Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Oleje mineralne do pojazdów ciężarowych

Nie stoją w miejscu. Duża popularność mineralnych olejów silnikowych w naszym kraju wynika z ich dobrej jakości, stanu parku maszyn i przyzwyczajeń właścicieli wielu firm transportowych.

 

Zawsze przy okazji tego rodzaju tematów posiłkujemy się rynkowymi danymi POPiHN, Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. W ubiegłym roku 59 proc. wśród olejów dla pojazdów ciężarowych (bez jednosezonowych) stanowiły środki o lepkości 15W-X i 20W-X, czyli w praktyce mineralne. Spadek w porównaniu z poprzednim, 2014 rokiem wyniósł tylko 1 proc. Dla porównania, w segmencie osobowym mineralne miały w 2014 i 2015 jedynie 19-procentowy udział. 

 

Cena i reszta

 

         – Silna obecność na rynku olejów w podanych klasach lepkości wynika z ceny oraz faktu, że spełniają one minimalne wymagania producenta, aby mogły być stosowane w danym silniku – argumentuje Lech Lasek, menedżer produktu  ds. motoryzacyjnych środków smarnych Fuchs Oil Corporation z Gliwic (śląskie). – Poza tym obecne wersje olejów w klasie lepkości SAE 15W-40 mogą oferować bardzo dobre parametry. Przykładem jest Titan Cargo SAE 15W-40, który z powodzeniem jest stosowany w silnikach z zaawansowanymi systemami oczyszczania spalin.

         – Wynika to ze stanu parku maszyn – dodaje Tomasz Piergies, specjalista z działu badań i rozwoju Orlen Oli w Krakowie. – Pomimo jednego z najnowocześniejszych taborów, zdecydowana większość ciężarówek to pojazdy Euro 4 i 5, w których stosuje się właśnie oleje mineralne 15W-40.

         Jak przypomina Mateusz Cabak z biura komunikacji Grupy Lotos z Gdańska, do końca obowiązywania normy Euro 5 praktycznie każdy producent samochodów ciężarowych dopuszczał stosowanie w naszych warunkach  klimatycznych olejów 15W-40, głównie z przeznaczeniem na standardowe interwały wymiany.

         – Bardzo rzadko spotykam się z firmami transportowymi , które nadal stosują oleje mineralne o lepkości zimowej 20W – przyznaje Przemysław Szczepaniak, doradca ds. olejów samochodowych, ExxonMobil Poland. – Co innego jeżeli mówimy o olejach 15W, które są wybierane przez właścicieli starszych ciężarówek lub pojazdów używanych w trudniejszych warunkach eksploatacyjnych. W silnikach takich pojazdów nie występują duże siły ścinania. Co więcej, gęstszy olej lepiej uszczelnia pierścienie tłokowe i gładzie cylindra starszych pojazdów, które mają już większe przebiegi. Chęć kupowania takich produktów wynika również z przyzwyczajeń właścicieli pojazdów. Część właścicieli szuka szybkich oszczędności i wybiera tańszy olej mineralny, nawet jeżeli przy dużych przebiegach jego zakup wypada mniej korzystnie od droższych syntetyków. Stosowanie olejów mineralnych wiąże się jednak z częstszą ich wymianą.

Inni eksperci również zwracają uwagę na to, że produkty mineralne trzeba zmieniać w standardowym trybie. Poza tym wielu użytkowników ciężarówek wciąż sceptycznie podchodzi do serwisu typu long life. Stosując „minerał” nie mają dylematów związanych z long life.

Na ciekawy związek z wielkością sprzedaży wskazuje Przemysław Szczepaniak z Mobila. Otóż na utrzymujący się wolumen sprzedaży olejów mineralnych zasadniczy wpływ ma długość okresów międzyserwisowych. Krótsze interwały wymiany oznaczają zdecydowanie wyższe zużycie olejów mineralnych w ciągu roku w porównaniu z nowoczesnymi syntetykami.

 

Nowe, lepsze modele

 

         – Względna stabilność udziału rynkowego olejów w klasie lepkości SAE 15W-40 do samochodów ciężarowych w rzeczywistości odzwierciedla dużą dynamikę zmian w obrębie tej kategorii – mówi Mateusz Cabak z Lotosu. – Miejsce klasycznych olejów mineralnych takich jak Turdus SHPD SAE 15W-40 zajmują oleje nowoczesne takie jak Turdus Powertec 1100 SAE 15W-40.

Oleje 15W-40 są nieustannie rozwijane. W przeszłości większość olejów tego typu była oparta o bazy grupy I. Obecnie do nowoczesnych samochodów są wymagane płyny o obniżonej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanowych, oparte o bazy olejowe grupy II lub III.

         – Właściciele firm transportowych czasami mają małe oczekiwania wobec olejów mineralnych i nie widzą różnic jakościowych pomiędzy produktami różnych marek. – kontynuuje Przemysław Szczepaniak (ExxonMobil). – To błąd, bo baza i pakiety dodatków dwóch produktów mogą się znacznie różnić. ExxonMobil nadal udoskonala serię Mobil Delvac MX. Odpowiadając na oczekiwania rynku, rozszerzyliśmy ofertę o dodatkową, niższą lepkość 10W30. Poza tym nasze oleje mineralne Mobil Delvac MX z rozszerzeniem ESP w nazwie są kompatybilne z systemami niskoemisyjnymi.

         Tomasz Piergies z Orlen Oil zwraca uwagę, że tam gdzie producenci zalecają oleje 15W-40 i wyższych lepkościach używa się nowoczesnych pakietów dodatków, które poprawiają przede wszystkim właściwości niskotemperaturowe. Ze względu na bazy olejowe mineralnego pochodzenia  występuje problem z zachowaniem lepkości przy zmianie temperatur i z tego powodu są stosowane również nowoczesne wiskozatory.  

         – Receptury są zmieniane na coraz bardziej doskonałe z technicznego punktu widzenia – podsumowuje Lech Lasek (Fuchs). – W praktyce kolejne generacje zapewniają lepszą czystość silnikowi jak i większą ochronę przed zużyciem.

 

Przyszłość syntetycznych


Zarazem eksperci nie ukrywają, że przyszłość w segmencie ciężarowym należy do syntetyków. Wraz ze wzrostem udziału w rynku samochodów spełniających aktualną normę Euro 6 olejów o lepkości 15W-40 będzie ubywać. A już w grudniu 2016 br. wchodzi nowa klasa jakości API CK-4, co tym bardziej skupia uwagę producentów na środkach syntetycznych. Z punktu widzenia zużycia paliwa kluczowe jest stosowanie oleju o możliwie małej lepkości, w granicach zalecanych przez wytwórcę pojazdu. Dotyczy to zarówno oleju silnikowego, jak i przekładniowego. Dążenie do stosowania środków smarnych o mniejszej lepkości widać w zaleceniach producentów. Obecnie do silników pojazdów ciężarowych są rekomendowane oleje 5W-30 w miejsce do niedawna jeszcze stosowanych 10W-40.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH OLEJÓW MINERALNYCH DO POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH

 

Fuchs

Titan Cargo 15W-40, opracowano go specjalnie dla Volvo z turbodieslami, z systemami oczyszczania spalin, oraz wydłużonymi okresami między wymianami oleju. Odznacza się wysoką jakością, redukuje zużycie paliwa. API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, ACEA E9/E7, Cat ECF-3/ECF-2, Cummins CES 20081,Detroit Diesel 93K218, JASO DH-2, Deutz DQC III-10 LA, Mack EO-O PP, MAN M 3575/3275-1, MB 228.31, MTU DDC 2.1, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.

Titan Truck Plus 15W-40. Produkt typu SHPD, do mocno obciążonych turbodiesli w pojazdach użytkowych. Specyfikacje i dopuszczenia: API CI-4, ACEA E7, Cat ECF-2/ECF-1a, Cummins CES 20076/7/8, Detroit Diesel 93K215, Deutz DQC III-10, Global DHD-1, Mack EO-N, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU DDC 2, Renault RLD/RLD-2, Volvo VDS-3.

Titan Truck 15W-40 to wielosezonowy, wysokiej jakości środek smarny, do silników dieslowskich, odpowiedni do mocno obciążonych ciężarówek. Specyfikacje i dopuszczenia: API CH-4, ACEA E7, Cat ECF-1a, Cummins 20076/7, Deutz DQC II-10, Mack EO-N, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU DDC 2, Renault RLD/RLD-2, Volvo VDS-3.

 

Gulf

Superfleet Supreme 20W-50 stanowi mieszankę wyselekcjonowanych baz i dodatków uszlachetniających nowej generacji, zaawansowanych technologicznie. Nadaje się do pojazdów spełniających normę Euro 4, które nie wymagają olejów o niskiej zawartości SAPS, oraz Euro 3 i wcześniejsze. Ma bardzo dobrą stabilność termiczno-utleniającą, która ogranicza gromadzenie się osadów i zapobiega gęstnieniu oleju. Posiada aprobatę API CI-4, spełnia normę Cummins CES 20078.

Superfleet Supreme 15W-40, olej o wysokiej sprawności, przeznaczony do wysokoobciążonych silników Diesla Euro 4 (nie wymagających low SAPS) i wcześniejszych, również z EGR. Cechuje go pierwszorzędna ochrona przed zużyciem na skutek korozji, co pomaga utrzymać odpowiednią trwałość silnika. API CI-4, ACEA E7, Cummins CES 20076/7/8, Mack EO-N, MAN M 3275, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

 Lotos

Turdus Powertec 1100 15W-40, nowoczesny produkt o obniżonej zawartości popiołów SAPS, do silników Euro 4, 5 i nowszych, których producenci zalecają stosowanie olejów o jakości opartej na wymaganiach ACEA E9. Poza tym: API CJ-4, Cummins CES 20081, Deutz DQC III-10 LA, Mack EO-O PP, MAN M 3575, MB 228.31, MTU 2.1, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.

Turdus SHPD 15W-40 to wysokiej jakości środek typu SHPDO (Super High Performance Diesel Oil). Zalecany do wysokoobrotowych diesli pojazdów ciężarowych, dostawczych i specjalnych spełniających normę Euro 3.Specyfikacje i klasyfikacje: API CH-4, ACEA E5/E3, MAN M 3275-1, MB 228.3, Volvo VDS-2.

Turdus MD 15W-40, olej typu HPDO (High Performance Diesel Oil). Zalecany do wysokoobrotowych silników Diesla ciągników siodłowych, ciężarówek, samochodów specjalnych przystosowanych do spełniania normy Euro 2. API CG-4, ACEA E2, MAN 271, MB 228.1, Volvo VDS.

 

Midland  

Super Diesel 15W-40 został specjalnie formułowany do wysokoobciążonych silników wysokoprężnych, z turbo i bez niego. Szczególnie zalecany do ciężarówek, autokarów, maszyn budowlanych Euro 2 i 3. Specjalne dodatki oraz całkowita liczba zasadowa pozwalają na wydłużenie przebiegu między wymianami do 45 tys. km. API-CI-5, ACEA E7, Global DHD-1. Rekomendacje Volvo, Scanii, Mercedesa, MAN-a i in.  

 

Mobil 

Mobil Delvac MX ESP 10W-30 zapewnia bardzo dobrą ochronę w najbardziej wymagających silnikach Diesla, w tym Volvo potrzebujących olejów o specyfikacji VDS-4. Odpowiedni do smarowania nowoczesnych silników niskoemisyjnych a jednocześnie kompatybilny ze starszymi silnikami konwencjonalnymi. ACEA E9/E7, API CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, SM. Dopuszczenia m.in. MB 228.31, MAN M 3575, Renault RLD-3.

Mobil Delvac MX ESP 15W-40 to najwyższej jakości olej do silników Diesla, pozwalający na przedłużenie żywotności silnika w bardzo wymagających warunkach eksploatacji, zarówno na drogach jak i w zastosowaniach przemysłowych. Zapewnia bardzo dobre osiągi nowoczesnych, wysokoobciążonych jednostek o niskiej emisji spalin. ACEA E9/E7, API CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, SM, SL. Wśród dopuszczeń: MAN M 3575, MB 228.31, Renault RLD-3, Cat ECF-3, Volvo VDS-4 / VDS-3 / VDS-2.

Mobil Delvac MX 15W-40 to najwyższej jakości mineralny olej do wysokoobciążonych silników Diesla, który zapewnia bardzo dobre smarowanie i przyczynia się do wydłużenia trwałości silnika. Łączy w sobie wysokojakościowe oleje bazowe ze zrównoważonym systemem dodatków uszlachetniających. Skutecznie chroni przed powstawaniem szlamów i osadów. ACEA E7, API CI-4/CH-4/SL/SJ. Dopuszczenia m.in. Cat ECF-2, Cummins CES 20077/76, MAN M3275-1, Renault RLD-2.

 

Neste

Turbo LXE 15W-40 wyprodukowano specjalnie dla ciężkiego transportu. Spełnia wymagania Euro 3, 4 i EGR. Utrzymuje silnik w czystości, chroni przed ścieraniem, zapewnia niskie zużycie oleju. API CI-4, ACEA E7/E5/E3; Allison C4, Cat ECF-1, Cat TO-2, Cummins CES 20071/2/6/7/8, Mack EO-M Plus, MAN M 3275, MB 229.1, MB 228.3, Renault RLD, Volvo VDS-3/VDS-2.

 

ORLEN Oil

Ultor Futuro 15W-40 – produkt klasy SHPD oparty o wysokogatunkowy olej bazowy, oraz precyzyjnie dobrany pakiet dodatków uszlachetniających według technologii mid SAPS. Szczególnie zalecany do silników z recyrkulacją gazów wydechowych. Gwarantuje wydłużenie okresów między wymianami oleju, dzięki czemu obniża koszty eksploatacji silnika. Posiada aprobaty m.in. Cat ECF-3/ECF-2, Cummins CES 20081, MAN M 3575, MB 228.31,Renault RLD-3, Volvo VDS-4.

Ultor Plus 15W-40. Nowej generacji, wielosezonowy olej SHPD przeznaczony do pracy w najbardziej obciążonych współczesnych silnikach wysokoprężnych spełniających wymagania Euro 5, szczególnie w dużych samochodach ciężarowych, sprzęcie budowlanym i autobusach. Gwarantuje bezawaryjną pracę silnika w najtrudniejszych warunkach eksploatacji. Posiada aprobaty: Cummins CES 20078, Mack EO-N, MAN M 3275-1, MTU 2, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

Ultor CG-4 15W-40, olej SHPDO do smarowania silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem i bez, szczególnie w dużych samochodach ciężarowych, autobusach pracujących w wymagających warunkach oraz sprzęcie budowlanym. Jest zalecany przez czołowych producentów samochodów do obciążonych silników spełniających normy Euro 3, 2, 1. Posiada aprobaty: MAN M 3275-1, MB 228.3, Renault RD/RD-2, Volvo VDS-2.

 

Petro Canada

Duron-E 10W-30 zapewnia zaawansowaną kontrolę nad sadzą, bardzo dobrą pracę w każdych warunkach pogodowych i podobną ochronę silnika jak Duron-E 15W-40, potwierdzoną w warunkach eksploatacyjnych. Olej ten potencjalnie może pomóc w uzyskaniu oszczędności zużycia paliwa o 1 proc. (test Volvo D12D). Zapewnia działanie w klasie jakości CJ-4/SM, oraz ochronę katalizatorów i filtrów spalin.
Duron XL 10W-40, olej klasy premium o wyjątkowej odporności na ekstremalne warunki panujące w trakcie eksploatacji pojazdów zarówno na drogach jak i podczas prac pozadrogowych. Formulacja oleju jest oparta na najczystszych na świecie olejach bazowych (czystość 99,9 proc.) uzyskiwanych w opatentowanym procesie hydrokrakingowego oczyszczania HT Petro Canada. API CI-4-Plus, spełnia wymagania CI-4, CH-4, CG-4, CF, CF-4, CE.

Duron-E 15W-40 – najnowszej generacji olej low SAPS o wysoce skutecznej dyspersji sadzy. Wykazuje bardzo dobre właściwości chroniące silnik podczas zimnego rozruchu, zmniejsza jego zużycie, oraz dolewanie oleju. Odporny na temperatury w niskoemisyjnych silnikach, zgodnych z wymogami ochrony środowiska '07 EPA. Testy wykazały zdolność wydłużania okresów pomiędzy wymianami, w surowych warunkach pracy.

Shell

Rimula R4L 15W-40 charakteryzuje się obniżoną zawartością popiołów i siarki, pomaga utrzymać osiągi pojazdu na niezmienionym poziomie w czasie ich eksploatacji. Gwarantuje dużą odporność na rozpad wywołany wysoką temperaturą i siłami mechanicznymi. API CJ-4, ACEA E9/ E7, Cat ECF-3, ECF-2, Cummins CES 20071/2/7/81, Deutz DQC-III-10A, Mack EO-O PP, MAN M 3575, MB 228.31, MTU 2.1, Renault RLD-3, Scania LDF-LA, Volvo VDS-4/VDS-3.

Rimula R4 X 15W-40 – najwyższej jakości wielozadaniowy olej nowej generacji do mocnych diesli z EGR. Odpowiedni dla wszystkich silników pre-US 2007, większości silników z poziomem emisji Euro 4 bez filtrów cząstek stałych, jak również starszych typów. API CI-4, ACEA E7/E5/E3, Cat ECF-2, ECF-1a, Cummins CES 20071/2/5/6/7/8, Deutz DQC III-10, Jaso DH-1, Mack EO-M +, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU 2, Renault RD-2, Volvo VDS-3.

 

Tedex  

SHPD VDS4 LSP Motor Oil 15W-40 został wytworzony przy użyciu technologii dodatków low SAPS oznaczającej niski poziom popiołu siarczanego, fosforu, siarki. Przeznaczony do wysokoobciążonych silników Diesla pracujących w najostrzejszych warunkach i wyposażonych w systemy oczyszczania spalin: SCR, EGR i DPF. Jest to olej typu HD (Heavy Duty) zapewniający najwyższe osiągi i bardzo dobre zabezpieczenie silników. API CJ-4, ACEA E9-08/E7-04.

Diesel Truck SHPD Motor Oil 15W-40 jest szczególnie zalecany do wysilonych silników samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych, autobusów miejskich i międzymiastowych, maszyn drogowych, budowlanych, zwłaszcza spełniających normę Euro 4. API CI-4, ACEA E7-04, Allison C-4, Cat ECF-1a, Cummins CES 20076/7/8, Detroit Diesel 93K215, Deutz DQC-III-05, Mack EO-M Plus, MAN M 3275-1, MB 229.1, MTU 2, Volvo VDS-3.

Multifleet FE Motor Oil 15W-40 wytworzono z najwyższej jakości, selekcjonowanych, hydrorafinowanych, mineralnych olejów bazowych oraz specjalnie opracowanego pakietu dodatków uszlachetniających. Nadaje się m.in. do silników ciężarówek o różnej ładowności, pracujących w ekstremalnych warunkach. API CH-4, Cummins CES 20076, Mack EO-L, MAN 270/271, MB 228.1, 229.1, MTU 1, Volvo VDS/VDS 2, VW 501.01, 505.00.

 

Tekst: Jacek Dobkowski

T&M nr 6/2016

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE