Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Debiut w Rajdzie Dakar

Zaprojektowane z myślą o ekstremalnych warunkach terenowych opony Prometeon S02 Pista zadebiutowały na piaskach Arabii Saudyjskiej w najcięższym rajdzie świata.

Zostały zamontowane w ciężarówkach zespołów Italtrans i Tibau.

Prometeon Tyre Group wprowadził na rynek pierwsze opony Serie 02 pod marką Prometeon. Nowy produkt S02 Pista to pierwsza w historii Grupy opona sygnowaną marką Prometeon. To był debiut pełen adrenaliny. Na S02 Pista ścigały się cztery ciężarówki zespołów Italtrans oraz Tibau biorące udział w Rajdzie Dakar, w Arabii Saudyjskiej, 5-19 stycznia. Zarazem był to pierwszy, oficjalny udział Prometeona w tych zawodach.

Roberto Righi, CEO Prometeon Tyre Group kilka tygodni przez rajdem powiedział wprost: „To ważny krok w naszej historii. Wprowadzenie produktu na rynek podczas uważanego za najtrudniejszy wyścig samochodów ciężarowych na świecie to wyzwanie, ale czujemy się na siłach je podjąć. Opony, które zostaną wykorzystane w Rajdzie Dakar, będą pierwszymi oponami sygnowanymi marką Prometeon, co napawa nas dumą i stanowi ważny krok w naszej historii. Wybraliśmy dwa bardzo doświadczone zespoły, z którymi nawiązaliśmy owocną współpracę”.

 

Prometeon S02 Pista

S02 Pista jest częścią nowej serii Serie 02, z którą dzieli ten sam pakiet technologiczny. Opona została zaprojektowana tak, aby zapewniać doskonałą integralność strukturalną w najbardziej ekstremalnych zastosowaniach terenowych. W porównaniu do produktu, który zastępuje (PS22), podwyższono indeks prędkości z 90 km/h do 110 km/h, przy zachowaniu tej samej nośności. Produkt charakteryzuje się całkowicie przeprojektowaną rzeźbą bieżnika, co zwiększa jego trwałość i wytrzymałość konstrukcyjną przy 90-100 km/h, kiedy to musi wytrzymywać większe obciążenia przy wyższych prędkościach. Jednakże zwiększona wytrzymałość nie wpływa na przyczepność opony ani zdolność usuwania błota podczas użytkowania w najbardziej ekstremalnych warunkach. Konstrukcja bieżnika w kształcie litery S gwarantuje progresywny kontakt z terenem, poprawiając komfort i redukując hałas podczas jazdy po asfalcie.

Nowa opona S02 Pista może również pracować przy niskim ciśnieniu i może być wyposażona w systemy run flat i bead lock, na każdym typie terenu, w tym na asfalcie, piasku, żwirze, trawie oraz na terenach podmokłych lub nierównych. Dostępna w rozmiarze 14.00 R20, może udźwignąć 10 ton w przypadku pojedynczego montażu i 18 ton w podwójnej konfiguracji. Indeks nośności to 164/160, a indeks prędkości K.

 

Rajdowi partnerzy

Italtrans Racing Team Rally Division wziął udział w Rajdzie Dakar 2024 w składzie dwóch zespołów i dwóch prototypowych pojazdów terenowych Iveco Powerstar klasy T5.1. Ciężarówka Italtrans była prowadzona przez Claudio Bellinę, uczestniczącego w Dakarze po raz szesnasty (jego najlepsze wyniki to trzecie miejsce w 2005 r. jako pilot Giacomo Vismara oraz dziesiąte jako kierowca w 2010 r.). Ciężarówką Petra kierował Gianandrea Pellegrini, dakarowy debiutant. Zespół narodził się z pasji do sportów motorowych Laury Bertulessi oraz braci Germano i Claudio Bellina, którzy w 1985 roku założyli Italtrans Spa, firmę z siedzibą niedaleko Bergamo we Włoszech, która obecnie jest jedną z wiodących w branży logistyki (obrót 460 mln euro w 2022 r.). Biznes i pasja to wartości wspólne Italtrans i Prometeon. Dodajmy, że Italtrans Racing Team uczestniczy także w motocyklowych mistrzostwach Moto 2. W 2020 r. z Eneą Bastianinim zdobył mistrzostwo świata Moto 2.

Hiszpański zespół Tibau Team ma wieloletnie doświadczenie w rajdach ciężarówek. Założyciel firmy, Rafa Tibau Maynou, brał udział w Rajdzie Dakar 33 razy! Zespół specjalizuje się w udzielaniu pomocy podczas rajdów. Dwie ciężarówki MAN TGA zostały wyposażone w opony Prometeon S02 Pista, jedna w klasie T5.2 Race Service Assistance Trucks, druga w T6 Support Trucks. Ta druga miała przyczepę i była używana do obsługi wyścigowych ciężarówek. 23-osobowa ekipa skupiła się na wspomaganiu trzech oficjalnych zespołów: Prodrive, X Rally Team, YunXiang China Team. W szczególności MAN TGA T5.2 prowadzony przez Didiera Monseu wspierał oficjalne prototypy BRX Hunter dziewięciokrotnego rajdowego mistrza świata Sébastiena Loeba oraz dwukrotnego mistrza świata w rally raid i pięciokrotnego zwycięzcy Dakaru, Nassera Al-Attiyah.

 

Rajd Dakar

Dakar to najsłynniejszy rajd wszechczasów. Do dziś jest czasem nazywany „Rajdem Paryż-Dakar”, gdyż do 2007 r. meta znajdowała się w stolicy Senegalu, w Afryce. Został wymyślony przez Francuza Thierry'ego Sabine'a, który zginął w wypadku helikoptera podczas edycji w 1986 r. Pierwszy Rajd Paryż-Dakar odbył się w 1979 i od samego początku był otwarty dla samochodów osobowych, motocykli, ciężarówek. 46. edycja odbyła się w Arabii Saudyjskiej 5-19 stycznia, składała się z 13 etapów, w tym tradycyjnego prologu. Tegoroczna nowość to superstage marathon, 48-godzinny etap (584 km), podczas którego pomoc nie mogła być udzielana, a ewentualne problemy zespoły musiały rozwiązywać samodzielnie.

 

T&M nr 1/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE