Dwa światy

Opony do pojazdów pracujących na budowach są projektowane z myślą o najbardziej wymagających warunkach, zarówno na bezdroża, jak i na drogi.

Muszą być trwałe, przyczepne i wytrzymałe w trudnym terenie.

W przypadku opon budowlanych ważne jest, aby połączyć ze sobą dwa światy – szutru i asfaltu. Transport mieszany jest szczególnym wyzwaniem dla opon ciężarowych, bowiem charakteryzuje się bardzo wymagającymi parametrami eksploatacyjnymi. Odporność na uszkodzenia, szybkie samooczyszczanie bieżnika, ochrona przed zakleszczaniem kamieni, dobra przyczepność to najważniejsze wyzwania dla ogumienia na budowach.

– Klienci oczekują przede wszystkim jak najwyższej trwałości ogumienia, które na co dzień jest narażone na rozcięcia i przebicia uniemożliwiające późniejsze bieżnikowanie karkasu – zaznacza Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych Goodyear Polska. – Ponadto zwracają uwagę na możliwość dokonania szybkich napraw ogumienia, gdyż zapewnia to utrzymanie pełnej mobilności floty. To naturalne, że ogumienie pracujące w tak trudnych warunkach jest szczególnie narażone na uszkodzenia. Dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór produktów wyposażonych w innowacyjne rozwiązania.

 

To daje premium

Innowacyjne rozwiązania oferują przede wszystkim produkty premium. Do takich należą opony Goodyear Omnitrac, na oś prowadzącą i napędową, przeznaczone dla ciężarówek pracujących w zastosowaniach mieszanych, w trudnych warunkach na nieutwardzonych nawierzchniach, lecz w dużej mierze także na drogach. Do tej grupy zaliczają się wywrotki, betoniarki, pompy do betonu i naczepy niskopodwoziowe przyjeżdżające na place budów, także samochody ciężarowe wykorzystywane w branży komunalnej, recyklingu, wyrębie drzew, w rolnictwie.

Najważniejsze zalety opon Goodyear Omnitrac to optymalna odporność na uszkodzenia i dłuższy okres eksploatacji w porównaniu z Goodyearami MS II. Trzeba też wspomnieć o zgodności z surowymi kryteriami opon zimowych (oznaczenie 3PMSF). Linie Omnitrac S i D wyposażono w nową technologię Goodyear DuraShield, obejmującą specjalne górne opasanie, które zapewnia dodatkową odporność na uszkodzenia karkasu oraz poprawia podatność na bieżnikowanie. Wbudowany system identyfikacji radiowej (RFID) umożliwia rozpoznanie opon, a także łączność z systemami śledzenia oraz zarządzania ogumieniem.

Linia Goodyear Omnitrac Heavy Duty obejmuje opony dla ciężarówek pracujących głównie w trudnym terenie, ale także poruszających się po drogach na krótkich dystansach. Opony te radzą sobie z ostrymi kamieniami, mokrymi nawierzchniami i błotnistymi drogami, a także stromymi zboczami i wybojami, jak również w zastosowaniach wymagających wysokiego momentu obrotowego.

Opony Continental CrossTrac, zaprojektowane specjalnie do użytku na drogach i poza nimi, łączą w sobie trwałość i trakcję z płynnym działaniem przy dużych przebiegach, tworząc produkt na najtrudniejsze warunki. Dzięki zastosowaniu naturalnego kauczuku i aktywnej sadzy, ogumienie Continentala wyróżnia bardzo dobra przyczepność i wszechstronność. Opony są odporne na ścieranie, odpryski, mają dobrą odporność na przecięcia i przebicia, co znacznie zwiększa przebieg.

Innowacyjny wzór bieżnika i zoptymalizowane krawędzie chwytne dają przyczepność wtedy, gdy jest ona najbardziej potrzebna (oznaczenie 3PMSF), podczas gdy wzmocniony karkas zapewnia wyjątkowe wskaźniki zużycia i mocną podstawę dla maksymalnej zdolności do bieżnikowania. Opony sprawdzą się również w dłuższych trasach, ponieważ są bardzo ciche, co jest cechą docenianą przez wielu klientów. Ponadto opona budowlana powinna mieć funkcje samooczyszczenia. Continental ma duże przestrzenie między klockami bieżnika, a więc kiedy pojazd wyjeżdża z budowy, błoto czy piach odczepia się od gumy.

 

Po prostu muszą być

– Jeśli chodzi o popyt, nasilenie sprzedaży opon budowlanych następuje wiosną, praktycznie do początku zimy – informuje Dariusz Dziewięcki, Business Development Menager Fleet Solution Continental Opony Polska. – Opona budowlana sprzedawana jest przez cały rok, a więc jej dostępność jest praktycznie od ręki. Oczywiście, należy wziąć pod uwagę obecny czas, w którym są ogólne braki na rynku, dlatego mogą się zdarzyć przejściowe problemy z dostępnością. Natomiast, jako producent opon zdajemy sobie sprawę, że ze względu na swoje zastosowanie opony te muszą być dostępne w sprzedaży przez cały czas.

Janusz Krupa (Goodyear) podkreśla, że fluktuacja popytu jest stabilna przez cały rok, a jest to wynikiem ciągłości prac na placach budów. Oczywiście najwięcej opon klienci wymieniają jesienią. Ten segment to około 10 proc. rynku. Goodyear nie ma problemu z dostępnością tego rodzaju ogumienia.

 

T&M nr 12/2021

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE