Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Wzorowy kierowca wspomina

Dzielimy się wspomnieniami wzorowego kierowcy, Jana Sokołowskiego, spisanymi w 2017 roku.

Czytaj więcej...

Wywrotki zamiast gazeli

Motocykle stanowiły dumę załogi SHL, ale przeważyły potrzeby gospodarki i zakład skoncentrował się na produkcji nadwozi oraz tłocznictwie.

Czytaj więcej...

Ostatni silnik z Łodzi

Przez dekadę łódzkie biuro konstrukcyjne starachowickiej Fabryki Samochodów Ciężarowych zaprojektowało kilka rodzin silników.

Czytaj więcej...

Mała ósemka dla Starachowic

W połowie lat 60 powstała w Łodzi rodzina widlastych, 150-konnych, 8-cylindrowych silników dla Stara.

Czytaj więcej...

Projekt Eurovan

Przez ponad 2 lata Pol-Mot negocjował z General Motors zakup licencję na samochód dostawczy, którego produkcja miała ruszyć w 1978 roku w lubelskiej FSC.  

Czytaj więcej...

Zbyt drogi dostawczak

Zabrakło kilka miliardów złotych do uruchomienia produkcji polsko-radzieckiego samochodu dostawczego, a Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie musiała samodzielnie uruchomić produkcję następcy Żuka.

Czytaj więcej...

Niskopodłogowe jamniki

Olibusy były dla producenta małym krokiem pod względem konstrukcji, ale wielkim pod względem technologii.

Czytaj więcej...

Samochody z niczego

Przedwojenni specjaliści w zaledwie trzy lata uruchomili produkcję samochodów ciężarowych Star 20.

Czytaj więcej...

Powojenna ciężarówka z przedwojennym rodowodem

Wykorzystując panujący do 1948 roku okres względnego liberalizmu gospodarczego rządu narzuconego przez Związek Radziecki, przedwojenni konstruktorzy w dwa lata stworzyli samochód ciężarowy Star 20.

Czytaj więcej...

Autobus przejściowy

Autobusy Jelcz M11 i L11 miały być produkowane na okres przejściowy. Gdyby nie bankructwo PRL, wyjeżdżałyby z jelczańskiej fabryki przez co najmniej dekadę.

Czytaj więcej...

Jelcze lodowych wojowników

Jelcze szczęśliwie dowiozły liczne ekspedycje polskich himalaistów w najwyższe góry.

Czytaj więcej...

Jelczańskie przegubowce

Skonstruowane w rekordowym czasie, uratowały polskie miasta przed komunikacyjną zapaścią.

Czytaj więcej...

Licencja na czeską Karosę

W 1960 roku udało się nam zmontować pierwszych sto autobusów i jak to bywało w tamtych czasach,

Czytaj więcej...

Berliet przegrał z Ikarusem

Jelcz-Berliet PR 110U przetrwał w produkcji do lat 90, choć hamował ją brak części, a najwięksi odbiorcy postawili na Ikarusa.

Czytaj więcej...

Niespełniona licencja

Na pełne wdrożenie licencji Berlieta zabrakło pieniędzy, a warta 4,5 mld zł inwestycja w JZS nie przyniosła oczekiwanych rezultatów.

Czytaj więcej...

Polski Berliet

Francuscy konstruktorzy zaprojektowali Polskiego Berlieta, czyli PR 110U, w rekordowym czasie niecałych dwóch lat. 

Czytaj więcej...

Okazyjny autobus

Dwudrzwiowy autobus Berliet PR100 był dla Jelcza przejściowym modelem, który razem z magnetofonem Grundig i maluchem stał się symbolem gierkowskiej epoki.

Czytaj więcej...

Muzeum Jelczy

Koncepcyjny miejski Jelcz 039 był pierwszym autobusem marki z kratownicowym, samonośnym nadwoziem, powietrznym resorowaniem oraz niezależnym zawieszeniem przednich kół.

Czytaj więcej...

Blaszana katastrofa

Sanocka Fabryka Autobusów z sukcesem przeszła z produkcji karoserii drewnianych na całkowicie stalowe.

Czytaj więcej...

Konstruktor, który zaryzykował

Autobus San H01 z samonośnym nadwoziem o konstrukcji wręgowo-powłokowej był jednym z największych dokonań inżynierskich powojennej polskiej motoryzacji.

Czytaj więcej...

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE