz 100 pracowników znających modele lekkie. Do tego 50 przeszkolonych specjalizuje się w obsłudze autobusów. Dla obsługi zelektryfikowanych ciężkich modeli użytkowych marka posiada już autoryzowane serwisy, a do końca tego roku będzie ich ponad 30. W tym czasie wszystkie serwisy obsługujące lekkie modele będą przygotowane do obsługi eTGE.

Usługa RIO zapewni m.in. stałą łączność samochodów z internetem i siecią serwisową. Do RIO podłączonych jest już 19,5 tys. pojazdów MAN. RIO pomaga w zarządzaniu flotą i zapobiegawczym serwisowaniu samochodów. – Kontrakty usługowe obejmują ponad 7,5 tys. pojazdów. Rośnie udział kontraktów serwisowo naprawcze i wydłuża się okres kontraktu do 4-5 lat – wskazuje dyrektor serwisu MAN Truck & Bus Polska Małgorzata Durda. Z tej usługi korzysta 16,4 tys. pojazdów na mocy 7,5 tys. kontraktów. Przychody działu wzrosły w ub.r. o 20 proc. do blisko 93 mln euro.

 

Mundurowe lekkie pojazdy

MAN wydał 1291 lekkich pojazdów dostawczych TGE, o 42 proc. więcej niż w roku 2022. – Wśród odebranych aut, udział wersji elektrycznej eTGE sięgnęła 5 proc. co jest najwyższym udziałem w Europie – podkreśla dyrektor ds. produktu i sprzedaży van-ów MAN Truck & Bus Polska Grzegorz Rogalewicz.

Zaznacza, że zabudowy stanowiły 63 proc. dostaw. Ważnym klientem są także służby mundurowe, które odebrały w 2023 roku blisko jedną czwartą lekkich MAN-ów.

Rogalewicz sygnalizuje, że w tym roku do oferty trafi zmodernizowany TGE, oznaczony Nex Level, wyposażony nowy silnik o mocy ponad 200 KM. Nowy będzie także system przeniesienia napędu i hamulce, oracz częściowo nowe poszycie. Auto zostanie wyposażone w kilkanaście systemów wspomagających oraz napęd przód, tył i obie osie w wykonaniu Haldex i Obereigner.

W 2023 roku MAN sprzedał w Polsce 121 autobusów, o 16 proc. więcej niż w 2022 roku. Marka zdobyła ponad 10-procentowy udział w rynku i zachowała 3 miejsce. – Zanotowaliśmy odbicie w sprzedaży modeli turystycznych, nasze autobusy wybrało 39 klientów, którzy zarejestrowali 55 sztuk – zaznacza dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Marcin Grabowski. Rejestracje modeli elektrycznych wyniosły 43 sztuki.

 

T&M nr 3/2024

Tekst: Robert Przybylski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE