Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

PAKIET MOBILNOŚCI - WYMIANA TACHOGRAFÓW DO KOŃCA ROKU 2024

Kolejny etap zmian wprowadzanych w ramach Pakietu Mobilności przypada na grudzień 2024 r. Zmiany te mają objąć rozporządzenie (WE) nr 561/2006 oraz nr 165/2014.

System Tachografów Cyfrowych drugiej generacji, zwany „Inteligentnym Tachografem”, został wprowadzony Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 roku. Załącznik IC do Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2016/799 określa wymagania techniczne dotyczące budowy, testowania, instalacji, obsługi i naprawy inteligentnych tachografów i ich komponentów. Celem regulacji jest poprawa bezpieczeństwa transportu drogowego dzięki większym możliwościom kontroli, a w szczególności sprawdzania przestrzegania zapisów dotyczących czasu pracy kierowców.

Cyfrowe rejestratory o rozszerzonych funkcjonalnościach mają za zadanie pomóc w egzekwowaniu przepisów Pakietu Mobilności, a w szczególności przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i usprawnienia kontroli pojazdów prowadzonych na terenie całej UE.

Od dnia 21 sierpnia 2023 r. zaczęły obowiązywać przepisy nakładające obowiązek instalowania inteligentnych tachografów cyfrowych drugiej generacji w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub pojazdach przystosowanych i przeznaczonych do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą. We wszystkich nowo rejestrowanych pojazdach ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony do dnia 31 grudnia 2024 roku, obowiązkowy jest montaż nowych, inteligentnych tachografów drugiej generacji. Samochody rejestrowane po 21 sierpnia 2023 r. nie mogą tym samym posiadać już tachografów pierwszej generacji ani starszych. Obejmie to pojazdy wykonujące transport międzynarodowy w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej (a także Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii), niezależnie od kraju zarejestrowania.

Jedną z głównych funkcjonalności tachografów nowej generacji jest możliwość zdalnego odczytu danych (w tym z zakresu czasu pracy kierowców) przez organy kontrolne, co wiąże się z kolei z jeszcze większymi możliwościami przeprowadzania kontroli bez potrzeby zatrzymywania pojazdu. To, co odróżnia je od tachografów I generacji, montowanych od 2019 r., to funkcja pozwalająca na automatyczne rejestrowanie momentu przekraczania granicy w UE oraz rejestrowanie załadunków i rozładunków, ze wskazaniem ich lokalizacji. Warto również wspomnieć o zwiększonej pamięci do przechowywania danych (do 56 dni zamiast dotychczasowych 28 dni), skutkującej wydłużeniem okresów podlegających kontroli, możliwości zintegrowania urządzenia z ITS (inteligentne systemy transportowe), czy rejestrowania rodzaju przewozu z podziałem na przewóz osób lub rzeczy.

Nowe tachografy o zwiększonej pamięci oznaczają konieczność wprowadzenia równie pojemnych kart kierowców – nowe mają pozwalać na magazynowanie danych z okresu 56 dni. Co jednak istotne, dotychczasowe karty nie wyjdą z użytku. Zachodzi jednak ryzyko, że w związku z ich mniejszą pojemnością, będzie to wymagało ze strony przewoźników częstszego niż dotychczas pobierania informacji, aby nie doprowadzić do ich utraty.

Powyższe oczywiście istotnie wpłynie na wzrost kosztów dla przewoźników w całej branży transportowej. W ostatnich miesiącach silnie odczuwane negatywne nastroje generują spowolnienie w transporcie, mimo odnotowanego wzrostu z końcem roku 2022 na poziomie bliskim 1,4%. Niemniej spadek jest widoczny i potwierdzają go wyniki Głównego Urzędu Statystycznego, w porównaniu do roku poprzedniego – notowany jest spadek o 3,15%.

 

Karolina Grzelec, Prawnik,

Kancelaria Prawna Viggen

 

T&M nr 3/2024

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE