Na jesienne szarugi

Dni stają się coraz krótsze, a deszcz może padać i padać. W takiej jesiennej aurze porządne oświetlenie ciężarówki nabiera szczególnego znaczenia.

         Generalnie dominuje teraz technologia LED, dzięki niej oświetlenie jest energooszczędne i wydajne. Proponujemy mały przegląd rynku, zacznijmy od świateł drogowych, najmocniejszych i zazwyczaj najbardziej efektownych. Wesem Fervor to reflektor drogowy LED ze światłem pozycyjnym LED. Zamontowane na ciężarówce reflektory bardzo skutecznie oświetlają drogę, a  także sprawiają, że samochód się wyróżnia. Światło drogowe z LED-ów ma naturalną barwę, przyjazną dla oka i zasięg do 500 m. Unikatowe światło pozycyjne w odważnym i nowoczesnym kształcie powoduje, że lampa rzuca się w oczy i nadaje charakteru każdej ciężarówce. Lampa ma średnicę 220 mm, do reflektora jest dodawana praktyczna i estetyczna osłona, która chroni reflektor bądź pozwala na zmniejszenie ilości światła. Można wybrać obudowę czarną bądź chromowaną.

         W styczniu Hella wprowadziła LBE, czyli nową serię light barów LED, z gamy Valuefit. Seria obejmuje trzy listwy świetlne o podłużnym kształcie, o różnych długościach i różnej wydajności. Żebra chłodzące z tyłu aluminiowej obudowy zapewniają niezbędne odprowadzanie ciepła wytwarzanego przez wysokiej mocy diody LED. Innowacyjne układy optyczne listew LBE zapewniają jednorodną emisję światła. Reflektory mocuje się na różne sposoby, dzięki elastycznemu systemowi montażu, który pozwala przykręcać śrubami z różnych stron. Warianty LBE 320 i LBE 480 posiadają światła pozycyjne. Light bary LBE są wyposażone w długi kabel połączeniowy i złącze Deutsch-DT do łatwego montażu. Dodajmy, że bezramowa konstrukcja zapobiega osadzaniu się kurzu na krawędziach.

 

Obrysowe i pozycyjne

         Fristom proponuje białe lampy obrysowe LED: jednofunkcyjne FT-074 B, FT-073 B oraz dwufunkcyjne FT-075 B, FT-072 B, FT-070 B (obrysowe, pozycyjne). Cechuje je zwarta konstrukcja, odporna na wstrząsy. W tych dwóch pierwszych wprowadzono pomysłowy sposób montażu za pomocą wyprofilowanego, gumowego elementu adaptacyjnego. Z kolei FT-075 B, FT-072 B i FT-070 B są montowane systemem click-on, dzięki czemu nie ma widocznych elementów łączenia lampy z nadwoziem. FT-70 B posiada certyfikat ADR. W grupie lamp FT-070 LED zostały zastosowane nowe rozwiązania technologiczne. Została zwiększona odporność na czynniki zewnętrzne poprzez podwyższoną hermetyzację układu elektronicznego i dodatkowe osłonięcie kloszem. Lampy wyróżnia wysoki poziom emisji światła oraz interesujący, ponadczasowy design.

Horpol produkuje lampy na orurowania (biała pozycyjna przednia LD 2631, pomarańczowa obrysowa boczna LD 2632, czerwona pozycyjna tylna LD 2633) oraz do powierzchni płaskiej (biała LD 2628, pomarańczowa LD 2629, czerwona LD 2630). Jednym z najpopularniejszych i zarazem efektownych sposobów tuningu są modyfikacje polegające na montażu orurowania. Podążając za tym trendem, Horpol poszerzył ofertę o lampy obrysowe na orurowania różnego typu pojazdów. W najnowszych lampach zastosował profilowany (gumowy) element dystansowy zapewniający szybki oraz łatwy montaż do karoserii oraz na orurowaniu.

Montaż modeli do powierzchni płaskiej odbywa się poprzez wciśnięcia lampy w otwór o średnicy Φ19. Wszystkie lampy są wykonane z tworzyw odpornych na niskie i wysokie temperatury.

 

Migacze i dzienne

         Przednie kierunkowskazy, które mogą pełnić funkcję przedniego światła pozycyjnego to Fristom FT-125 LED i FT-225 LED. Ich konstrukcja charakteryzuje się odpornością na wstrząsy i uszkodzenia mechaniczne, jest zabezpieczona przed odwrotną polaryzacją. Lampy są dostępne w wersji z przewodem albo ze złączem Bajonet.

         Fristom FT-300 LED – typowa lampa do jazdy dziennej, ma podłużny kształt i hermetyczną oprawę, która przedłuża jej trwałość. Oznacza to, że jest przystosowana do użytkowania w trudnych warunkach. Ponadto jest bardzo szczelna, dzięki czemu jest uodporniona na działanie wilgoci oraz na wszelkiego rodzaju mikrouszkodzenia spowodowane np. pyłkami i drobinkami wpadającymi do środka. Inne cechy FT-300 LED: zabezpieczenie elektryczne przed odwrotną polaryzacją, zabezpieczenie przeciwprzepięciowe, system standby (automatyczne wyłączenie po uruchomieniu świateł mijania lub drogowych), przewód 3,5 m, możliwość montażu na płaską powierzchnię lub za pomocą uchwytu kątowego.

 

Ostrzegawcze

         I na zakończenie produkty Horpolu, nowe lampy ostrzegawcze LDO 2780, LDO 2782. Wyglądają identycznie, różnią się poziomem jasności i mocą. LDO 2780 ma dwa poziomy jasności (dzienny, nocny) i moc znamionową 12 W. Model LDO 2782 posiada tryb nocny i moc znamionowa 9 W. Wspólne cechy stanowią cztery tryby błysków, możliwość synchronizacji lamp i dwustronny wieszak w zestawie.  

 

T&M nr 10/2021

Tekst: Leon Bilski  

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE